In de toekomst kijken als het gaat om digitale realiteit, is lastig. Eigenlijk staan we pas aan het begin. Het is de taak aan de reisorganisaties om zelf te bepalen wat nu uiteindelijk het doel is van het gebruik van een digitale realiteit en wat het voor hun product, dienst en service kan doen.

Meer beleving voor de toerist en de reiziger

Augmented reality

Augmented reality voegt een laag van digitale content toe aan de fysieke wereld, terwijl de zintuigen zich nog steeds oriënteren op de fysieke wereld. AR probeert de wereld binnen toerisme en reizen te verrijken tot een beter geïnformeerde wereld en een naadloze ervaring.

Mixed reality

Termen gerelateerd aan digitale realiteit worden vaak door elkaar gebruikt. Maar er zijn nuances. Zoals tussen mixed reality en augmented reality. Mixed reality is augmented reality en de mogelijkheid om de werkelijkheid te manipuleren met digitale objecten in de fysieke wereld, of fysieke objecten in de digitale wereld (Sabre Labs).

Virtual reality

Virtual reality experiences in de reiswereld en de toepassingen binnen onze industrie gaan snel en tegelijkertijd langzaam. Inspiratie is een van de meest herkenbare elementen van virtual reality. De meeste cases in de reiswereld, of de cases die inspirerend zijn voor de reiswereld, zijn gericht op content in de vorm van 360-graden foto’s en video’s en geven potentiële reizigers een kans om bestemmingen te zien en ervaren op een nieuwe manier. Met bij voorkeur een hoge ervaring van de authenticiteit en realiteit.

VR vs AR

Een Taj Mahal vanuit de lucht, een helikoptervlucht door de grand canyon of een rondleiding door een suite van een luxe hotel? Dit soort ervaringen kunnen de planning en de reis van reizigers op een positieve manier beïnvloeden;

1. Het inspireren van reizigers om af te reizen naar bestemmingen die ze anders niet zouden overwegen
2. Mogelijkheden om bijkomende ervaringen te verkennen zowel vóór vertrek als tijdens de reis
3. Zorgen voor toegang tot ervaringen van mensen die niet in staat zijn om de bestemming fysiek te bezoeken.

Tijdens een presentatie die ik onlangs volgde van Creative Labs Breda, werd een belangrijke case neergelegd voor travel. Bijvoorbeeld het reizen naar plekken met veel geschiedenis. Zoals het Colosseum in Rome. Een spectaculair overblijfsel uit het Romeinse tijdperk, maar met geen mogelijkheid is te ervaren hoe het er destijds werkelijk uitzag.

Waar het voor diende van oorsprong, is eenvoudig te vergeten. Een virtuele ervaring zoals hierboven laat reizigers letterlijk reizen in de tijd. Overal kan gekeken worden en informatie worden opgehaald. Een totaal andere beleving dan wanneer je in real life het Colosseum bezoekt, dat overladen is met toeristen.

Terwijl virtual reality helpt in de inspiratiefase en exploratie tijdens de reis, helpt augmented reality de ervaringen in de fysieke wereld te verrijken. Bij die laatste is context gerelateerde informatie beter gestroomlijnd en kenmerkend zijn de uitgebreide producten van augmented reality. Veel mensen associëren AR met fysieke devices zoals Google Glass of de Microsoft Hololens-deze apparaten zijn voorlopers van komende cases, maar zijn op dit moment alleen gebruikt in niches. Bijna alle cases voor augmented reality in 2017 zullen liggen op smartphones en tablets (Sabre Labs).

Een van de meest basic en krachtigste augmented reality toepassingen is Google Translate, die gebruikers in staat stelt om hun smartphone te richten op de tekst in meer dan 80 talen, waarbij de tekst realtime vertaald wordt. Dit vergemakkelijkt taalkwesties tijdens het reizen in een groot deel van de wereld.

Een van de meest uitgesproken voorstanders van VR is natuurlijk Mark Zuckerberg, die sinds 2014 aankondigde een groei te willen maken in dit vakgebied met Facebook. Maar virtual reality heeft nog een lange weg te gaan. Volgens experts is er vrijwel geen gevaar voor VR dat het echte ervaringen op korte termijn kan vervangen. Maar er zit nog een interessant gebied tussenin om te ontdekken hoe reispartijen hiermee kunnen samenwerken. Ook als het gaat om een gedeelde virtuele omgeving met meerdere mensen (reizigers) in plaats van individuele ervaringen.

Met augmented reality kan de samenwerking zowel persoonlijk als op afstand plaatsvinden en omdat AR niet te isoleren is van de echte wereld, verhoogt het de ervaring van de echte wereld. Augmented reality audiotours zijn een goed voorbeeld van samenwerkingen die op 1 specifieke plaats een groep proberen te synchroniseren.

2017 & beyond

2016 was het jaar waarin digitale realiteit meer tot werkelijkheid kwam binnen travel. Er zijn geen tekenen van stop op groei. Door de vergaande technologie en toenemende specialistische platforms, zullen technologische innovaties gerelateerd aan VR en AR in 2017 een nieuwe dimensie geven aan de adoptie van consumenten.