Eduard de Blacquiere geeft zijn visie weer op de zoekmachinemarketing markt. Sinds 2007 voert hij een jaarlijks onderzoek uit naar de Nederlandse markt. In zijn presentatie waarin de zaal aan zijn lippen hing gaf hij inzicht in de huidige stand van zaken van de zoekmachine markt.

Gebruikers blijven langer op Google
Blended search en universal search zijn 2 termen voor hetzelfde. Het mixen van zoekresultaten op de Google zoekresult page. Zoals local results (maps), shopping en zeer recentelijk het tonen van prijzen van hotels (in de usa) en reviews. Google zorgt er hierdoor voor dat gebruikers langer op Google blijven dan dat ze google gebruiken om door te klikken. Hierdoor wordt Google zelf steeds beter vindbaar dan de bedrijven zelf.

Concurrentie
Veel bureaus vissen in dezelfde vijver voor wat betreft de Twinkle top 100 bedrijven. Daar wisselt niet veel. Wat wel wisselt is dat er meer concurrentie is tussen de bureaus onderling.

Onderscheid in aanbieders
Adverteerders zien vaak niet het verschil tussen de bureaus. Er is ruimte voor specialisten, bijv. alleen gericht op blender search of webteksten schrijven voor de travelsector zoals Blanco Tekst doet.

De grootste uitdaging
De grootste uitdaging voor bureaus zelf ligt in het bijblijven en bijhouden van de markt en integratie. De grootste stap is natuurlijk “social”.

De conclusie van Eduard is dat de veranderingen niet zo heel hard gaan. Bekijk de volledige presentatie van Eduard

IAB task force search
Na Eduard geeft Erik-Jan namens het IAB een uitleg over de werkzaamheden van de IAB taskforce Search. Hij geeft aan dat ze collega’s nodig hebben met kennis. Bijvoorbeeld om gastpresentaties te geven op hogescholen. Veel hogescholen hebben ruimte voor gastcollega’s maar veel docenten hebben helaas te weinig kennis. Het IAB is aan kijken of zij vanuit hun rol educatie kunnen stimuleren om minors te ontwikkelen voor de opleidingen.

Ook vertelt hij dat bij veel grote adverteerders nog een beeld leeft van “nerds” over SEO’s. Terwijl dat een klein stukje is. SEO gaat vooral ook over strategie en hoort op de marketingafdeling thuis en niet bij de IT afdeling.