• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Luister online naar je klant, maar met welke monitoringstool?

14 december 2012 door Martijn Kriens

Met de komst van ‘web 2.0’ en de daarbij horende groei van online word-of-mouth is luisteren naar de consument steeds belangrijker geworden. Zo delen reizigers vaak via sociale media wat ze van een vakantiebestemming, een hotel of de aanbieders vinden. Om dat bij elkaar te brengen kun je als organisatie een monitoringstool gebruiken. Wij keken naar waar een goede tool aan moet voldoen.

Stap één is altijd: Luister naar je doelgroep

De eerste stap die een reisorganisatie moet zetten voordat ze via sociale media hun doelgroep gaan benaderen is het luisteren naar die doelgroep. Wat zeggen ze, wat houdt hen bezig en hoe communiceren ze daarover, en met wie? Alleen dan kun je op de juiste manier inspringen op sociale media en de klanten die zich op deze sociale media bevinden. Reizigers delen veel vaak hun ervaringen via sociale media als Twitter en Facebook. Foto’s van locaties, mooie herinneringen aan activiteiten maar ook klachten over locaties en reizen.

Enkele reisorganisaties blijken al veelvuldig bezig te zijn met webcare. Maar velen hebben nog niet inzichtelijk wat de (potentiële) klant over hun organisatie zegt.

Welke monitoringstool past het beste bij jouw organisatie?

Monitoring van sociale media ontgroeit qua belang en professionaliteit duidelijk het beginstadium. Links en rechts zijn monitoringtools uit de grond geschoten, variërend van (bijna) gratis tools, tot high-cost tools waarvoor je fikse bedragen betaalt. Ondanks de vele overlappingen in de verschillende tools heeft iedere pakketaanbieder zijn eigen verdienmodel, functionaliteiten en service level agreement (SLA).

Om uit al deze tools inzichtelijk te krijgen welke tool het beste bij de doelstellingen van jouw organisatie past hebben we een rapport gepubliceerd. Daarin hebben we alle technische, organisatorische en fuctionele criteria per tool in kaart gebracht zodat je voor jezelf de beste tool kunt kiezen. Deze whitepaper kun je hier downloaden.

De detailinformatie per leverancier en het uitgebreidere artikel op Marketingfacts is hier te vinden.

Credits afbeelding: MarcoDerksen

Gerelateerde Berichten

  • De waarde van sociale media en online reviews overschat?

    Locatie, prijs en een ervaring in het verleden zijn de belangrijkste redenen om voor een…

  • stripfiguren en de reisindustrie
    Stripfiguren en de reisindustrie

    Stripfiguren lijken een aantrekkelijk medium om reisbestemmingen onder de aandacht te brengen. Al in 2003…

  • The future of airline websites
    Indonesische airlines in sociale media [infographic]

    Indonesie is ’s werelds grootste eilanden staat en kent maar liefst 17.500 eilanden. Het is…

Categorie: Customer service

Over Martijn Kriens

Partner bij Upstream, bureau voor social business.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Zo gebruikt men Social Media bij het vinden van hun volgende vakantie schreef:
    3 januari 2013 om 10:09

    […] Mensen verwachten steeds meer klantenservice (webcare) via Social Media. Hier heb je diverse tools voor, maar de eerste stap is dat je besluit dat je deze vorm van klantenservice gaat accepteren in […]

  2. Sociale media: de kracht van het luisteren naar je doelgroep - TravelNext schreef:
    16 januari 2013 om 11:50

    […] de eerste stap die je als organisatie neemt voordat je start met sociale media. Er zijn diverse monitoringstools beschikbaar om te luisteren via het web, maar ook via e-mail kun je als organisatie nog […]

  3. Sociale media in de reisbranche, maar waar begin je? - TravelNext schreef:
    20 januari 2014 om 12:45

    […] Tweetdeck enz.) en betaalde tools (Coosto, Buzzcapture, enz) te vinden. Over tools kun je hier meer […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM Vakantiebeurs TripAdvisor reviews Facebook destinatiemarketing Google Booking.com reizen hotels travel onderzoek Expedia technologie Social Media mobiel NHTV instagram Airbnb TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring