Een volle zaal voor Richard van Hooijdonk op de Reiswerk Inspiratiesessie op de Vakantiebeurs. In zijn presentatie “op naar marketing 2.0” staat de klantinteractie centraal. Marketing 2.0 gaat niet over bereiken maar het gaat over het “beraken” van de consument. Consumenten die mondiger, zelfstandiger en zelfverzekerder worden.
Anders, beter en slimmer ondernemen
De basis van ondernemen is inzicht in wat je doelgroep nu echt beweegt. Je moet inzicht hebben in wat ze doen, hoe ze leven, waar ze tegenaan lopen. Alleen dan kan je tot nieuwe ideeën, productinnovaties komen. Als marketeer 2.0 moet je een brede visie hebben. Weten wat er gebeurt op hyves, facebook, youtube.
Nog even wat tips van Richard over marketing 2.0:
– Je kunt niet alles zijn voor iedereen.
– Betrek klanten vroegtijdig bij nieuwe concepten.
– Een merk is een buikgevoel.
– Merken moeten laagdrempelig, transparant, eerlijk zijn.
– Merken moeten willen samenwerken met de klant.
– Accepteer dat je geen controle meer hebt over je communicatie.
– Klanten gaan onderling met elkaar communiceren.
– Consumenten willen meedenken, een podium.
– Betrokkenheid leidt tot vertrouwen, wat weer leidt tot sales.
– Website moet persoonlijker, praktischer en interactiever.
– Websites moeten een beleving zijn, pre-experience.
– Online het “echte” laten beleven.
Tot slot. Ga anders denken…….. en test nieuwe concepten door klein te beginnen.
Eén reactie
Hallo Richard,
Geweldige presentatie gisteren!
Jammer dat ik achteraf mensen hoor zeggen dat marketing 2.0 niets is voor hun bedrijf omdat de klanten een relatief hoge leeftijdsgrens hebben. Dan denk ik dus dat ze helemaal niets van de lezing hebben opgestoken en dat ze, zoals Richard al aangaf, geen tijd willen maken binnen de organisatie om er over na te denken hoe marketing 2.0 dan wél te integreren.
Ik volg het marketing 2.0 gebeuren met veel plezier en interesse, al ben ik niet als professioneel marketeer werkzaam.