Eurowings Holidays, het touroperatormerk van Lufthansa-dochter Eurowings, is live gegaan met een digitale reisadviseur genaamd ‘Holly’, ondersteund door kunstmatige intelligentie (AI).

Holly is volgens Eurowings de eerste online reisadviseur die niet alleen binnen zeer korte tijd reisideeën levert op basis van individuele voorkeuren, maar het ook mogelijk maakt om complete pakketreizen direct via de website van Eurowings Holidays te boeken. “Een primeur in het Duitse toerisme”, zegt de maatschappij.

AI-tool

De AI-tool houdt op de achtergrond rekening met persoonlijke voorkeuren en vergelijkt deze met miljarden vlucht- en hotelcombinaties. Geïnteresseerde klanten kunnen op die manier reizen op maat vinden op de website van Eurowings Holidays, die rekening houdt met speciale wensen als voorkeuren op het gebied van eten, sportactiviteiten, excursie-ideeën of zelfs fysieke beperkingen. De technologie vindt precies het reispakket dat het beste past bij de ingevoerde voorkeuren. Zo neemt de AI-reisadviseur van Eurowings Holidays ook hotelbeoordelingen op en controleert meteen geschikte avontuurlijke excursies of huurauto-aanbiedingen op beschikbaarheid.

Digitale reisadviseur

“We weten dat veel reizigers de zoektocht naar de juiste vakantiebestemming complex en tijdrovend vinden”, zegt CEO Jens Bischof van Eurowings. “Met de digitale reisadviseur van wordt de vaak lastige weg naar de perfecte vakantie korter en radicaal vereenvoudigd. Zelflerende AI-software herkent patronen en persoonlijke voorkeuren ten behoeve van onze klanten. Op deze manier verhoogt Eurowings Holidays de kwaliteit van het toeristische aanbod en maakt het ook aanzienlijk individueler. We zijn blij dat we een voortrekkersrol vervullen met deze nieuwe generatie reisaanbiedingen.”

Holly

De AI-reisadviseur ‘Holly’ is ontwikkeld door de Hamburgse startup Honeepot, dat garandeert dat klantgegevens volledig zijn beschermd en nooit worden doorgegeven. Voor het aanbod werkt de organisatie nauw samen met de HLX Group van Karlheinz Kögel. Deze heeft 35 jaar ervaring in reisverkoop en wordt in Duitsland beschouwd als een pionier op het gebied van dynamic packaging. ‘Dankzij AI kunnen luchtvaartmaatschappijen en hotels compleet nieuwe wegen inslaan’, zegt Kögel, die spreekt van een revolutionaire ontwikkeling.

Pakketreizen

Eurowings verkoopt via zijn snelgroeiende online-touroperator soms al circa 1.000 pakketreizen per dag. Het bedrijf heeft zich ten doel gesteld om van Eurowings Holidays de komende jaren een van de tien grootste touroperatormerken in Duitsland te maken, vooral met behulp van digitale innovaties.

Foto: Karlheinz Kögel, CEO van HLX, en Jens Bischof, CEO van Eurowings (Foto Eurowings).