NBTC-NIPO Research geeft elk halfjaar de cijfers van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) uit. Dit keer blijkt dat Nederlanders steeds vaker op een korte hotelvakantie gaan in eigen land, het aantal binnenlandse hotelvakanties groeide namelijk met zo’n 10% naar 1,8 miljoen. En 55% van die hotelvakanties wordt geboekt via boekingssites, waarvan ruim 15% komt van veiling- en kortingssites. Zijn die in opkomst?

Luxe voor aantrekkelijke prijs

Kees van der Most, directeur NBTC-NIPO Research: “Het aantal binnenlandse hotelvakanties groeit, maar tegelijkertijd zien we dat de bestedingen dalen. Deze daling kan verklaard worden door het groeiend aantal aanbiedingen en acties vanuit de hotellerie. Daarnaast speelt ook de opkomst van veiling- en kortingssites een rol.” Met de relatief lage prijzen speelt de sector in op de consument die graag op vakantie wil en op zoek is naar voordeel. “Een scherp geprijsde hotelvakantie biedt, in deze economisch sombere tijden, een stukje luxe tegen een aantrekkelijke prijs,” aldus Van der Most.

Meeste hotelvakanties in stad

Het merendeel van de binnenlandse hotelvakanties, zo’n 30%, wordt in een stad doorgebracht. Daarbij zijn met name Maastricht en Den Haag populair. Daarnaast zijn ook hotelvakanties in bos- en heidegebieden en aan de kust populair. De meest populaire regio’s voor een binnenlandse hotelvakantie zijn: 1. Noordzeebadplaatsen, 2. Zuid-Limburg en 3. de Veluwe.

Opkomst veiling- en kortingssites

Van der Most: “Iets minder dan de helft van alle boekingen wordt rechtstreeks bij het hotel gedaan, 55% boekt via boekingssites. Binnen de boekingssites zien we een behoorlijke opkomst van veiling- en kortingssites. Ruim 15% van alle boekingen komt voor rekening van deze websites.”

55-plussers en hogere inkomens

Mede door de aantrekkelijke prijzen wordt een hotelvakantie bereikbaarder voor een groter publiek. “Toch ondernemen gemiddeld meer 55-plussers en mensen met hogere inkomens een hotelvakantie. Dit zijn belangrijke doelgroepen voor de hotellerie. Zo’n 60% van de binnenlandse hotelvakantiegangers is welgesteld en zo’n 40% is 55-plus,” aldus Van der Most.