• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Mobiel boeken brengt spontaniteit van reizen terug

4 oktober 2013 door Annelies Hulshof

Van de Nederlanders die een reis met zijn smartphone boekt, doet 21% dit voor een verblijf op dezelfde dag. Ruim 55% van de mobiele boekingen wordt minder dan drie dagen voor het verblijf gedaan. Dit blijkt uit een analyse van de mobiele boekingsgegevens van Expedia.nl. Het lijkt er dus op dat smartphones voornamelijk worden gebruikt om snel een spontane reis te boeken. 

Mobiel boeken =  last minute

Deze data zijn met name opvallend vergeleken met het aantal Nederlanders die een reis boeken via een desktop. Op de dag zelf boekt via de desktop slechts 5% van de Nederlanders een verblijf en amper 14% binnen drie dagen voor vertrek. Er zijn ook grote verschillen bij Nederlanders die juist heel vroeg boeken. Nederlanders die hun reis twee maanden of langer van tevoren boeken, doen dit in 25% van de gevallen op de desktop, terwijl dit voor mobiele boekingen maar in slechts 11% van de gevallen is. Naarmate we dichter bij de datum van vertrek komen, wordt het percentage mobiele boekers groter en het percentage desktopboekers kleiner.

hoelang van te voren

Kortere verblijfsduur

Ook de verblijfsduur verschilt met boekingen via de desktop. 55% van de Nederlanders die mobiel boekt, doet dit voor slechts één nacht, dit in vergelijking met 38% van de boekingen via een desktop. Dit is een bevestiging dat consumenten hun smartphone gebruiken als ze al onderweg zijn. Mogelijk is dit om hun vakantie te verlengen, een spontane overnachting te boeken op een plek die ze erg leuk vinden, of voor minder romantische doeleinden, zoals een onverwachte meeting.

Lengte van verblijf

Boekingstijdstip

Nederlanders die een hotel boeken voor dezelfde dag, boeken in 20 procent van de gevallen tussen zes en negen uur ‘s avonds. Dit is meer dan op ieder ander tijdstip van de dag. Dit zou erop kunnen wijzen dat consumenten op de bestemming zelf besluiten nog een nachtje te blijven.

Populaire steden voor mobiel boeken

De populairste steden voor mobiele boekingen onder Nederlanders zijn Parijs en Barcelona. Zij vinden deze steden kennelijk vaak leuker dan verwacht, want in deze steden vinden de meeste mobiele boekingen plaats als Nederlanders al op de bestemming zijn. Als we alle Europeanen samen bekijken vinden de meeste mobiele boekingen in Londen plaats. 

René Nieuwmans, senior commercial manager bij Expedia.nl: “Al eerder bleek dat Nederlanders van avontuur houden. Dit gaat ook op voor mobiel boeken. Nederlanders gebruiken de optie graag om op het laatste moment te beslissen ergens te overnachten of nog een dag langer in een stad te blijven die hen goed bevalt. Met andere woorden, mobiel boeken brengt de spontaniteit van reizen terug. Dat is wat ons betreft een erg belangrijk aspect van reizen. We hopen dan ook dat in de komende jaren nog veel meer Nederlanders de voordelen van de Expedia App ontdekken en een reis met hun smartphone of tablet boeken.”

Over het onderzoek

De data in het onderzoek zijn een analyse van de mobiele boekingsdata van Expedia.nl tussen 1 januari 2013 en 30 juni 2013. Het volledige onderzoeksrapport is hier na te lezen.

Gerelateerde Berichten

  • Research op mobiel, boeken op de desktop [infographic]

    Tnooz publiceerde een infographic van Mobiquilty. Zij hebben een onderzoek gedaan onder 1000 reizigers die…

  • Cheaptickets
    CheapTickets investeert in mobiel boeken

    CheapTickets heeft zijn iPhone-applicatie uitgebreid met een boekingsmogelijkheid. Wie een vliegticket boekt via de app,…

  • Binnenkort mobiel tickets kopen bij KLM

    KLM heeft een nieuwe mobiele website en een applicatie voor de iPhone gelanceerd. Reizigers kunnen…

Categorie: Mobiel

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia Airbnb hotels destinatiemarketing Social Media reizen travel reviews Google Vakantiebeurs TripAdvisor NHTV technologie mobiel TUI onderzoek Booking.com Facebook KLM instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext