Last minute boekers zijn altijd op zoek naar de beste deals en over het algemeen minder merktrouw dan reguliere boekers. Centrale vraag in deze is dan ook hoe je juist deze specifieke groep aan je kan binden? Een doelgroep waar prijs regeert vraagt om een specifieke aanpak. Die boodschap heeft TravelZoo begrepen.

Deze gastblog is geschreven door Arjen Schuiten, Senior Business Development Manager bij Mobile Engagement Company mGage.

Platformen/ Apps

Travel Zoo is er in geslaagd om in een relatief korte tijd een grote groep internationale last-minute boekers aan zich te binden. Travel Zoo publiceert wereldwijd en op lokaal niveau location based aanbiedingen van circa 2.000 aangesloten reisorganisaties welke via de App getoond worden aan circa 27 miljoen leden. Het enorme bereik hebben zij gecreëerd  doordat zij in staat zijn om een groot en gevarieerd aanbod aan te bieden voor verschillende doelgroepen.

Hotels boeken

De App van Last Minute.com richt zich met name op het aanbieden van lokaal aanbieden van hotelovernachtingen, waarbij zij reizigers verleiden tegen gereduceerd tarief een hotel te boeken, zonder dat daarbij de naam van het hotel bekend gemaakt wordt.

Er wordt hierbij handig ingespeeld op het sentiment van reizigers door ook de daadwerkelijke prijs van het hotel te benoemen indien de naam van het hotel gepubliceerd zou worden.

De Last Minute App positioneert zich hiermee onderscheidend ten opzichte van de reguliere online propositie waarbij het ook mogelijk is city breaks, vluchten, autohuur, etc. te boeken.

Ook de App van Booking.com is gebruiksvriendelijk en biedt de mogelijkheid om snel en eenvoudig een hotelkamer te boeken tegen een goede prijs.  Het is hierbij ook mogelijk om via bijvoorbeeld Facebook in te loggen.  Ook wordt gelijk de mogelijkheid geboden een account aan te maken, met al doel om loyaliteit en gebruik van de App te verhogen.

Blog Arjen Schuiten screens

Hotelketens

Hotelketens zoals Hilton Hotels mikken op het verhogen van loyaliteit door (nieuwe) klanten toegevoegde waarde te bieden via de eigen Hotel Apps. Interessante ontwikkeling hierbij is dat de reguliere Hilton App opgeslokt is door de Hilton HHonors App . Dit biedt mogelijkheden om  Last Minute boekers ook aanbiedingen te tonen van andere hotelconcepten aangesloten bij HHonors.

Travel

Reisorganisaties concurreren hevig met elkaar om last minute boekers binnen te halen en moeten ook nog opboksen tegen online communities zoals Travelbird die er in slagen om via een zeer directe marktbenadering een community op te bouwen van koopjesjagers.  Overigens verbaast het mij dat een partij als Sunweb in een tijd waar steeds meer boekingen via Mobile en Apps verlopen nog geen App gelanceerd heeft in n tegenstelling tot concurrent Corendon, die hierbij binnen de App ook oog hebben voor de last minute boekers.

Ook partijen als vakantiediscounter.nl  zijn vanwege de scherpe tarieven vaak aantrekkelijk om last-minute nog even de zon op te zoeken.  Ook zij beschikken niet over een App , maar beschikken wel over een gebruiksvriendelijke mobiele website.

Waar moet je rekening mee houden als reisaanbieder om last minute boekers ook via ‘’ mobiel’’ optimaal te bedienen?

  1. Differentieer content en productaanbod per communicatieplatform indien de doelgroep hier om vraagt ( zie lastminute.com aanbod website & App verschilt)
  2. Zorg voor een toegankelijk en gebruiksvriendelijke mobiele website waar aandacht is voor last minutes ( zie Corendon.nl)
  3. Maak het mogelijk voor bezoekers om eenvoudig te boeken via de App( booking.com)
  4. Hou rekening met doelgroepen die verlangen dat je ook op de plaats van bestemming via een mobile device ‘’location based’’ een goede aanbieding kan tonen van een hotelkamer/ accommodatie( App van last minute.com)
  5. Koppel data en klantprofielen zodat je ‘’mobiele’’ bezoekers content op maat kan serveren.

Arjen Schuiten, TravelNext profiel 2.jpgArjen is Senior Business Development Manager bij Mobile Engagement Company mGage. Arjen heeft ruim 7 jaar ervaring met de implementatie van klantcontactstrategieën in Travel via Mobile, E-mail & Social Media. mGage helpt wereldwijd bedrijven om op een intelligente manier gepersonaliseerde Marketing en Customer Care communicatie in te zetten via diverse mobiele kanalen. Als blogger op TravelNext.nl hou ik Travelorganisaties graag op de hoogte van de mogelijkheden die een gedegen Mobile First benadering biedt. In mijn dagelijkse werkzaamheden spar ik hierbij met (online) reisbureaus, luchtvaartmaatschappijen en gelieerde partijen. Mobile Marketing binnen de travel branche betekent voor mij onbegrensde mogelijkheden en extra klantwaarde creëren voor reizigers.

Twitter: @arjenschuiten

LinkedIn: Arjen Schuiten

Website: mGage

Credits headerafbeelding: Berit Watkin