Hoe nemen reizigers beslissingen? Waarom kiezen ze voor een vakantie of dagtrip, voor een bepaald bedrijf/ reismerk en hoe kun je als marketeer die keuze beïnvloeden? Dat is in onze branche de 64.000 dollarvraag. Op donderdag 5 maart vindt van 14.30 uur tot 18.00 uur de allereerste NRIT-CELTH Live Sessie plaats die in het teken staat van het actuele onderwerp: neuromarketing.

We denken dat reizigers rationele beslissingen nemen op basis van objectieve argumenten, maar de laatste jaren zijn we er achter gekomen dat emoties een veel belangrijkere rol spelen in het keuzebeslissingsproces. Neuromarketing past deze kennis en bijbehorende onderzoeksmethoden toe op het gebied van marketing.

Wat is neuromarketing?

Om deze emoties objectief te kunnen meten, maken wetenschappers al jaren gebruik van MRI-scans en EEG-registraties. Zoals in dit blog van Jaap Hoogesteger te lezen is, kunnen we met neuromarketing de communicatie fine-tunen, zodat klanten zich gaan inbeelden dat zij van een product of dienst gebruikmaken. Daarnaast is neuromarketing belangrijk om verkoopbarrières die wij met ons bewuste brein niet waarnemen in kaart te brengen. Het zijn soms triviale aspecten die achteraf een enorme invloed bleken te hebben op de verkoopresultaten. We kunnen ons eigen gedrag niet voorspellen, maar hersenscans zijn daarin wel succesvol.

Hoe kunnen toeristische organisaties neuromarketing toepassen?

Neuromarketing kunnen organisaties toepassen voor het evalueren van marketingcampagnes in de toeristische en vrijetijdssector. Daarnaast kan neuromarketing worden ingezet bij het vergelijken van verschillende marketingstrategieën om een (online) campagne effectief te optimaliseren. In onze branche staat neuromarketing nog in de kinderschoenen maar de toekomst ziet er rooskleurig uit. CELTH een paar jaar geleden de handschoen opgepakt en nu komen de eerste praktisch toepasbare resultaten en methoden naar buiten.

VVV Zeeland brengt dan ook graag de praktijkcase aan het licht die zij samen met CELTH op onderzoeksbasis uitvoeren op het gebied van neuromarketing. Hiermee kun je je als travel marketeer verdiepen in hoe je neuromarketing kunt inzetten in de praktijk. Consumentengedrag wordt immers maar zelden gedreven door rationele beslissingen.

Over de sprekers

Marcel Bastiaansen, Docent & Onderzoeker, NHTV Breda
Expert in kwantitatieve data analyse met uitgebreide ervaring in de cognitieve neurowetenschappen. Zijn onderzoek concentreert zich op consumentengedrag met lopende projecten op het gebied van neuromarketing, big data en experience marketing.
Sebastiaan Straatman, Docent & Onderzoeker, NHTV Breda
Marketeer met een bijzondere aandacht voor neuromarketing. Zijn huidige onderzoek richt zich op onbewuste besluitvorming en op de rol van visuele beleving in de context van toerisme & vrije tijd.
Carla Nagel, Directeur van de Neuromarketing Science & Business Association
Enthousiaste en strategische organisator en manager. Als oprichter van de NMSBA deelt hij wereldwijd zijn kennis en gaat hij graag het debat aan over het nieuwe en spannende veld van neuromarketing.
Helma Wegdam, Marketeer – VVV Zeeland
Als marketeer is zij verantwoordelijk voor het bedenken en uitwerken van (ver)nieuwe(nde) en eigentijdse campagnes en het optimaliseren van de ‘digitale dienstverlening’.
Bart de Boer, VisitBrabant, DreamPort Leisure Consultants bv, NHTV Breda
Interdisciplinaire ondernemer en bruggenbouwer tussen publieke organisaties en private bedrijven.

Locatie

De Live Sessie Neuromarketing wordt gehouden in CORPUS in Leiden. In deze experience staat een spectaculaire ‘reis door de mens’ centraal. Zeer toepasselijk op het thema en na afloop krijg je een exclusieve rondleiding waar je leert hoe het menselijk lichaam in elkaar zit en hoe wij als mens functioneren.

Meer informatie en aanmelding

De Live Sessie Neuromarketing is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in neuromarketing voor de reis- en gastvrijheidsbranche. Deelname kost 79,95 euro, aanmelding verplicht. Voor meer informatie over het programma en aanmelding klik hier.

Credits header afbeelding: Miguelángel Guédez