Er is veel speculatie over de wensen van Generatie Z (leeftijden 16-24) nu ze zelfstandig beginnen te reizen, en er is geen betere manier om daarachter te komen dan het hen persoonlijk te vragen. Booking.com voerde wereldwijd onderzoek uit onder bijna 22.000 respondenten in 29 landen om inzicht te krijgen in de wensen van de Gen Z-reiziger.

Reizen staat hoog in het vaandel bij de Nederlandse Gen Z: het staat bovenaan de lijst van zaken waar zij de komende vijf jaar hun geld aan willen uitgeven (54%). Ze vinden het belangrijker dan investeren in hoger onderwijs of een beroepsopleiding (51%), of sparen voor hun eerste huis of woning (48%). Bijna driekwart (73%) van deze jongeren heeft al een bucketlist voor hun reizen opgesteld, maar ze vinden ook dat hun reislust niet ten koste mag gaan van de omgeving: 36% geeft aan dat ze zouden overwegen een bestemming te vermijden als ze weten dat deze door overtoerisme onder druk staat.

Met hun goed doordachte bucketlist in de aanslag hebben Gen Z-jongeren wereldwijd al specifieke ideeën over het soort reizen en avonturen die zij willen beleven. De populairste wensen zijn: een natuurwonder bezoeken (49%), een pretpark bezoeken (38%), een vakantie waarin ze iets kunnen terugdoen voor de lokale bevolking (44%) en een wandelvakantie (21%).

Colombia

De Rivier van vijf kleuren (ter plekke bekend als Caño Cristales) ligt in het Nationaal Park Sierra de La Macarena. Dit fraaie staaltje biodiversiteit zal zeker in de smaak vallen bij bijna de helft (49%) van de Gen Z-reizigers, die een natuurwonder willen aanschouwen: de ruim 100 km lange rivier vol watervallen is van juni tot november een vloeibare regenboog. Dit zeldzame fenomeen wordt veroorzaakt door de Macarenia clavigera, een waterplant die hier welig tiert. Het grootste gedeelte van het jaar is de rivier prachtig diepgroen, maar tijdens het regenseizoen verandert de rivier in een kleurrijke caleidoscoop.

Pretpark

Bijna zeven van de tien (67%) van de Gen Z-reizigers heeft interesse in reiservaringen met attracties en 38% van hen zou graag een pretpark bezoeken. Ferrari World in Abu Dhabi is het eerste pretpark onder de vlag van het bekende automerk en staat bekend als een van de spannendste attractieparken ter wereld. Hier kun je ‘s werelds snelste achtbaan beleven of in de Scuderia Challenge ervaren hoe het is om te trainen als een Ferrari-coureur.

Local