Facebook laat de updates in een rap tempo opvolgen. Eerder introduceerden ze al Graph Search, een nieuwe News Feed, Facebook Home en gisteren kwam daar de vernieuwde mobiele lay-out van Facebook pagina’s bij. Een wat minder grote update, maar wel een interessante voor de reis- en gastvrijheidsbranche. Wat er verandert en wat dit voor jou als (social media) travel marketeer betekent leg ik in deze blogpost uit.

Wat verandert er met de komst van de nieuwe mobiele layout?

Door de update wordt de bovenkant van je bedrijfspagina anders weergegeven. Daar waar nu nog kort de informatie over je bedrijf te zien is met daaronder de ’tabs’ (foto’s, kaart, evenement etc, etc), zal dat op korte termijn (nu al te zien via de iOS app en mobiele browsers, later ook via Android app) veranderen naar het nieuwe design.

Facebook Mobiel TravelNext

Het nieuwe design stelt interactie in plaats van de content op de timeline centraal. Like, check-in, bericht en zelfs een bel button bevinden zich (afhankelijk van het type pagina) in de nieuwe lay-out bovenaan.
Hieronder kan, tegen betaling, direct een post geplaatst worden. Wanneer je daar niet voor kiest zal er een klein stuk van je timeline te zien zijn, of zoals in onderstaand voorbeeld: reviews en dichtstbijzijnde locatie.

nieuwe mobiele facebook

Wat kunnen wij hier mee?

Dankzij het redesign wordt het voor Facebook-gebruikers nog makkelijker om de interactie met je bedrijf aan te gaan. Laten we het bovenstaande voorbeeld eens nader bekijken. Wanneer je de algemene pagina van het merk Nordstrom open op de mobiele app van Facebook opent, zie je meteen aan de hand van je locatie waar de dichtstbijzijnde Nordstrom winkel is. Ideaal, want zo zie je precies waar je heen moet. Als je vervolgens doorklikt naar de vestiging die het meest in de buurt is (Nordstrom Seattle), zie je meteen het adres, de openingstijden en reviews. Daarnaast staat er nu bovenaan een prominente button om in te checken en om direct deze vestiging te bellen. Het wordt de gebruiker dus gemakkelijk gemaakt de interactie met Nordstrom aan te gaan.

Hotelketens als Hilton en reisorganisaties als Arke lijken op deze manier het meest te profiteren van het redesign, maar ook als klein hotel, restaurant of als destinatie kan dit de interactie aanzienlijk vergroten.

Bron: Facebook Studio