• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

LGBT-travel is een droommarkt – best practices voor reismerken

23 juli 2015 door Hannah Ellens

De lesbische, homo, bisexuele en transgender (LGBT) gemeenschap is nog nooit meer zichtbaar geweest dan nu. ‘Gay travel’ heeft altijd bestaan en is de afgelopen 20 jaar enorm gegroeid. De travel industrie weet dat de LGBT-markt lucratief is. Wat zijn de trends en innovatieve campagnes en strategieën om deze markt aan te spreken?

Corporate responsibility

In 1964 verscheen al het eerste adressenboekje met tips voor gay-vriendelijke gelegenheden. LGBT-travel is dus zeker niet nieuw, maar lag lang onder de oppervlakte. In 1993 kwam het omkeerpunt voor de gemeenschap met een American Airlines incident. Daar wilde de crew schone kussens en lakens vanwege de aanwezigheid van activisten die terugkeerden van een gay march, waardoor de crew vreesde voor HIV/aids. De protesten die daaruit voortkwamen leidde bijna tot een internationale boycot en uiteindelijk tot een aangepast corporate responsibility beleid van de luchtvaartmaatschappij. Dat heeft de toon gezet voor een algemene acceptatie van LGBT-reizigers en een verdieping in de behoeftes van deze doelgroep.

Karakteristieken LGBT-reizigers

LGBT-reizigers hebben een hoger gemiddeld inkomen dan bijvoorbeeld hetero-reizigers. Ook gaan mensen uit de gemeenschap gemiddeld 7 keer per jaar op een (korte) vakantie en boekt 40% een vakantie van 5 nachten of langer. Dat leidt tot een gemiddelde besteding van 830 biljoen euro in 2013 en reizen is voor hen een duidelijke prioriteit. Qua bestemmingen zoeken mannen vaak naar urban en cosmopolitan, terwijl vrouwen meer gericht zijn op romantiek, avontuur en veiligheid. Gedeelde factoren zijn high-end design, authenticiteit en de mogelijkheid om relatief luxe te ontspannen.

LGBT-travel trends

Omdat zo’n 70% bereid is meer te betalen voor LGBT-friendly bestemmingen en zelfs 78% switcht naar dergelijke bestemmingen, is het handig om te weten dat onderstaande thema’s travel trends zijn binnen de LGBT-gemeenschap:

  • Bruiloften en huwelijksreizen
  • Familiereizen
  • (inter)nationale evenementen
  • Huisdieren
  • Voluntourism

Succesvolle LGBT-campagnes door DMO’s

Er is niet zoiets als een eenmalige LGBT-campagne. Om deze doelgroep aan je te binden, moet je de relatie aangaan. Twee organisaties die dit effectief doen zijn Visit Sweden en Tourisme Montreal. We bespreken kort de kenmerken:

lgbt-travel-stockholm

1. Visit Sweden

Zweden komt vaker naar voren als het gaat om sterke destinatiemarketing. Het is al een aardig tolerant land, maar de DMO’s wilden niets minder dan een bestemming van wereldklasse zijn voor de LGBT-gemeenschap. In 2005 werd het Stockholm Gay & Lesbian Network (SGLN) in het leven geroepen. De politieke situatie in Rusland werd aangegrepen voor de campagne #gowest waarbij expliciet Russische LGBT’s werden uitgenodigd om naar Stockholm te komen. Ook werd er tijdens de Olympische Spelen in Sochi een video afgespeeld waarin familie, vrienden en LGBT-gemeenschapsleden het Russische volkslied zingen. SGLN richt zich vooral op lesbische reizigers. Ze hebben prominente lesbische leden van de zakelijke gemeenschap aan zich gebonden en produceren een lesbische bestemmingsgids, targeten relevante sales kanalen en zetten specifieke campagnes op. Ze hebben zelfs een aparte blog: gaylesbian.visitstockholm.com

2. Montreal, Canada

Tourisme Montreal was een absolute pionier in innovatieve initiatieven voor de LGBT-reiziger. Het belangrijkste element was en is hun authenticiteit. Vanaf het begin af aan waren ze open over hun steun voor de LGBT-gemeenschap en was dit onderdeel van hun overkoepelende marketingstrategie. Ze hielden actief online media bij en waren de eerste die in hun Do You Thing in MTL campagne samenwerkte met een transgender individu. Om ook de jongere doelgroep aan te spreken maakten ze de 6-delige webserie Montreal Boy. En dat loont: 6-8% van de bezoekers zien zichzelf als LGBT, maar die zijn verantwoordelijk voor 11-12% van de totale toeristische inkomsten van Montreal.

