Slepen met Lonely Planets was al langer ‘uit de mode’ volgens experts van o.a. Favoroute. Reizigers kunnen nu naast informatie over verschillende bestemmingen via de site en de boeken van de reisgids Lonely Planet, nu ook reisgidsen per app downloaden.

city guides app lonely planet

Het menu

Via het menu kunnen reizigers offline kaarten downloaden, makkelijk informatie filteren op basis van voorkeuren en interesses en plaatsen opslaan.

Een eigen video

Op YouTube heeft de reizigerswebsite een prachtige experience movie geplaatst waarin het gebruik van de app in een stad centraal staat. Lonely Planet is in vergelijking met andere cityguide apps rijkelijk laat met het introduceren van een eigen cityguide app.

https://www.youtube.com/watch?v=jdu079NZtms

De content binnen de app is gemaakt door experts en de app is gratis te downloaden.

Effect op Facebook?

Een van de grootste engagement factoren op de Facebook pagina van Lonely Planet, is natuurlijk de fotostream met mensen die op unieke plekken in de wereld met hun Lonely Planet poseren.

Lonely Planet in the wild Facebook - TravelNext

De Facebook strategie is in 2014 opgezet met deze richtlijnen en tot nu toe verschijnen er nog voldoende foto’s van mensen die de papieren versie nog actief gebruiken. De rubriek ‘Lonely Planet in the Wild‘ zal door de komst van de mobiele cityguides minder gevoed worden en dus moet het merk opzoek naar een nieuwe social strategie.

Magazine en app

Nog steeds staat het businessmodel van de papieren reisgids voortdurend ter discussie. Wat dichter in de buurt komt bij de digitalisering met de app zijn de Travel Magazines die Lonely Planet uitgeeft in de UK en in de US versie. In de UK versie zijn de magazines meer gericht op tips voor kortstondige bezoekjes aan verschillende bestemmingen; een mini reisgids idee. Hoewel de US uitgave deze inhoud ook heeft, zit er een klein verschil in gebruik van papier. In Nederland is veelal de UK editie te koop. Reizigers kunnen kiezen om deze magazines te kopen of in hun mailbox te ontvangen. Papier, wat jaren zo kenmerkend was voor het merk, schuift hiermee voor Lonely Planet steeds meer naar de achtergrond, ook zij zien de noodzaak om te digitaliseren.