• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Meest besproken travelmerken op social media in 2012 [Infographic]

29 november 2012 door Maartje Verbakel

Eén op de honderd social media berichten gaat over travel. Dat is een van de resultaten uit mijn onderzoek naar de meest besproken merken uit de travelbranche. Naast mijn zoektocht naar algemene opvallendheden over travel in social media heb ik de online reputatie vergeleken van de meest besproken travelmerken. In deze blog presenteer ik de meest opvallende resultaten in een infographic.

In dit onderzoek heb ik gekeken naar de merken die het meest genoemd worden op social media. Ik heb gekeken naar de meest besproken reisbureaus, vakantieparken, hotels, accommodatiespecialisten en Nederlandse vliegtuigmaatschappijen. In de onderstaande infographic worden de belangrijkste resultaten weergegeven.

Specifieke kenmerken van social travel buzz
Wat mij het eerste opviel op het sociale web is dat, als Nederlanders praten over vakanties en dagjes weg, ze vaak positief zijn. Op zich begrijpelijk, maar zelfs als ze het over merken hebben – zoals KLM, CenterParcs of Eliza Was Here – is een groot deel van de mensen nog positief. Na een korte vergelijking bleek dan ook dat het aandeel positieve berichten over travel wel 9% groter is dan het positieve aandeel van alle berichten die Coosto vond op het volledige sociale web dit jaar. Hieruit concludeer ik dat vooral voor de travelindustrie een goede inzet van social media veel positieve invloed kan hebben op imago, consumentenkeuzes en -gedrag

Daarnaast vielen mij vooral de meest gebruikte kanalen op waar mensen het over reizen, toerisme en vakantie hebben. Hierboven zag je de top 10 van social media kanalen waar speciaal voor dit lijstje Twitter- en Facebookprofielen apart zijn meegeteld, waarbij Twitter- en Facebookpagina’s apart zijn meegeteld. Een meerderheid van de kanalen zijn niet travelgerelateerd maar eerder algemeen, zoals het Vivaforum en Babybites. Ook opvallend is dat de 5e plaats wordt ingenomen door een travelmerk: de Facebookpagina van KLM. Hieruit blijkt dat zij dit jaar het meest succesvol zijn geweest in het opzetten en onderhouden van een community via social media.

Lokale inzichten via GeoMark
De andere elementen in de infographic spreken voor zich, behalve de kaart van Nederland. Sinds maandag biedt Coosto de mogelijkheid om berichten op locatie te filteren en te zien wat er over een bepaalde locatie wordt gezegd. Zo kun je voortaan eenvoudig meten wat belangrijke onderwerpen zijn in de online conversatie over specifieke locaties, wie erover praten, hoeveel activiteit er is (zoals in het kaartje is weergegeven voor travel) en welk sentiment er heerst.
Deze bèta-feature geeft betere inzichten dan andere social localisatietools, omdat de filter niet op GPS werkt maar op basis van locatiekenmerken die in de berichten voorkomen. Zo is het resultaat completer, relevanter en bevat het berichten vanuit alle social media kanalen.
Nog tot het einde van de week is een beperkte GeoMark voor iedereen beschikbaar op de Coosto website. Heb je specifieke vragen of suggesties, reageer dan vooral via onderstaand formulier, dan kan ik in een volgende blog dieper ingaan op een bepaalde trend of kwestie waar je meer van wilt weten!

Gerelateerde Berichten

  • social travel
    Social Travel vs Normal Travel [Infographic]

    Social travel is 'here to stay'. Steeds meer reizigers zijn mobieler en gaan meer om…

  • Onderzoek social media en vakantie: Frankrijk meest besproken vakantieland

    Frankrijk is in 2015 het meest besproken vakantieland op social media. Er werden ruim 30.000…

  • De statistieken van social travel [infographic]

    Social travel, ik ben zelf ook een ontzettende fan van omgaan met locals als je…

Categorie: E-commerce

Over Maartje Verbakel

Maartje Verbakel is marketingmanager bij Coosto. Ze is onder andere geïnteresseerd in social media marketing en de kansen en mogelijkheden die social media monitoring en webcare bieden voor merken, instellingen, politieke partijen, goede doelen en consumenten. Gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met digitale media.

Lees Interacties

Reacties

  1. Emile (Olery) zegt

    30 november 2012 om 11:43

    Ik zou het wel interessant vinden om Klout-score of een andere influence meting mee te nemen in “Twitteraars”. Dat @reklamefolders en @jfvdvelden bij dit groepje staan is in mijn ogen niet relevant.

  2. Dave Verzijl zegt

    4 december 2012 om 20:57

    Leuk overzicht. Ik vraag me wel af of de lijstjes er hetzelfde uit zouden zien als je naar unieke auteurs kijkt die hebben gepraat over een merk. De “meest actieve twitter auteurs” doet vermoeden dat een aantal affiliate spammers de ranglijsten kunnen vervuilen. Zou je daar inzicht in kunnen geven?

Trackbacks

  1. ‘Trots op nieuws: Libéma Vakantieparken meest positief op social media’ « SvGils schreef:
    5 december 2012 om 10:59

    […] https://www.travelnext.nl/meest-besproken-travelmerken-op-social-media-in-2012-infographic.html Share this:TwitterFacebookVind ik leuk:LikeWees de eerste die dit leuk […]

  2. De top 10 blogs van 2012 op TravelNext - TravelNext schreef:
    31 december 2012 om 13:32

    […] Eén op de honderd social media berichten gaat over travel. Dat is een van de resultaten uit het onderzoek van Maartje Verbakel naar de meest besproken merken uit de travelbranche. Lees verder.. […]

  3. Coosto blog – Meest besproken travelmerken op social media in 2012 – Infographic schreef:
    29 januari 2013 om 14:51

    […] Deze blog verscheen ook op TravelNext. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Social Media TUI reizen travel mobiel Booking.com Vakantiebeurs instagram TripAdvisor Google NHTV Expedia onderzoek hotels KLM technologie destinatiemarketing Facebook reviews Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext