De impact van ’mobile’ in de travelbranche is enorm en zal het komende jaar nog verder doorzetten. Dit jaar was de definitieve doorbraak van het boeken op mobile devices. Het aantal boekingen via de desktop blijft dalen en het aantal boekingen op mobile devices is explosief gestegen. In 2016 wordt in sommige travelsectoren het omslag punt bereikt waar het aantal mobiele boekingen het aantal boekingen via de desktop overstijgt.
Travel organisaties hebben in 2015 massaal geïnvesteerd in het vereenvoudigen van boekingsprocessen op mobile devices en snel en eenvoudig boeken via de App wordt eerder regel dan uitzondering. Denk hierbij aan de Apps van vliegtuigmaatschappijen zoals easyJet, hotelketen Hilton Hotels en de App van Booking.com.
10 trends in een jaaroverzicht
Onderstaand de 10 belangrijkste mobile travel trends van dit jaar:
- Het aantal boekingen via mobiele devices op de Nederlandse markt bedraagt inmiddels meer dan 25 procent.
- Er wordt door Nederlandse reisorganisaties massaal geïnvesteerd in de ontwikkeling van Apps met als gevolg een explosieve toename van het aantal boekingen via Apps.
- Het aantal boekingen via mobile devices in USA zal dit jaar naar verwachting meer dan 43,8 procent zijn
- Hotels en appartementen worden wereldwijd het meest geboekt via mobile devices gevolgd door autoverhuur, combi reizen en losse vliegtickets. Bekijk hier het totaal overzicht tm Q2 2015.
- Het aantal boekingen op een smartphone wereldwijd t.o.v. boekingen op een tablet stijgt snel.
- De millennials zorgen met 83 miljoen generatiegenoten wereldwijd voor circa 250 miljard omzet waarvan circa 40 procent via mobile devices wordt gegenereerd.
- Reizigers verwachten dat zij in geval van veranderingen 24/7 op de hoogte gehouden worden via hun mobile devices.
- WhatsApp doet zijn intrede als Customer Care kanaal voor reizigers.
- Location Based Content wordt steeds belangrijker voor reizigers.
- Data koppelen en klantprofielen verrijken is noodzaak om content op maat te serveren.
Mobile is geen trend meer
Duidelijk is dat Mobile niet een trend is. Mobile heeft inmiddels grote invloed op de structuur van ons dagelijkse leven; de manier waarop we met elkaar omgaan, hoe we met elkaar communiceren en hoe we consumeren in het algemeen. In de travel sector heeft mobile het online ecosysteem al volledig verandert van customer care tot marketing en het besluitvorming proces van de reizigers.
Mobiele boekingen in 2016
De verwachting is dat in 2016 bijna 52% van de boekingen via een mobiel device zal gaan. Essentieel wordt het dus voor de travel sector om haar klanten meer en meer een complete ‘mobiele experience’ aan te bieden vanaf de oriëntatiefase tot en met after sales.
Credits headerafbeelding: Marissa Barra (CC)
3 reacties