• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Boeken in de tijd van de baas populair

8 januari 2013 door Jaap Hoogesteger

Je kent het wel. Het is zondagavond, je zit op de bank en de tv staat aan. Uiteraard kijk je niet alleen naar de tv, maar ondertussen ben je ook bezig met je smartphone en tablet. Het zal je dan ook niet verbazen dat de zondagavond zorgt voor een piek in de zoekopdrachten naar vluchten.

Uit onderzoek van Skyscanner blijkt dat op zondagavond rond 21.00 uur een piek in de zoekopdrachten in de app plaatsvindt. Zoeken zonder specifieke bestemming is het meest populair in de app, waaruit je kan concluderen dat er vooral in de inspiratie fase gebruik van wordt gemaakt. Eerlijk is eerlijk, ook ik gebruik de app regelmatig op deze manier. Even snel oriënteren wat de mogelijkheden zijn wanneer de reislust weer opborrelt. Daarin ben ik geen uitzondering, de helft van de reizigers gebruikt mobiele apparaten om te oriënteren en reis ideeën te delen met vrienden.

Boeken in de tijd van de baas

Inmiddels zijn er meer dan 4,3 miljoen tabletgebruikers (PDF) in Nederland. Ongeveer 36% van de sessies op Skyscanner vindt mobiel plaats, maar dit percentage groeit snel. De meeste boekingen worden wel nog steeds vanaf een vaste pc gedaan. Opvallend genoeg ligt de boekingspiek bij Skyscanner op maandag tussen 12.00 en 14.00 uur. Minder leuk voor de baas, maar een kans voor de reisindustrie.

Meer gezocht via mobiel

Nederland is samen met Singapore en Australië het enige land waar meer via mobiel dan vanaf een vaste pc gezocht wordt. Taiwan, Japan en Zuid-Korea streven ons echter voorbij als het gaat om mobiele boekingen.

Ronald Scheepens, Market Development Assistent Nederland, zegt:
“Het is interessant te zien dat overal ter wereld een duidelijke trend waarneembaar is dat mensen aan het eind van het weekend op zoek zijn naar reisideeën. De werkweek die voor hen ligt is duidelijk een motivatie om de eerstvolgende kans om er tussen uit te knijpen,  te benutten. Dat blijkt ook uit de piek in boekingen tijdens de lunchpauze op maandag.  Daarentegen zijn er wereldwijd grote verschillen te zien zijn in hoe reizigers diverse mobiele apparaten gebruiken om hun reis te plannen en te boeken. Nu na de frequentieveiling van 4G een spoedige uitrol van dit supersnelle mobiele internet wordt verwacht en Sinterklaas en de Kerstman ook weer meer tablets en smartphones hebben gekocht, denk ik dat Nederland een verdere snelle groei gaat doormaken van mensen die hun vliegtickets mobiel zoeken en boeken.”

Zien jullie deze trend ook terug? Hoe zou je hier op als reisorganisatie op in kunnen spelen?

Gerelateerde Berichten

  • Skyscanner Hotels-app: hotels vergelijken, zoeken en boeken

    Na de Skyscanner Vluchten-app en Autoverhuur-app, is vandaag de Skyscanner Hotels-app geïntroduceerd voor iOS. TravelNext had…

  • Cheaptickets
    CheapTickets investeert in mobiel boeken

    CheapTickets heeft zijn iPhone-applicatie uitgebreid met een boekingsmogelijkheid. Wie een vliegticket boekt via de app,…

  • Transavia.com komt met mobiele app voor boekingen

    Transavia.com vult de helft van de stoelen in zijn vliegtuigen inmiddels zelf. Het boekingsaandeel van…

Categorie: E-commerce

Over Jaap Hoogesteger

Jaap Hoogesteger werkt als Social Media Marketeer bij Deloitte Nederland, hiervoor was hij als social media marketeer verantwoordelijk voor de social strategie van Sundio Group. Daarvoor studeerde hij E-Travel/E-business aan de NHTV in Breda en liep zijn afstudeerstage bij TravelNext. Tijdens zijn studie was hij actief als content manager bij Youropi.com. Zie ook zijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. Lars Sang Mo Boom zegt

    10 januari 2013 om 20:35

    Yep. Ik zie ook op maandag en dinsdag het grootste succes. In het weekend kijkt en zoekt men, dan maandag vrij vragen en dan z.s.m. boeken.
    Wat je ermee kunt? De prijs op maandag en dinsdag wat verhogen ;-). Of juist op andere dagen verlagen. Zoiets?

    • Jaap Hoogesteger zegt

      11 januari 2013 om 10:38

      Dank voor je bevestiging, Lars!
      Heb je ooit uitgeprobeerd hoe het uitzenden van een nieuwsbrief in het weekend hier op inspeelt? Om proberen top of mind te worden op het moment dat men daadwerkelijk wil gaan zoeken en boeken? Of verwacht/weet je dat dat weinig zin heeft omdat veel nieuwsbrieven naar zakelijke e-mailacocunts gaat die in het weekend minder gelezen worden?

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI destinatiemarketing Airbnb Google Booking.com hotels Facebook reviews Social Media instagram mobiel TripAdvisor KLM onderzoek Vakantiebeurs travel NHTV reizen technologie Expedia

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext