KLM ontvangt 16 procent van zijn online bezoek via mobiele apparaten. Iedere maand komt daar een procentpunt bij. ‘Ongekend’, zegt Martijn van der Zee, verantwoordelijk voor e-commerce. Met name in niet-Westerse landen profiteert KLM sterk van de opkomst van mobiel.

Tegenover het mobiele verkeersaandeel van 16 procent stond in augustus een mobiel omzetaandeel van 5 procent (van alle online omzet), zegt Van der Zee in een interview met Management Team. ‘Daarbij gaat het om alle apparaten zonder draad’, benadrukt hij. Tablets en smartphones zijn allebei goed voor ongeveer de helft van het mobiele bezoek.

Mobile first

Van der Zee verwacht dat het mobiele omzetaandeel tot 2015 kan vertienvoudigen: ‘Ik sluit niet uit dat over 2 jaar de meeste online omzet via dit kanaal komt.’ KLM bevindt zich volgens hem in een transformatie naar een mobile first organisatie. ‘Dat is een interessante slag. Tot nu toe deden we eerst alles voor de gewone website en keken we daarna naar het mobiele web en applicaties. Maar nu zijn we begonnen om de hele website responsive te maken en we willen mobiel leidend maken bij de ontwikkeling van nieuwe producten.’

Apps voor tabletss, betalen met PayPal

Van der Zee laat Management Team weten dat KLM bezig is met de ontwikkeling van een applicatie voor de iPad: ‘Die zit er wel aan te komen, net als apps voor andere tablets, maar het duurt allemaal langer dan je wil.’ Deze maand nog lanceert de nummer 1 van de Travel 30 de optie om mobiel te betalen met PayPal. Nu kan dat alleen met creditcard. ‘Mobiele betalingstoepassingen lopen nog achter’, stelt Van der Zee. ‘We hopen dat een soort mobiele versie van iDeal doorbreekt, dat zal de groei van het mobiele kanaal nog verder versnellen.’