Local Hero Travel; geen tussenpersoon meer, direct reizen boeken bij locals

Geen tussenpersoon meer, maar direct boeken bij lokale experts met up-to-date info en persoonlijk advies, is het onderscheidende kenmerk van Local Hero Travel. De medewerkers/oprichters hebben dankzij hun jarenlange ervaring in de avontuurlijke reisbranche een uitgebreid netwerk van reisagenten opgebouwd. Dit netwerk wordt door hun ondersteund met advies en trainingen. Aan de andere kant bieden ze de reizigers zekerheid in de vorm van lidmaatschap van SGR en ANVR.

Toegevoegde waarde platform

Het is een trend dat reizigers steeds meer (onderdelen van) reizen boeken bij locals. Het meest bekend zijn platforms als TripAdvisor, Withlocals of Airbnb, waar je naast accommodatie ook steeds vaker andere activiteiten kan gaan boeken. Local Hero Travel speelt in op deze trend door reizigers direct in contact te brengen met de lokale reisexpert, de “Local Hero”, die een rondreis op maat en naar wens samenstelt.

(Tekst gaat verder na afbeelding)


Wilkin Kroon en Stef Franke, voormalig mede-eigenaren van Riksja Travel, zijn samen met Sander van Opstal en Eppo Steenhuisen, beide eigenaren van Askja Reizen, het reisplatform Local Hero Travel begonnen. Ze worden ondersteund door office manager en oud-NHTV student Veerle Stolker en tijdelijk door NHTV stagiaire Hanneke van de Linden. Ze werken al jaren samen met de DMC’s in hun netwerk, die zelf ook al jaren met andere bekende Nederlandse reisbureaus samenwerken. Binnen de DMC’s wordt een reisexpert die veel verkoopervaring heeft en goed (genoeg) Engels spreekt benoemd tot de “Local Hero”. Reizigers kunnen direct contact met hun opnemen en persoonlijk advies aanvragen. Omdat er rechtstreeks wordt geboekt, zijn de reizen minder duur en komt er meer terecht bij de lokale gemeenschap.

Om de reiziger kennis te laten maken met de Local Hero hebben ze filmpjes over zichzelf en de verschillende reizen die ze aanbieden opgenomen. Deze zijn te vinden op hun website, maar ook op het YouTube kanaal.

Reizigers kunnen op verschillende manieren hun reiswensen doorgeven. Ze kunnen kiezen uit drie standaard rondreizen (budget, meest geboekt of familiereis) en deze aanpassen naar wens, of hun eigen reisplan opsturen. Ook vind je op de website een top 5 van de highlights van elk land en hebben ze sinds kort ook drie lokale tips toegevoegd per bestemming van een leuke bar, lekker restaurant of gezellige activiteit waar alleen de locals komen. Daarnaast biedt het platform veiligheid voor de reizigers. Het betalen gebeurt in Nederland via een Nederlandse bankrekening en daardoor onder garantie van SGR, ANVR en het Calamiteitenfonds.

Community Local Heroes

Office manager Veerle adviseert de Local Heroes op verschillende manieren hoe zij om moeten gaan met (potentiële) klanten. Veel DMC’s werken tot nu toe vooral B2B. Dat is een andere vorm van verkopen, dus leert Veerle de Local Hero hoe zij het beste persoonlijk contact kunnen maken met de klant en geeft ze tips over het verkopen van reizen aan Nederlandse reizigers. Tijdens de inwerkperiode is er op verschillende manieren contact met de Local Hero. Er wordt gebruik gemaakt van praktische documenten met veel voorbeelden van e-mails en tips. Ook maakt ze kleine topic video’s met uitleg over een bepaald onderwerp en voorbeelden hoe ze hiermee om kunnen gaan. Juist de combinatie van schrift en video is een goede keuze om dingen duidelijk te maken.

Langzamerhand komt de community tot stand, waarbij de Local Heroes ook van elkaar kunnen leren. Op Google Drive staan naast algemene documenten en video’s ook voorbeelden van reisplannen van andere Local Heroes om ze op deze manier ideeën te laten uitwisselen. Het is belangrijk om de visie en werkwijze van Local Hero Travel te integreren in deze community. Vooral de jonge Heroes staan open voor deze nieuwe manier van werken. In deze aanpak moet er ook rekening gehouden worden met cultuurverschillen. Zo vindt de Vietnam Hero het lastig om beslissingen te nemen voor de klant, omdat zij heel dienstbaar ingesteld is. En de Myanmar agent doet precies zoals je vraagt en zal niet snel een eigen mening geven.

De toekomst

Local Hero Travel wil de bestemmingen nog verder uitbreiden. Momenteel bieden zij 22 landen wereldwijd aan, maar dit concept kan in elk land worden toegepast. Zij zijn nu al bezig met het ontwikkelen van Madagaskar, Borneo en de Galapagos eilanden, maar er komt bijvoorbeeld ook een speciale Rusland versie met de Siberië Express. Ze zien dat dit concept van boeken via een platform erg aan het groeien is. In Europa zijn er meerdere initiatieven en ook verschillende DMC’s die er een jaar geleden nog sceptisch tegenover stonden, zoeken nu zelf al toenadering tot samenwerking. Dat dit nog verder gaat groeien en een deel van de markt wordt is daarom wel zeker in hun ogen. Local Hero Travel wil daarin een eigen identiteit hanteren met persoonlijk contact en steunen hiermee de lokale community.

Gepubliceerd door

Marian van der Ent

Marian van der Ent is hogeschooldocent aan NHTV, internationaal hoger onderwijs Breda. NHTV profileert zich als een zelfstandige onderwijsinstelling en richt zich zowel op de ontwikkeling van de beroepspraktijk als op wetenschapsbeoefening. Naast het verzorgen van onderwijs, doet ze onderzoek naar de relatie tussen sociale interactie (online) en beleving in de toerisme- en recreatiesector (customer engagement, co-creation, word of mouth en experiences). Instagram: @entconcept

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *