Er is veel speculatie over de wensen van Generatie Z (leeftijden 16-24) nu ze zelfstandig beginnen te reizen, en er is geen betere manier om daarachter te komen dan het hen persoonlijk te vragen. Booking.com voerde wereldwijd onderzoek uit onder bijna 22.000 respondenten in 29 landen om inzicht te krijgen in de wensen van de Gen Z-reiziger.
Reizen staat hoog in het vaandel bij de Nederlandse Gen Z: het staat bovenaan de lijst van zaken waar zij de komende vijf jaar hun geld aan willen uitgeven (54%). Ze vinden het belangrijker dan investeren in hoger onderwijs of een beroepsopleiding (51%), of sparen voor hun eerste huis of woning (48%). Bijna driekwart (73%) van deze jongeren heeft al een bucketlist voor hun reizen opgesteld, maar ze vinden ook dat hun reislust niet ten koste mag gaan van de omgeving: 36% geeft aan dat ze zouden overwegen een bestemming te vermijden als ze weten dat deze door overtoerisme onder druk staat.
Met hun goed doordachte bucketlist in de aanslag hebben Gen Z-jongeren wereldwijd al specifieke ideeën over het soort reizen en avonturen die zij willen beleven. De populairste wensen zijn: een natuurwonder bezoeken (49%), een pretpark bezoeken (38%), een vakantie waarin ze iets kunnen terugdoen voor de lokale bevolking (44%) en een wandelvakantie (21%).
Colombia
De Rivier van vijf kleuren (ter plekke bekend als Caño Cristales) ligt in het Nationaal Park Sierra de La Macarena. Dit fraaie staaltje biodiversiteit zal zeker in de smaak vallen bij bijna de helft (49%) van de Gen Z-reizigers, die een natuurwonder willen aanschouwen: de ruim 100 km lange rivier vol watervallen is van juni tot november een vloeibare regenboog. Dit zeldzame fenomeen wordt veroorzaakt door de Macarenia clavigera, een waterplant die hier welig tiert. Het grootste gedeelte van het jaar is de rivier prachtig diepgroen, maar tijdens het regenseizoen verandert de rivier in een kleurrijke caleidoscoop.
Pretpark
Bijna zeven van de tien (67%) van de Gen Z-reizigers heeft interesse in reiservaringen met attracties en 38% van hen zou graag een pretpark bezoeken. Ferrari World in Abu Dhabi is het eerste pretpark onder de vlag van het bekende automerk en staat bekend als een van de spannendste attractieparken ter wereld. Hier kun je ‘s werelds snelste achtbaan beleven of in de Scuderia Challenge ervaren hoe het is om te trainen als een Ferrari-coureur.
Local
Bijna de helft (44%) van de Gen Z-jongeren wil op reis graag iets terugdoen voor de lokale samenleving door vrijwilligerswerk te doen. Dit kan bijvoorbeeld via I Like Local, een startup voor duurzaam toerisme die onlangs een beurs ontving van €2 miljoen uit het Booking.com Booster Program 2019. Door middel van zorgvuldig geselecteerde en unieke reiservaringen verbindt het bedrijf reizigers aan locals om de wereld van dichtbij te beleven en een verschil te maken voor de lokale gemeenschap. Hun hoogst gewaardeerde lokale ervaring is een Balinese kookles in het dorp Jatiluwih.
Bewust
Meer dan een op de vijf (21%) van de Generation Z-jongeren wil graag gaan hiken en meer dan de helft (52%) is van plan om naar een extreme locatie af te reizen. Maar ze zijn zich ook steeds meer bewust van de schadelijke effecten van overtoerisme: 63% zou een minder bekende bestemming overwegen om daarmee hun impact op het milieu te verkleinen. Het Choquequirao Archaeological Park is niet alleen vanuit milieuoogpunt een goed alternatief voor het wereldberoemde Machu Picchu: het is ook ruim drie keer zo groot. Het is fijn om te weten dat Choquequirao maar zo’n 20 bezoekers per dag trekt, zodat de ruïnes er rustig bij liggen.
Evenement
59% van de jongeren in Generation Z wil graag eenmalige evenementen bezoeken, zoals een concert, festival of sportevenement, en wat is nou een betere plek om dat te doen dan in de stad die nooit slaapt? In New York City vind je theaterproducties van wereldniveau, iconische sportteams, comedyclubs, intieme jazzclubs en grote popconcerten. Booking.com Events is nu live in New York City en biedt alles wat je nodig hebt voor een ervaring in de Big Apple zonder gedoe, door obstakels en onzekerheid rond het boeken van tickets weg te nemen.