Eén op de honderd social media berichten gaat over travel. Dat is een van de resultaten uit mijn onderzoek naar de meest besproken merken uit de travelbranche. Naast mijn zoektocht naar algemene opvallendheden over travel in social media heb ik de online reputatie vergeleken van de meest besproken travelmerken. In deze blog presenteer ik de meest opvallende resultaten in een infographic.

In dit onderzoek heb ik gekeken naar de merken die het meest genoemd worden op social media. Ik heb gekeken naar de meest besproken reisbureaus, vakantieparken, hotels, accommodatiespecialisten en Nederlandse vliegtuigmaatschappijen. In de onderstaande infographic worden de belangrijkste resultaten weergegeven.

Specifieke kenmerken van social travel buzz
Wat mij het eerste opviel op het sociale web is dat, als Nederlanders praten over vakanties en dagjes weg, ze vaak positief zijn. Op zich begrijpelijk, maar zelfs als ze het over merken hebben – zoals KLM, CenterParcs of Eliza Was Here – is een groot deel van de mensen nog positief. Na een korte vergelijking bleek dan ook dat het aandeel positieve berichten over travel wel 9% groter is dan het positieve aandeel van alle berichten die Coosto vond op het volledige sociale web dit jaar. Hieruit concludeer ik dat vooral voor de travelindustrie een goede inzet van social media veel positieve invloed kan hebben op imago, consumentenkeuzes en -gedrag

Daarnaast vielen mij vooral de meest gebruikte kanalen op waar mensen het over reizen, toerisme en vakantie hebben. Hierboven zag je de top 10 van social media kanalen waar speciaal voor dit lijstje Twitter- en Facebookprofielen apart zijn meegeteld, waarbij Twitter- en Facebookpagina’s apart zijn meegeteld. Een meerderheid van de kanalen zijn niet travelgerelateerd maar eerder algemeen, zoals het Vivaforum en Babybites. Ook opvallend is dat de 5e plaats wordt ingenomen door een travelmerk: de Facebookpagina van KLM. Hieruit blijkt dat zij dit jaar het meest succesvol zijn geweest in het opzetten en onderhouden van een community via social media.

Lokale inzichten via GeoMark
De andere elementen in de infographic spreken voor zich, behalve de kaart van Nederland. Sinds maandag biedt Coosto de mogelijkheid om berichten op locatie te filteren en te zien wat er over een bepaalde locatie wordt gezegd. Zo kun je voortaan eenvoudig meten wat belangrijke onderwerpen zijn in de online conversatie over specifieke locaties, wie erover praten, hoeveel activiteit er is (zoals in het kaartje is weergegeven voor travel) en welk sentiment er heerst.
Deze bèta-feature geeft betere inzichten dan andere social localisatietools, omdat de filter niet op GPS werkt maar op basis van locatiekenmerken die in de berichten voorkomen. Zo is het resultaat completer, relevanter en bevat het berichten vanuit alle social media kanalen.
Nog tot het einde van de week is een beperkte GeoMark voor iedereen beschikbaar op de Coosto website. Heb je specifieke vragen of suggesties, reageer dan vooral via onderstaand formulier, dan kan ik in een volgende blog dieper ingaan op een bepaalde trend of kwestie waar je meer van wilt weten!