500 Nederlanders hebben antwoord gegeven op vragen als: hoe, waar en wanneer boek je jouw vakantie? Uit dit onderzoek door Ebookers kwam voor hen een belangrijke nieuwe doelgroep tevoorschijn: de 48-uursreiziger, de spontane reiziger die een last-minute boekt om vervolgens binnen 48 uur ook daadwerkelijk te vertrekken. Hiervoor is het on-the-go boeken nog belangrijker, en dit gebeurt onderweg natuurlijk voornamelijk op een smartphone of tablet.

De 48-uursreiziger

Bijna de helft (48%) van de respondenten heeft weleens een vakantie geboekt binnen 48 uur voor vertrek. Opvallend is dat mannen (55%) vaker een last minute boeken dan vrouwen (41%). Veel van deze last minute boekingen worden gemaakt op mobiele telefoons of tablets. Bij ebookers is maar liefst 36% van de last minute boekingen die per smartphone gemaakt worden binnen 48 uur voor vertrek.

Vertrekken op de bonnefooi

Ruim 43% van de Nederlanders arriveert weleens op de vakantiebestemming zonder vooraf te weten waar zij de nacht doorbrengen. Mannen (49%) blijken vaker op de bonnefooi te vertrekken dan vrouwen (36%). Een derde van de Nederlanders (34%) geeft aan spontaner op reis te gaan door de mogelijkheid om via smartphone of tablet een reis te boeken.

Ebookers ziet deze 48 uursreiziger die op de bonnefooi vertrekt als een belangrijke doelgroep en heeft daarvoor hun app, zonder roamingskosten (groot voordeel) ontwikkeld. Tamer Tamar, directeur van ebookers, vertelt: “Het onderzoek toont het belang van on-the-go boeken voor onze klanten, of ze nu een last minute hotelkamer nodig hebben of een vlucht willen boeken om aan hun werk te ontsnappen. . Onze nieuwe app is de perfecte reisgenoot omdat het nu voor het allereerst mogelijk is om hotels, vluchten en huurauto’s te boeken met één app.”

Last minutes om te ontsnappen aan het werk

De top 3 redenen voor het boeken van een last minute zijn:

  • Ontsnappen aan werk (18%) – overigens voelen mannen (25%) deze behoefte sterker dan vrouwen (10%)
  • Ontlopen van het slechte weer (15%)
  • Ontvluchten van de partner (10%)

Opvallend is dat een derde (33%) van de respondenten een vakantie boekt op het werk. En 13% van de respondenten boekt alweer een volgende vakantie, terwijl ze nog op vakantie zijn. Een andere opvallende locatie voor het boeken van een vakantie is in de auto (6%), waarschijnlijk al wachtend in de file.

Afbeelding (cc): Drewski Mac