• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Lessons learned: De mobiele strategie van KLM

11 februari 2013 door Martin van Kranenburg

Afgelopen dinsdag 5 februari vond voor de 2de keer het M-commerce event plaats in Amsterdam in het mooie Pakhuis de Zwijger. Het was een goed bezocht evenement en trok tweemaal meer bezoekers dan vorig jaar. Een signaal dat mobiel internet steeds meer op de agenda komt te staan. Het programma was een mix van enkele plenaire sessies en in de middag kon je kiezen uit diverse parallel sessies. Forrester gaf een update van interessante cijfers over het gebruik van smartphones in Nederland en KLM gaf een interessant kijkje in haar keuken. 

75% van de jongeren onder de 24 hebben een smartphone

De keynote speaker van de dag was Martin Gill van Forrester. Tijdens zijn presentatie gaf hij een update van de feiten en cijfers op dit moment:

  • 49% van de Nederlandse mobieltje die in gebruik zijn, zijn smartphones. Vorig jaar lag dat percentage op 24%. Hiervan zijn 30% Android gebruikers, 70% zijn iPhone gebruikers.
  • 74% van de gebruikers van een smartphone maken dagelijks gebruik van internet op hun mobiel.
  • 75% van de jongeren onder de 24 jaar hebben een smartphone.
  • Slechts 6% van de smartphone gebruikers hebben ooit iets besteld via de mobiel.

Wat vaker die dag voorbij kwam is dat de tablet vooral in de avond intensief wordt gebruikt (couch surfing). De tablet wordt vooral gebruikt in het oriëntatie proces. De mobiel wordt heel functioneel gebruikt voor het lezen van e-mail (nieuwsbrief) en het opzoeken van openingstijden, contactgegevens.

De mobiele strategie van KLM

Emilie Hardick (Manager Mobile Marketing – E-commerce) en Maite Oonk (Manager KLM Mobile – e-Commerce) hadden in de middag een bomvolle zaal voor hun presentatie over de mobiele strategie van KLM.

Bij de KLM is 20% van het bezoek afkomstig van mobiel (smartphone en tablet). KLM haalt 5% van de omzet via mobiel (tablet en mobiel) 1/5 daarvan zijn nieuwe klanten. Al eerder gaf Martin van der Zee (E-commerce, KLM) op TravelNext aan dat hij verwacht dat het mobiele omzetaandeel tot 2015 zal vertienvoudigen. KLM heeft haar focus dus behoorlijk staan op de kleine apparaten die steeds meer kunnen en mogelijk maken.

Lessons learned

Een belangrijke les uit de presentatie van KLM was dat zij tot heden vooral aan het stoeien waren welke rol een app moest innemen in de mobiele strategie. De apps kwamen als paddestoelen uit de grond, iedereen had wel een leuk idee voor een app. De mobiele focus van KLM wordt nu het opschonen van het aantal apps, de basis op orde brengen en goed kijken naar de toegevoegde waarde van elke app in de customer journey.

Een andere belangrijke les die in de presentatie naar voren kwam is dat het management en directie mobiel internet hoog op de agenda heeft staan. De (oud-)topmannen hebben kennelijk allemaal een iPhone en zijn frequente gebruikers. Zo houden ze de organisatie behoorlijk op scherp, zo bleek uit de presentatie. Mooi om te zien dat het belang van deze ontwikkelingen wordt aangejaagd vanuit de top van de organisatie.

Gerelateerde Berichten

  • Binnenkort mobiel tickets kopen bij KLM

    KLM heeft een nieuwe mobiele website en een applicatie voor de iPhone gelanceerd. Reizigers kunnen…

  • Mobiele strategie vormt rode draad toekomstige ontwikkelingen van VCK Travel.

    AirGo-M is een app van VCK Travel waarmee de zakenreiziger real-time tickets kan boeken in…

  • ‘Mobiele omzet KLM kan vertienvoudigen in twee jaar'

    KLM ontvangt 16 procent van zijn online bezoek via mobiele apparaten. Iedere maand komt daar…

Categorie: Mobiel, Travel Events Tags: KLM, m-commerce, mobiel, smartphone, strategie

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. KLM grote winnaar SpinAwards 2013 - TravelNext schreef:
    12 april 2013 om 11:00

    […] KLM een voorloper is op het gebied van digitale media is niets nieuws. Ze zijn echter niet alleen voorloper in enkel de reis- en gastvrijheidsbranche zo bleek tijdens […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing Expedia technologie Vakantiebeurs Social Media travel Google TUI Facebook reviews Booking.com TripAdvisor hotels mobiel reizen onderzoek Airbnb KLM instagram NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext