• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Leidt storytelling tot meer directe boekingen?

30 juli 2015 door Gastblogger

Vraag een hotelier hoe hij het liefst zijn hotelboekingen binnen krijgt en hij antwoordt: via de eigen website! Het kost weinig (personeels)tijd, er hoeft geen commissie te worden afgedragen en vaak komen de boekingen ook nog direct binnen in het eigen reserveringssysteem. Maar is deze ideale situatie voor elk hotel weggelegd?

Storytelling hotels

Hotels die een bijzondere beleving neerzetten en veel tijd en energie stoppen in het zogeheten ‘storytelling’, hebben hierin een duidelijke voorsprong op de hotels die dit in veel mindere mate doen.

Wat onderscheidt deze belevingshotels van hun collega’s die vaak een zakelijker en minder opvallend karakter hebben?

Bij de eerste stap die de gast in het hotel zet, wordt hem een verhaal verteld en wordt hij meegenomen in een bewogen geschiedenis, een kleurrijk thema of een bijzonder interieur. In de Vreemde Vogel in Vlaardingen slaapt de gast bijvoorbeeld in bijzondere voertuigen of huisjes, in Villa Augustus in Dordrecht draait alles om de unieke watertoren & de biologische groenten uit eigen tuin en Hotel New York in Rotterdam is gevestigd in het nostalgische voormalige hoofdkantoor van de Holland Amerika Lijn.

devreemdevogel

villa augustusDe hotels bestaan daarnaast van A tot Z uit bijzondere details die de beleving compleet maken en overal wordt het merk onder de aandacht gebracht. De gast komt op deze manier constant in contact met het verhaal en de unieke details. Dit vergt uiteraard creativiteit, investeringen en lef van de hotelier!

Voorsprong ‘story’ hotels

Naast comfort, service en kwaliteit ervaart de gast het ‘story’ hotel bijna als een attractie, wat ervoor zorgt dat hij het verblijf intenser beleeft en dat het een nog leuker uitje wordt! Het hotel naast de Efteling maakt dankbaar gebruik van het wereldberoemde thema van het pretpark maar er zijn genoeg minder voor de hand liggende voorbeelden. Het hotel van het SS Rotterdam is gevestigd in het voormalige, gelijknamige cruiseschip en als je aan boord stapt, waan je je direct terug in de tijd.

ss rotterdam

Feit is dat de storyhotels vaker een bestemming op zichzelf zijn, in tegenstelling tot de meer standaard hotels waarbij de omgeving meestal de bestemming is. En gasten die een specifiek hotel zoeken, belanden nu eenmaal eerder op de eigen website van dat hotel dan op een algemene of boekingswebsite.

Een ander voordeel wat deze hotels hebben op hun collega’s, is dat het ouderwetse (maar nog steeds oersterke!) mond-op-mond principe ervoor zorgt dat er meer over hen gepraat wordt en ze sneller aangeraden worden aan vrienden & kennissen. Dit wekt nieuwsgierigheid op en de website zal sneller bezocht worden om een kijkje te nemen in dit blijkbaar bijzondere hotel. Als laatste hebben de belevingshotels te maken met een hoger % herhaalbezoekers. En herhaalbezoekers boeken vaker via de eigen website.

Kortom: deze hotels hebben een minder grote afhankelijkheid van zogeheten ‘third parties’ en/of OTA’s (Online Travel Agents) zoals www.booking.com

Dit neemt natuurlijk niet weg dat belevenishotels wel profijt kunnen hebben van hun samenwerking met OTA’s, ondanks dat de beleving niet optimaal tot zijn recht komt op deze sites. OTA’s hebben vaak een sterke SEO en SEA strategie en kunnen, weliswaar niet gratis want er wordt commissie betaald, bijdragen aan de naamsbekendheid van de hotels. Daarnaast zijn er altijd gasten die ‘gewoon een kamer’ of ‘gewoon een bed’ zoeken voor korte, zakelijke bezoeken bijvoorbeeld. Deze gasten zijn uiteraard ook meer dan welkom en kunnen goed bereikt worden via OTA’s.

Wat levert storytelling nog meer op?

