• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Maakt design het verschil?

25 september 2008 door Martin van Kranenburg

Een website moet goed vindbaar, functioneel en intuïtief zijn, maar ook de vormgeving is belangrijk. Raak je de juiste snaar bij de bezoeker?

De uitstraling van een website is vaak een van de lastigste onderdelen in het ontwikkelproces van een (nieuwe) website. Wat wil je uitstralen, welk gevoel wil je overbrengen? De eerste indruk is belangrijk. Websitebezoekers hebben in 1/20ste van een seconde hun oordeel klaar over de site. Zeker bij websites die in de functionaliteit veel op elkaar lijken, kan de uitstraling van een site het verschil maken.

Hieronder een aantal praktische tips:

> Gebruik niet meer dan drie verschillende soorten kleuren en lettertypes/fonts. Door het aantal kleuren en fonts beperkt te houden en consequent toe te passen creëer je een rustige omgeving.

> Kies de juiste kleuren. Wil je goedkoop en voordeel uitstralen, of wil je rust en vertrouwen uitstralen. Kleuren roepen verschillende emoties op bij de bezoeker. Een verrassend leuke uitleg over de betekenis van kleuren, met veel animaties, vind je op de site van www.mariaclaudiacortes.com. Erg leerzaam, maar ook leuk en ontspannend om naar te kijken. Een andere bron waar je meer kan lezen over de betekenis en associatie van kleuren is http://nl.wikipedia.org/wiki/kleur

website Claudia Cortes
website Claudia Cortes

> Maak gebruik van een witte achtergrond. De meeste succesvolle websites hebben een witte achtergrond. Hierdoor komen (product)foto’s en actiebuttons het beste tot hun recht. Foto’s knallen nu van het scherm. Dit geldt ook voor teksten. Door het gebruik van een witte achtergrond worden teksten beter leesbaar, scanbaar. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het redesign van www.wehkamp.nl

> Laat de uitstraling van de website aansluiten bij de “offline” huisstijl van je bedrijf. Het hoeft zeker niet hetzelfde te zijn, maar website bezoekers moeten het in ieder geval wel herkennen. Wil je echt eens wat anders proberen, een andere doelgroep aanspreken? Denk dan eens na over een hele nieuwe site.

> Goede foto’s kunnen de sfeer bepalen op een website. Hou het wel beperkt en voeg alleen een foto toe als het er toe doet.

> Gebruik een goed lettertype die geschikt is voor internet. Om teksten vlot van schermen te kunnen lezen, kan je het beste schreefloze fonts gebruiken zoals Arial, Comic Sans MS, Tahoma, Verdana en Helvetica. Gebruik minimaal 10 punt qua grootte. En het liefst nog instelbaar zodat mensen het zelf kunnen aanpassen.

Share this...
  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Gerelateerde Berichten

  • Waarbenjij.nu lanceert vernieuwde site

    London Voodoo movie download Sinds vorige week is de nieuwe versie van WaarBenJij.Nu online. De…

  • Airbnb maakt last minute boekingen mogelijk

    AirBnB helpt reizigers die in de steden San Francisco en Los Angeles op zoek zijn…

  • Top 10 meest gebruiksvriendelijke websites van 2011

    Het was een spannende dag gisteren in Rotterdam bij de Usability Award 2011. Dit jaar…

Categorie: E-commerce, Usability & design Tags: Design, kleurgebruik websites, Layout, Praktische design tips

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Aartjan van Erkel zegt

    29 september 2008 om 19:20

    Hi Martin, wat een goed blog heb je! Je feed hangt bij deze in de reader.
    Een van de dingen die ik mooi vind is je uitgebreide hoeveelheid links in je linkerkolom.

    Wat me te binnen schiet bij het lezen van je interessante artikel: als een website een conversiedoel heeft, dus gericht is op een of andere transactie door de gebruiker, is het slim om op een pagina altijd een duidelijke call to action in het design op te nemen. Grote knop!

  2. Peter zegt

    30 oktober 2008 om 22:14

    Hai Martin,

    ik heb je site net ontdekt, erg leuk! Ik kan je bevindingen zeker onderschrijven, maar heb ook nog een tip. Bij onze site (www.goedkoop-reizen.com) hebben we ontdekt dat het enorm helpt als de bezoeker direct kan beginnen met het filteren en zoeken naar de juiste reis. Met name bij een groot aanbod (bij ons meer dan 35.000 reizen) zorgt dit voor een enorme toename in conversie en afname van de exits.

Trackbacks

  1. 10e Online Marketing Blog Kermis | justecommerce.nl schreef:
    29 september 2008 om 15:25

    […] Design en E-commerce; kleuren en lettertypen. Een aantal handige tips om jezelf te confronteren met het feit dat kleuren, lettertypen en design het verschil kunnen maken. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Share this...
  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels travel TUI Facebook Booking.com Vakantiebeurs instagram reizen Google technologie NHTV onderzoek reviews Airbnb TripAdvisor destinatiemarketing KLM Social Media Expedia mobiel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2021 TravelNext