Dit is de titel van het boek van usability expert Steve Krug. Een boek dat in oktober 2000 is uitgebracht waarvan al meer dan 100.000 exemplaren zijn verkocht. De titel van het boek “Don’t make me think” zegt het al: de website moet zo eenvoudig en logisch te bedienen zijn dat je als gebruiker niet na hoeft te denken.

Zo eenvoudig is het eigenlijk. Zorg ervoor dat je de eindgebruiker van je website altijd als uitgangspunt neemt. Waarom komt hij naar je website? Welke vraag heeft hij, wat is zijn probleem of waar wil hij een antwoord op? Don’t make me think doet ook veel denken aan het KISS-principe: keep it simple stupid. Hou het overzichtelijk, eenvoudig te bedienen en zorg ervoor dat gebruikers een goede ervaring overhouden aan het webbezoek. Op deze manier wordt de website je eigen viral marketing campagne.

Het boek Dont’t make me think is heel erg toegankelijk geschreven. Korte hoofdstukken, veel voorbeelden en met veel schermprints van websites. In een paar uur heb je het uitgelezen maar daarna blijf je maar denken: hoe kan ik het mijn bezoekers makkelijker maken om een reis te boeken, zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of andere conversiedoelstelling die je voor ogen hebt.

Het boek is een aanrader en “must read” voor iedere webdeveloper, interaction designer, webmaster, webdesigner of iedereen die meer wil halen uit zijn website.

Lees hier een hoofdstuk van het boek Don’t make me think op de website van Steve Krug.

Meer weten over usability? Volgende week donderdag 26 juni zijn er nog enkele plaatsen beschikbaar voor de workshop usability. De workshop Usability gaat uitgebreid in op de mogelijkheden voor het toepassen van usability binnen uw organisatie.