Enige tijd geleden vond de grote Apple keynote weer plaats, maar daar zat toch wel een hele belangrijke ontwikkeling in die interessant is voor travelmerken, gericht op mobiele communicatie. iMessage Business Chat.

Update 12/6/2017 Business Chat komt waarschijnlijk met iOS 11 mee, dit jaar.

Messaging

Messaging in alle vormen, van Whatsapp en Skype tot aan Facebook Messenger, is hot voor travel. Apple gaat zich met haar nieuwe update in de software ook in dit speelveld begeven. Er is namelijk een app store voor iMessage op de markt gekomen. Een nieuw app platform gericht op messaging, dat veel andere messaging apps wellicht overbodig gaat maken en hierin de competitie aangaat met Facebook, Snapchat, Twitter, Instagram, Wechat en tal van andere spelers die zich anders positioneren op de markt, maar uiteindelijk min of meer dezelfde diensten aanbieden. Facebook introduceerde een chatbot voor Messenger onlangs en dat bood al flinke kansen voor klantcommunicatie in de reiswereld.

Apple heeft niet aangekondigd plannen te hebben voor chatbots, waarbij mensen gebruik kunnen maken van interactieve services in de vorm van messaging om hen bijvoorbeeld bij te staan bij het boeken van een reis. Consumenten interacteren dan met de chatbots van reismerken om hun boeking te voltooien. Skyscanner lanceerde bijvoorbeeld onlangs een chatbot via Skype.

De features van Apple iMessage

Apple iMessage bevat virtuele ‘stickers’ en geanimeerde tools om communiceren tot een meer multimediale experience te maken. Dit lijkt erg op de fun vibe die Snapchat heeft.

Het nieuwe iMessage platform maakt het reismerken weer een stapje makkelijker om een merk experience te bieden via mobiele klantcommunicatie met stickers, emoji’s en andere effecten. De potentie voor een massa exposure is groot wanneer samengewerkt wordt met Apple; onlangs heeft het zijn miljardste iPhone verkocht.

Ook de betaalfunctie Apple Pay, die verwerkt zal worden in messaging zal e-commerce sales verhogend zijn voor merken die gaan werken met het iMessage platform. Tot voor kort hebben social media messaging apps zoals Facebook Messenger geen problemen gehad met het blijven aantrekken van gebruikers. Facebook Messenger heeft 1 miljard gebruikers.

Social maakt plaats voor mobile

Echter, wordt wel verwacht dat hoe meer merken direct bouwen in de iPhone messaging app, hoe minder deze merken afhankelijk worden van derde partijen zoals Facebook. Merken kunnen hun eigen content ontwikkelen en uitrollen en zijn dan niet meer gebonden aan sociale kanalen.

Eerder schreven we al een blog over de ontkoppeling van content en techniek. Dit gaat namelijk enorme invloed hebben op travel.

Wanneer zullen we als reismerken gestopt zijn met social als communicatiekanaal?