Best practices voor reismerken & DMO’s

Als het gaat om campagnes voor de LGBT-markt is ‘authenticiteit’ het toverwoord. De meest succesvolle marketing strategieën zijn die van organisaties die verder kijken dan het gemakkelijk verdienen van de ‘pink dollar’ en een relatie willen opbouwen met de LGBT-reizigers. Ze moeten authentiek zijn in hun uitingen om de LGBT-gemeenschap aan te trekken tot hun ervaring of product. Een standje op de jaarlijkse Pride is niet genoeg.

Belangrijkste elementen van de campagne:

  • Laat LGBT-reizigers zien dat je hun behoeftes begrijpt
  • Steun organisaties die belangrijk zijn voor de gemeenschap
  • Bied producten en diensten op maat aan die zijn aangepast aan de behoeftes van LGBT-reizigers

 

Beeld: 1 & 2.

Gerelateerde Berichten

  • Destinatiemarketing, een aantal best practices

    Vele bestemmingen beginnen hun weg te vinden naar de wereld van de sociale media om…

  • ITB2013: Als DMO werken met travelbloggers? Bedenk goed wát je wilt en met wie

    Tijdens een panel op de ITB in Berlijn gingen Reinhard Lanner (Salzburg State Tourist Office)…

  • Online oriënteren op een gezinsvakantie naar Turkije: 5 best practices van Arke.nl

    Arke was in juni de overtuigende winnaar van het online oriëntatieonderzoek dat WUA! uitvoerde naar…

  • Destinatiemarketing, een aantal best practices

    Vele bestemmingen beginnen hun weg te vinden naar de wereld van de sociale media om…

  • ITB2013: Als DMO werken met travelbloggers? Bedenk goed wát je wilt en met wie

    Tijdens een panel op de ITB in Berlijn gingen Reinhard Lanner (Salzburg State Tourist Office)…

  • Online oriënteren op een gezinsvakantie naar Turkije: 5 best practices van Arke.nl

    Arke was in juni de overtuigende winnaar van het online oriëntatieonderzoek dat WUA! uitvoerde naar…

Categorie: Marketing Tags: best practices, DMO, LGBT, Pride

Over Hannah Ellens

Hannah Ellens werkte in de opstartfase bij travel tech company Tiqets als PR en communicatiemanager. Inmiddels is ze fulltime freelance tekstschrijver en projectmanager en volgt ze ontwikkelingen in de travel branche nog op de voet. Zelf reist ze graag en veel. Die passie, gecombineerd met een liefde voor schrijven en constante nieuwsgierigheid naar (online) marketing en communicatie gooit ze voor TravelNext op één hoop.

Lees Interacties

Reacties

  1. Dave zegt

    23 juli 2015 om 19:32

    De LGBT traveler bestaat mijns inziens niet. Je kunt een doelgroep definiëren “is lesbian, gay, bisexual of transgender”, maar dat is een weinig bruikbare doelgroep. De verschillen tussen de mensen binnen die doelgroep zijn zo groot dat je daar niets mee kan. Het is net zo bruikbaar als de doelgroep “alle hetero’s”. Het hokje is te generiek. Je hebt het ook over “best practices”, maar ik heb er overheen gelezen denk ik, want ik lees ze nergens?

    • Simon zegt

      29 juli 2015 om 10:25

      Helemaal mee eens Dave! Wij zijn bezig met het ontwikkelen van Gaytrip.nl (lancering in oktober overigens), maar dat concept is totaal ongeschikt voor lesbische vrouwen bijv. Die laten zich sowieso veel makkelijker als groep benaderen dan (een deel van) de mannelijke homo’s.

      • Simon zegt

        29 juli 2015 om 10:26

        Makkelijker moet dus zijn: moeilijker!

Trackbacks

  1. Hannah Ellens | LGBT-travel: best practices voor reismerken schreef:
    5 augustus 2015 om 14:59

    […] Lees de volledige blog op TravelNext >> […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel destinatiemarketing Booking.com reviews Facebook mobiel TripAdvisor instagram NHTV Google Expedia technologie hotels KLM onderzoek Vakantiebeurs Social Media Airbnb TUI reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext