Mobile in de travel industrie is essentieel, dat weet iedereen. Hoe je dat invult en waar je aan moet denken, daar zijn veel bedrijven nog niet zo mee bezig. Onterecht, want mobile is geen opkomende markt meer, ze is al volwassen. Hier het hoe, wie, wat, waar, en vooral het waarom. 

Afwachten is geen optie

Martin Verdon-Roe, vice president van TripAdvisor vertelt in 30 minuten wat de gevolgen zijn van de mobiele ontwikkelingen voor travelorganisaties. Het is al snel duidelijk dat we niet langer afwachtend tegenover mobile moeten staan om te kijken ‘wat er mee gaat gebeuren’. We moeten daar als travel experts zelf een trend in zetten. Dat zei ook Alex Bainbridge, CEO van TourCMS, een paar minuten eerder.

“All the major changes come from outside of the travel industry, we are not innovative. It’s time we come up with something new.”

De harde cijfers en verdienmodellen

De cijfers zijn een harde klap in het gezicht voor iedereen die denkt dat mobile nog opkomend is. 94% van alle reizigers bekijkt op locatie wat voor activiteiten er zijn. 75% zoekt naar restaurants en eetgelegenheden tijdens hun verblijf. Op hun smartphone. Om zijn verhaal te verduidelijken, vertelt Verdon-Roe dat de verdienmodellen nu gericht zijn op CPC, display en classified. De komst van mobile heeft ervoor gezorgd dat TripAdvisor (als metasearch bedrijf) van search naar een in-market oplossing gaat. Zo belangrijk is mobile dus geworden.

Eisen voor apps: discoverable, relevant & easy

Om te voldoen aan de wensen van de reiziger, kun je de ultieme app bouwen. Deze moet voldoen aan de volgende eisen: discoverable (er moet iets te ontdekken zijn), relevant (de informatie moet gebruikt worden) en easy (geen ingewikkelde navigatie). Bovendien, en dat is nog wel het belangrijkste, moet een goede travel app ‘fun’ zijn. De meeste mensen gaan op reis om het leuk te hebben, dan moet een app dat ook zijn. Met de slide-functies van tegenwoordig en andere mobiele opties is er zoveel mogelijk dat je gemakkelijk een avontuurlijke, leuke app kunt bouwen.

Last-minute verdienen op entertainment en activiteiten via mobile

Het plannen van een trip duurt gemiddeld 30 dagen. Daarbij worden honderden websites bezocht. Tijdens de reis boekt 50% van de reizigers nog een activiteit of tour, bleek tijdens de presentatie van Douglas Quinby, vice president PhoCusWright. Dus ook na de voorbereiding is een optimale informatievoorziening essentieel. Denken vanuit de reiziger is hierbij belangrijker dan ooit.

apps make it relevant

Wat doet iedereen als eerste als hij aankomt op zijn bestemming? De telefoon checken op Wi-Fi, mails, berichten, updates, alles. Zorg er dan voor dat jouw app de gebruiker vertelt wat de Wi-Fi-mogelijkheden op die locatie zijn – en maak alle informatie offline beschikbaar. Stadsplattegronden, het belangrijkste non-dated entertainment; als de reiziger het kan vinden zal hij jouw app gebruiken. Naast je app kun je daar nog op andere manieren op inspelen. Zo heeft Tiqets een uitgebreid mailsysteem om reizigers welkom te heten op de bestemming, met een persoonlijke selectie voor activiteiten en entertainment die zij direct kunnen boeken via hun smartphone. De single checkout, die TripAdvisor nog niet heeft, is daarbij een belangrijke feature.

Het is tijd voor social trust: focus op mobile content

Naast de tips van TripAdvisor, werd ook door Douglas Quinby benadrukt dat mobile onlosmakelijk verbonden is met het ultieme boekingsproces voor reizigers. Reizigers kijken naast het aanbod via hun smartphone ook naar aanbevelingen en tips, ze zijn op zoek naar social trust en krijgen dat via de smartphone. Het is tijd om naast goede tarieven ook wat ‘content’ terug te geven en reizigers te betrekken bij ons aanbod. De impact van roaming kosten die daarbij komen kijken is te verwaarlozen, blijkt uit zijn onderzoek.

Meer lezen over de PhoCusWright en Tnooz presentaties tijdens de ITB? Lees ook mijn andere blog:

Credits afbeelding: Mobile Edge (CC), Hannah Ellens

HANNAH ellensHannah Ellens is PR & communicatie manager bij Tiqets. Tiqets biedt travel bedrijven een API en whitelabel technologie en de grootste entertainment database ter wereld, waarmee zij entertainment kunnen verkopen aan miljoenen reizigers wereldwijd. Daarnaast werkt Hannah als projectmanager content bij een in-house online marketingbureau en is ze hoofdredacteur van een bloggerssite. Als fervent reiziger en online specialist deelt ze haar passie en kennis graag op TravelNext!