Gespot op: Coopr.nl, een interview met Marcel van Kanten, Senior Communications Consultant bij KLM Royal Dutch Airlines, over PR 2.0. Erg interessant interview over de inzet van Social Media in het PR beleid van de KLM.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
“PR 1.0 was traditionele PR: eenrichtingsverkeer van organisatie naar journalisten, stakeholders en publieksgroepen. De PR-afdeling bepaalde dan zelf welke boodschappen, via een ooit overzichtelijk aantal (massa)mediakanalen de wereld ingingen via vooral persberichten, daarbij hopend dat de boodschap ergens werd gelezen, gehoord of gezien. Accountability-discussies werden vervolgens voor de PR-manager niet zelden een chronische allergie.

Door web 2.0 en de explosieve groei van de social media hebben de traditionele media hun monopolie op informatievoorziening verloren. De mensen zijn nu de media geworden. Iedereen praat en deelt kennis/informatie met elkaar online over jou en jouw bedrijf, producten en services in steeds meer online communities, blogs en fora. Klantenreviews wegen voor internetters zwaarder dan corporate sites. Zo worden online steeds meer reputaties gemaakt en gebroken. Per seconde worden er wereldwijd drie nieuw blogs aangemaakt. Reputaties kwamen ooit te voet en gingen te paard. Nu gaan reputaties met de snelheid van het internet. Tenzij….

…PR 2.0 door organisaties doordacht wordt opgepakt om hun reputatie online systematisch te managen. Dat betekent monitoring en (sentiment-)analyse van de (social) media en online engagement door het aangaan van conversaties met klanten, stakeholders en pers in de communities waar zij zich ophouden. Het persbericht maakt in PR 2.0 uiteindelijk plaats voor social media releases. De Nederlandse startup Pressdoc zet zulke social media releases in de markt. Bloggers mogen van de PR 2.0-managers producten en services uitproberen en daarover filmpjes, foto’s en content publiceren via hun eigen kanalen. De database van de PR 2.0-manager wordt aangevuld met niet-journalistieke bloggende agendasetters / opinieleiders en bloggende journalisten. Accountability wordt voor de PR 2.0 -manager een stuk eenvoudiger dankzij online monitoringtools. De KPI’s liggen voor het oprapen.”

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Als projectmanager Online Reputation Management onderzoek en adviseer ik met een multidisciplinaire team op welke wijze social media voor KLM toegevoegde waarde kan bieden. Er draait nu een belangrijke pilot. Kijk bijvoorbeeld eens op Twitter (@klm). Helaas kan ik nu niet op inhoud of resultaten vooruitlopen. Maar daarover zeker meer in de nabije toekomst.”

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
“Erwin Blom maakte naam door als een van de eersten in NL bij de VPRO te experimenteren met social platforms (zoals 3voor12). Ronald van der Aart heeft als pionier in NL Online Reputatie Management en webcare bij UPC gerealiseerd. Deirdre Breakenridge is een inspirerende bekende Amerikaanse PR 2.0 guru. Haar boek ‘Putting the public back in Public Relations’ hoort op het nachtkastje te liggen van iedere PR 2.0 manager. Een voor sommige PR-managers confronterend boek dat scherp uitlegt waarom traditionele PR niet meer werkt.”

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Alaska Airlines stimuleert klanten actief via een corporate webpage om gebruik te maken van diverse social media om hun vragen en ervaringen te delen met een speciaal webcareteam. Wanneer vulkaanuitbarstingen in Alaska de flightschedules overhoop halen, wordt Twitter ingezet om klanten snel en adequaat te informeren over de laatste vluchtinformatie.”

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
“Deirdre Breakenridge zegt dat de PR-sector dankzij web 2.0 en de social media in de Gouden Eeuw zijn beland. We krijgen (eindelijk) de kans om ons vak te innoveren en (deels) opnieuw uit te vinden en onze meerwaarde aan te tonen (tot in cijfers achter de komma en in graphics). Ik verheug me er op om een bijdrage te leveren aan die noodzakelijke innovatie van het PR vak. En ook om bedrijven te laten ervaren welke kansen social media bieden om simpel, snel en doeltreffend hun reputatie te versterken en uit te bouwen.

CEO’s en top management van sommige organisaties meekrijgen voor het realiseren van PR 2.0 zal nog een uitdaging zijn. De impact van ORM op de interne organisatie kan groot zijn. Het vraagt om een omslag in de manier van denken over hoe de umwelt met jouw bedrijf en reputatie omgaat. Ben je als bedrijf bijvoorbeeld in staat om adequaat te reageren op snel omslaande sentimenten en issues die zich online voordoen? Uitdaging wordt ook om medewerkers binnen een bedrijf bewust te maken van het feit dat wat zij online doen (ook prive) eventueel de bedrijfsreputatie kan raken of schaden. Zij kunnen echter ook als online ambassadeurs het visitekaartje van hun eigen bedrijf zijn in hun social media.”