Gasten worden sneller in hun gevoel geraakt door een hotel met een onderscheidend en bijzonder karakter dan door een minder opvallende overnachtingsplek. Ze voelen zich verbonden aan het hotel, identificeren zich met het merk en zullen sneller terugkeren. De band tussen gast en hotel is dus sterker,  en de gast zal bijvoorbeeld ook eerder coulant zijn als er eens een keer iets minder goed gaat tijdens zijn verblijf.

Niet genoeg

Uiteraard is het ter plekke gepassioneerd vertellen van het verhaal niet voldoende. De hele offline en online marketing van deze hotels moet erop gericht zijn dit onderscheidende karakter aan de wereld te vertellen. Social Media kanalen dienen vooral gebruikt te worden om de aaibaarheidsfactor van het hotel groot te houden en gasten door middel van sympathie aan zich te binden.

Berichten (en foto’s!) over de renovatie van een uniek ingerichte hotelkamer, de geschiedenis van een verborgen ruimte in de keuken en de patissier die de huisbonbons staat te maken, zorgen ervoor dat volgers zich verbonden voelen met en nieuwsgierig blijven naar ‘hun’ hotel.

Nog meer storytelling gerichte voorbeelden zijn een foto van een oude dame die de menukaart van het Holland Amerika Lijn schip, waar haar man ooit op gevaren heeft, aan Hotel New York doneert. Of een foto van de chef kok van Villa Augustus die zijn nieuwe recept van oud Hollandse groente uit eigen tuin aan het bereiden is. Deze berichten zijn niet zo vaktechnisch van aard en elke gast kan zich er iets bij voorstellen. Het raakt de gasten op gevoelsniveau van gasten en dat zorgt voor een band.

villa augustus chefOok dient het verhaal sterk in woord en beeld naar voren te komen op de website van het hotel. Het is slim om door middel van veel foto’s de beleving duidelijk te laten overkomen, zodat gasten de neiging hebben enige tijd op de site door te brengen en enthousiast gemaakt worden voor het product. Hoe beter de beleving naar voren komt op de website, hoe groter de kans op online boekingen en dus de conversie van de hotelwebsite. Hotel Pincoffs in Rotterdam pakt dit erg goed aan. Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat belevingshotels niet meer aan hun vindbaarheid hoeven te werken. Dat blijft altijd belangrijk!

Een goede SEO (Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie) en SEA (Search Engine Advsertising ofwel adverteren binnen zoekmachines) strategie zijn van groot belang om boekingen via de eigen website te krijgen.

De macht van websites als www.booking.com is groot en deze belangrijke spelers zullen er alles aan doen om te scoren op vindbaarheid.

Meer personeel?

Betekent dit allemaal dat storyhotels meer personeel nodig hebben dan niet-storyhotels?

Niet per definitie.

Het is in veel hotels al heel gebruikelijk dat medewerkers multi inzetbaar zijn: de Reserveringsmedewerker staat weleens achter de receptie, de Technische Dienst collega heeft ook verstand van computers en de Receptie stagiaire maakt weleens notulen.

Het is belangrijk om medewerkers de eerste en belangrijkste ambassadeurs te maken van het hotel! Dit kan door te kijken naar hun kwaliteiten: kan de receptie ondersteunen bij Social Media en het schrijven van teksten? Kan de nachtportier helpen bij het beantwoorden van reviews?

Het kost tijd, investeringen, lef en creativiteit om een beleving neer te zetten en een uniek verhaal te maken. Maar het levert meer directe boekingen, betrokken gasten en sympathie op en minder afhankelijkheid van machtige third parties.

Hoe doet Hotel New York dit?

Hotel New York heeft vanaf de opening een eigenwijze, sterke filosofie & beleving neergezet. Er wordt bewust af geweken van de gebaande paden.

  • De inrichting bijvoorbeeld is een creatieve mix van oud, nieuw, gewaagd, kleurrijk,  duur, goedkoop, Ikea en kunst.
  • Verder wordt er een transparant prijsbeleid gehanteerd: elke dag van de week hebben de kamers dezelfde prijs. Gasten ervaren dit als een eerlijke bedrijfsvoering en kiezen dus vooral op basis van beleving voor dit hotel.
  • Daarnaast wordt er binnen Hotel New York goed gekeken naar mogelijke combinaties van werkzaamheden en minder naar gebruikelijke functies. Zo kan het zijn dat een nachtportier verstand heeft van Social Media en een IT’er van grafisch ontwerpwerk.

