Na twee jaar is het mooi geweest. Zie hier mijn laatste e-commerce column voor de Reisrevue. Ik ben benieuwd wie volgt…

Met veel plezier heb ik de afgelopen twee jaar e-commerce columns geschreven voor de reisrevue. In november 2006 kwam ik in gesprek met Jan Lokhoff toen ik voor de RMC een presentatie had gehouden over ‘van zoeker naar boeker’. En zo werd het idee voor de columns geboren.

In de columns heb ik getracht u als lezer van praktische tips te voorzien over zoekmachine marketing, website optimalisatie, webanalyse en usability. Allemaal onderwerpen waar u als (internet)ondernemer mee te maken krijgt als u meer rendement uit uw website wilt halen.

Wat me opvalt in de online marketing trainingen die ik geef voor Lectric en Marketingfacts, is dat de reisbranche op veel vlakken voorop loopt als het gaat om succesvolle toepassingen op internet. Dit blijkt ook wel uit de recent gepubliceerde Twinkle Top100. Hier zet de reisbranche de toon.

De reisbranche doet het goed op internet. Maar stil zitten is geen optie. De markt blijft in beweging en nieuwe technieken zorgen ervoor dat de consument steeds meer onderdeel uit gaat maken van uw website. Interactie met uw bezoekers (web 2.0) wordt steeds belangrijker. Via mijn blog TravelNext zal ik deze ontwikkelingen blijven volgen.

Mijn laatste tip: zorg voor een stevig fundament, focus op een optimale gebruikersbeleving en volg de nieuwe ontwikkelingen op de voet.