Op 21 april is door Google het algoritme weer veranderd en dit keer waren de niet-mobiel vriendelijke websites aan de beurt. Met de nieuwe trend van Mobile First wordt door Google ingespeeld op het lager ranken van websites die niet aangepast zijn voor mobiel (niet responsive). Is jouw website nog niet aangepast voor de mobiele gebruiker? Dan is je geliefde website nu lager te zien in de mobiele zoekopdrachten van Google.

De kwaliteit van content blijft de belangrijkste ranking factor

Maar wat nou als jouw website nog niet geoptimaliseerd is voor mobiel? Tsja, het zou kunnen zijn dat je website iets lager wordt gerankt nu. Het valt te verwachten dat Google in de toekomst ook de zoekresultaten van de desktop versie gaat optimaliseren voor mobiel vriendelijke websites. Voor diegenen die nog geen mobiele website hebben, is er een geruststelling: De kwaliteit van de content blijft in de ranking van Google de belangrijkste factor. Dit is geheel in lijn met wat Google onlangs op haar blog WebmasterCentral schreef: “Zelfs als een pagina met content van hoge kwaliteit niet mobielvriendelijk is, kan deze toch nog hoog ranken als het geweldige content heeft voor de zoekvraag.”

De eerste resultaten van Mobilegeddon

Verschillende onderzoeksbureaus houden de impact van Mobilegeddon nauwlettend in de gaten. Hoewel de update nog geen maand geleden is geïntroduceerd, zijn de eerste resultaten al zichtbaar. Vooral in het buitenland hebben de websites die nog niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel, het er zwaar mee.

De gevolgen van deze algoritme wijziging kunnen dus aanzienlijk zijn.

winnaars mobilegeddonverliezers mobilegeddon

Veel (toeristische) bedrijven en websitebeheerders voelen zich dan ook gedwongen om hun websites op de schop te nemen en mobielvriendelijk te maken, een niet heel toevallig gevolg van de wijziging. Gebruikers van smartphones en tablets moeten te allen tijde snelle en relevante zoekresultaten kunnen zien, ongeacht het apparaat waarmee gezocht wordt, zo stelt Google.

Opvallend is, dat niet alleen kleine bedrijven maar ook een aantal grote bedrijven in Nederland nog geen mobielvriendelijke website heeft, zoals Blokker.nl, de officiële website van het koningshuis en Thomas Cook. Als we verder inzoomen op de reisbranche zien we dat niet alleen Thomas Cook geen mobiele website heeft, maar ook D-Reizen en de ANWB. De spelers die er wel goed op inhaken? Dat zijn Zoover, Corendon, Travelbird, Kras, Sawadee en Arke. De websites zijn optimaal benut voor alle applicaties, mobiel, desktop en tablet.

Opvallend is dat de website van Sundio, met de merken Eliza Was Here en Sunweb perfect zijn afgestemd voor al het hedendaagse mobiele verkeer. Echter geldt dit niet voor Jiba, ook onderdeel van Sundio. Deze website is dan weer niet geoptimaliseerd voor mobiel. Waarom niet? Dat is een vraag waar ik ook zeer benieuwd naar ben.

zo moet het wel
Zo moet het wel
zo moet het niet
Zo moet het dus niet

 

Conclusie

Is de Google-update echt schrikbarend? Dat niet, content blijft nog steeds de belangrijkste factor voor de ranking, waardoor gigantische verschillen uitblijven. Wel kan het zijn dat als Google ook de ranking op de desktopversie gaat aanpassen, de verschillen een grotere impact zullen hebben. Heb je nog geen mobiele website? Dan zal je merken dat er de komende maanden minder bezoekers op je website komen via mobiel. Bedenk je wel dat het natuurlijk niet alleen de vindbaarheid in Google moet zijn die je motiveert om je website mobielvriendelijk te maken. Jouw doelgroep en klanten zijn namelijk al wel grotendeels mobiel. Eind vorig jaar haalde mobiel dataverkeer dat van desktops en laptops in. En de hoeveelheid tijd die je klanten op hun smartphones doorbrengen is de laatste vier jaar met 394% gestegen.

Nog niet helemaal zeker of jouw website nou mobielvriendelijk is of niet? Check het hier!

Credits headerafbeelding: Michael Coghlan (CC)