Medewerkers worden hier heel enthousiast van en het is een mooie manier om extra kosten te minimaliseren!

Dit gastblog is geschreven door Ellen Spoor, Sales en Marketing manager bij Hotel New York in Rotterdam. De liefde voor Hotel New York bestaat al ruim 20 jaar, maar ze is daar niet altijd werkzaam geweest. Na haar studie Internationaal Recht heeft ze verschillende uitdagende banen gehad in de wereld van de zakelijke dienstverlening.  Toch werd ze altijd aangetrokken door unieke sferen in restaurants en hotels. En in haar huidige rol is de passie voor bijzondere hotelconcepten pas echt gegroeid. Ze is overtuigd van een mooie mix van ‘sympathie marketing’ en ‘commerciële marketing’, zowel offline als online. Ellen houdt van (niet-zweverige…) yoga en ontvlucht de inspirerende, maar drukke digitale wereld af en toe om lekker op te laden.

Gerelateerde Berichten

  • Online marketing strategie: de positionering van onafhankelijke hotels

    Onafhankelijke hotels vs. grote hotelketens. Als we daar naar kijken hebben onafhankelijke hotels het niet…

  • SeatID: zie bij welk hotel je Social media vrienden ook zijn geweest

    De website voor last-minute hotelreserveringen, Hot Hotels, heeft SeatID geïntegreerd. Je downloadt de mobiele applicatie…

  • Case: Online storytelling en employer branding

    Op donderdag 17 april organiseerde Reiswerk in samenwerking met Marcel van der Haas (TMP&Co) een…

  • Online marketing strategie: de positionering van onafhankelijke hotels

    Onafhankelijke hotels vs. grote hotelketens. Als we daar naar kijken hebben onafhankelijke hotels het niet…

  • SeatID: zie bij welk hotel je Social media vrienden ook zijn geweest

    De website voor last-minute hotelreserveringen, Hot Hotels, heeft SeatID geïntegreerd. Je downloadt de mobiele applicatie…

  • Case: Online storytelling en employer branding

    Op donderdag 17 april organiseerde Reiswerk in samenwerking met Marcel van der Haas (TMP&Co) een…

Categorie: E-commerce Tags: beleving, booking, direct booking, hotel new york, storytelling

Over Gastblogger

Lees Interacties

Reacties

  1. Sanne Bakker zegt

    30 juli 2015 om 15:26

    Hoi Ellen, Ik kan niet anders zeggen als oud-collega dat je dit prachtig hebt uiteengezet in deze blog!

    • Ellen Spoor zegt

      30 juli 2015 om 16:37

      Bedankt voor het compliment Sanne!!

  2. Marcel Baltus zegt

    30 juli 2015 om 17:08

    Mooi en duidelijk verhaal Ellen. Als afnemer van hotelkamers – ik werk niet in de hotelsector maar ben klant – zou ik qua onderwerp ‘storytelling’ graag zien dat de insteek van een oude blog van mij wat meer gaat rondbazuinen binnen de hotelsector… je leest wel waarom… want dit betreft het stadium voordat je als hotel aan storytelling zou moeten beginnen.
    http://bit.ly/goedgeslapen

    • Ellen Spoor zegt

      31 juli 2015 om 09:27

      Beste Marcel, je hebt uiteraard helemaal gelijk. Dit is een absolute voorwaarde om überhaupt aan storytelling te gaan beginnen.
      Jouw blog zou het minimale leesvoer van elke hotelier moeten zijn!

Trackbacks

  1. Reclame review: ''Is Man Kind?'' de nieuwste spot van Airbnb - TravelNext schreef:
    13 augustus 2015 om 13:47

    […] zo vervangen worden door de beelden van de vorige spot. En dat is krachtig. Als we het hebben over storytelling, dan is dit storytelling ten top. Niet vanuit een merk, maar wel vanuit een gedachte: de […]

  2. GESPOT: eerste museum werkt samen met Airbnb | TravelNext schreef:
    11 februari 2016 om 10:19

    […] Blog 1: Zo leidt storytelling tot meer directe boekingen […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia Vakantiebeurs TripAdvisor Social Media reizen reviews KLM NHTV Facebook Google hotels mobiel Airbnb destinatiemarketing TUI technologie travel instagram Booking.com onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring