Je kent het wel. Het is zondagavond, je zit op de bank en de tv staat aan. Uiteraard kijk je niet alleen naar de tv, maar ondertussen ben je ook bezig met je smartphone en tablet. Het zal je dan ook niet verbazen dat de zondagavond zorgt voor een piek in de zoekopdrachten naar vluchten.

Uit onderzoek van Skyscanner blijkt dat op zondagavond rond 21.00 uur een piek in de zoekopdrachten in de app plaatsvindt. Zoeken zonder specifieke bestemming is het meest populair in de app, waaruit je kan concluderen dat er vooral in de inspiratie fase gebruik van wordt gemaakt. Eerlijk is eerlijk, ook ik gebruik de app regelmatig op deze manier. Even snel oriënteren wat de mogelijkheden zijn wanneer de reislust weer opborrelt. Daarin ben ik geen uitzondering, de helft van de reizigers gebruikt mobiele apparaten om te oriënteren en reis ideeën te delen met vrienden.

Boeken in de tijd van de baas

Inmiddels zijn er meer dan 4,3 miljoen tabletgebruikers (PDF) in Nederland. Ongeveer 36% van de sessies op Skyscanner vindt mobiel plaats, maar dit percentage groeit snel. De meeste boekingen worden wel nog steeds vanaf een vaste pc gedaan. Opvallend genoeg ligt de boekingspiek bij Skyscanner op maandag tussen 12.00 en 14.00 uur. Minder leuk voor de baas, maar een kans voor de reisindustrie.

Meer gezocht via mobiel

Nederland is samen met Singapore en Australië het enige land waar meer via mobiel dan vanaf een vaste pc gezocht wordt. Taiwan, Japan en Zuid-Korea streven ons echter voorbij als het gaat om mobiele boekingen.

Ronald Scheepens, Market Development Assistent Nederland, zegt:
“Het is interessant te zien dat overal ter wereld een duidelijke trend waarneembaar is dat mensen aan het eind van het weekend op zoek zijn naar reisideeën. De werkweek die voor hen ligt is duidelijk een motivatie om de eerstvolgende kans om er tussen uit te knijpen,  te benutten. Dat blijkt ook uit de piek in boekingen tijdens de lunchpauze op maandag.  Daarentegen zijn er wereldwijd grote verschillen te zien zijn in hoe reizigers diverse mobiele apparaten gebruiken om hun reis te plannen en te boeken. Nu na de frequentieveiling van 4G een spoedige uitrol van dit supersnelle mobiele internet wordt verwacht en Sinterklaas en de Kerstman ook weer meer tablets en smartphones hebben gekocht, denk ik dat Nederland een verdere snelle groei gaat doormaken van mensen die hun vliegtickets mobiel zoeken en boeken.”

Zien jullie deze trend ook terug? Hoe zou je hier op als reisorganisatie op in kunnen spelen?