Deze mobiele ontwikkeling maakt apps van reisorganisaties steeds overbodiger

237

Reisorganisaties opgelet. Astro is een nieuwe mail-app met een chatbot die helpt orde in mailboxen van onze reizigers te scheppen. Slim sorteren van mail van alle berichten die een reiziger over zijn of haar reis binnenkrijgt? Een ontwikkeling van Google laat ons opnieuw kijken naar de toegevoegde waarde van een app die reisorganisaties ontwikkelen voor reizigers om hun boekingen te beheren, vaak eenmalig downloaden en dan weer verwijderen. Is dat dan nog wel nodig? Of maakt AI ook reisgerelateerde boeking-apps weer overbodig?

Astro groepeert tickets rondom een vakantie

Astro is de Google-Inbox app voor gebruikers van Gmail en kan mensen helpen om bijvoorbeeld tickets rondom een vakantie automatisch te groeperen. In vergelijking met een app van een reisorganisatie of OTA waar alle belangrijke informatie gegroepeerd staat, is dit systeem (door AI) getraind om met de mails van gebruikers om te gaan, en deze automatisch te clusteren en te labelen.

Bots ruimen mails op en duiden ze

Astro gaat nog een stapje verder dan de alternatieven van andere mailapps, met Astrobot. De assistent kan door de reiziger elk moment geactiveerd worden door op de knop rechtsonder te drukken. Astrobot laat weten welke oude mails nog beantwoord moeten worden, maar reizigers kunnen zich bijvoorbeeld via de bot ook laten uitschrijven voor nieuwsbrieven die jij als reisbedrijf verstuurt en daarnaast oude mail automatisch opruimen.

Priority Inbox?

Ook kunnen gebruikers en dus reizigers hun mail categoriseren, zo is er een priority inbox waar de voor hen belangrijke afzenders instaan. Dit gaat een uitdaging worden voor e-mailmarketing in de toekomst. Hoe kom je als reisbedrijf toch nog tussen die stream te staan van berichten die jouw klanten dagelijks lezen? Door de optie van ‘snoozen’ kunnen berichten worden opgeslagen om later pas gelezen te worden.

Uit eerdere cijfers van de e-mail benchmark in de reisbranche van E-village bleek al dat reisbedrijven onder de maat presteren qua e-mailtactieken met een gemiddelde openingsrate van slechts 14%. Een van de laagste CTO’s van alle sectoren die onderzocht zijn.

Op dit moment werkt Astro alleen met een Gmail of office 365-mailadres. Maar in de toekomst zullen er uiteraard meerdere apps ontstaan die gebruikers helpen hun mails, ook omtrent reizen te clusteren en slimmer mailbeleid toe te kunnen passen aan de ontvangerskant.

Het is maar iets om alvast rekening mee te houden!

Ook relevant als je dit artikel interessant hebt gevonden:

Eerder schreven we al over de ontwikkeling van iMessage als doorbraak voor mobiele klantcommunicatie in travel.

DELEN
Vorig artikelView op de reiswereld #1: Innovatie in reisindustrie destructie of disruptie?
Volgend artikelQ&A: TravelBird’s Fiona Vanderbroeck over de implementatie van Artificial Intelligence bij TravelBird
Lobke Elbers is communitymanager bij TravelNext.nl. Daar is zij verantwoordelijk voor alle content die op de blog verschijnt en begeleidt zo'n 50 bloggers in hun schrijfproces. Ze heeft ruim drie jaar ervaring met online communities en platforms. Het is het haar taak om de travel marketeer te inspireren, te verbinden en alle traveltrends in kaart te brengen. Door haar voorliefde voor startups en de centrale rol van TravelNext in de online reiswereld van Nederland, heeft zij kennis van alle relevante trends en ontwikkelingen. Daarnaast is Lobke gastdocent blogging & online marketing aan de NHTV in Breda, voert Lobke projecten in samenwerking met Reiswerk & is zij een van de online experts geweest voor o.a. het traject let’s go digital voor reisadviseurs van Thomas Cook.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER