Internet (9%), mond-tot-mond reclame (8%), netwerken (3%) en persoonlijk contact (2%) worden de beste marketingmiddelen genoemd. Nederlandse marketeers geloven het meest in marketinginstrumenten waarmee een persoonlijk contact mogelijk is met de doelgroep. Internet, mond-tot-mond reclame en Twitter worden daarnaast het meest genoemd als veelbelovende marketinginstrumenten voor de toekomst. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope onder 961 marketeers uit haar B2B panel.

Geloof in persoonlijke instrumenten
Multiscope vroeg de marketeers onder andere welk marketinginstrument volgens hen het meest bijdraagt aan omzetgroei. Internet (9%), mond-tot-mond reclame (8%), netwerken (3%) en persoonlijk contact (2%) werden het vaakst genoemd. Internet (19%), mond-tot-mond reclame (3%) en Twitter (2%) worden daarnaast ook het vaakst genoemd als veelbelovend marketinginstrument voor de toekomst. Door de open vraagstelling werd een breed scala van instrumenten genoemd bij beide vragen, maar het valt duidelijk op dat alle instrumenten die vaak genoemd worden een (zeer) persoonlijke aard hebben.

Social media en marketeers
Marketeers lijken ondertussen goed bekend te zijn met social media. Hyves (54%), Linkedin (42%), Youtube (24%), Facebook (20%) en Twitter (13%) worden het meest genoemd als de media die men maandelijks gebruikt. Zij hebben ook een hoge spontane naamsbekendheid onder marketeers en in veel gevallen heeft men er een (persoonlijk) account. Marketeers zien deze sociale media duidelijk als de ‘Big Five’.

Gevolgen crisis voor marketing.
Ruim een kwart van de marketeers geeft aan dat de crisis veel tot heel veel impact heeft op hun marketingbudget. De economische crisis gaat niet helemaal voorbij aan marketeers. Ongeveer een kwart (26%) geeft te kennen dat de crisis veel tot heel veel impact heeft op hun marketingbudget. De marketeers die last hebben van een krimp van hun budget zien daarbij meestal budgetdalingen van 10% – 20%. Geld, crisis en gebrek aan tijd worden ook het vaakst genoemd als de problemen waar de marketeer op dit moment mee worstelt.

Achtergrond onderzoek
Twee keer per jaar peilt Multiscope de mening van marketeers over actuele onderwerpen voor haar Marketing Pioneers evenement. Het veldwerk voor dit onderzoek werd uitgevoerd in de tweede week van juli onder eind- en medebeslissers op het gebied van marketing uit het Multiscope B2B panel. In totaal namen 961 marketingbeslissers deel aan de webenquête.

Bron: Sync.nl