• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Mobilegeddon is van start; wat zijn de eerste resultaten in de reisbranche?

21 mei 2015 door Sanne van der Laan

Op 21 april is door Google het algoritme weer veranderd en dit keer waren de niet-mobiel vriendelijke websites aan de beurt. Met de nieuwe trend van Mobile First wordt door Google ingespeeld op het lager ranken van websites die niet aangepast zijn voor mobiel (niet responsive). Is jouw website nog niet aangepast voor de mobiele gebruiker? Dan is je geliefde website nu lager te zien in de mobiele zoekopdrachten van Google.

De kwaliteit van content blijft de belangrijkste ranking factor

Maar wat nou als jouw website nog niet geoptimaliseerd is voor mobiel? Tsja, het zou kunnen zijn dat je website iets lager wordt gerankt nu. Het valt te verwachten dat Google in de toekomst ook de zoekresultaten van de desktop versie gaat optimaliseren voor mobiel vriendelijke websites. Voor diegenen die nog geen mobiele website hebben, is er een geruststelling: De kwaliteit van de content blijft in de ranking van Google de belangrijkste factor. Dit is geheel in lijn met wat Google onlangs op haar blog WebmasterCentral schreef: “Zelfs als een pagina met content van hoge kwaliteit niet mobielvriendelijk is, kan deze toch nog hoog ranken als het geweldige content heeft voor de zoekvraag.”

De eerste resultaten van Mobilegeddon

Verschillende onderzoeksbureaus houden de impact van Mobilegeddon nauwlettend in de gaten. Hoewel de update nog geen maand geleden is geïntroduceerd, zijn de eerste resultaten al zichtbaar. Vooral in het buitenland hebben de websites die nog niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel, het er zwaar mee.

De gevolgen van deze algoritme wijziging kunnen dus aanzienlijk zijn.

winnaars mobilegeddonverliezers mobilegeddon

Veel (toeristische) bedrijven en websitebeheerders voelen zich dan ook gedwongen om hun websites op de schop te nemen en mobielvriendelijk te maken, een niet heel toevallig gevolg van de wijziging. Gebruikers van smartphones en tablets moeten te allen tijde snelle en relevante zoekresultaten kunnen zien, ongeacht het apparaat waarmee gezocht wordt, zo stelt Google.

Opvallend is, dat niet alleen kleine bedrijven maar ook een aantal grote bedrijven in Nederland nog geen mobielvriendelijke website heeft, zoals Blokker.nl, de officiële website van het koningshuis en Thomas Cook. Als we verder inzoomen op de reisbranche zien we dat niet alleen Thomas Cook geen mobiele website heeft, maar ook D-Reizen en de ANWB. De spelers die er wel goed op inhaken? Dat zijn Zoover, Corendon, Travelbird, Kras, Sawadee en Arke. De websites zijn optimaal benut voor alle applicaties, mobiel, desktop en tablet.

Opvallend is dat de website van Sundio, met de merken Eliza Was Here en Sunweb perfect zijn afgestemd voor al het hedendaagse mobiele verkeer. Echter geldt dit niet voor Jiba, ook onderdeel van Sundio. Deze website is dan weer niet geoptimaliseerd voor mobiel. Waarom niet? Dat is een vraag waar ik ook zeer benieuwd naar ben.

zo moet het wel
Zo moet het wel
zo moet het niet
Zo moet het dus niet

 

Conclusie

Is de Google-update echt schrikbarend? Dat niet, content blijft nog steeds de belangrijkste factor voor de ranking, waardoor gigantische verschillen uitblijven. Wel kan het zijn dat als Google ook de ranking op de desktopversie gaat aanpassen, de verschillen een grotere impact zullen hebben. Heb je nog geen mobiele website? Dan zal je merken dat er de komende maanden minder bezoekers op je website komen via mobiel. Bedenk je wel dat het natuurlijk niet alleen de vindbaarheid in Google moet zijn die je motiveert om je website mobielvriendelijk te maken. Jouw doelgroep en klanten zijn namelijk al wel grotendeels mobiel. Eind vorig jaar haalde mobiel dataverkeer dat van desktops en laptops in. En de hoeveelheid tijd die je klanten op hun smartphones doorbrengen is de laatste vier jaar met 394% gestegen.

Nog niet helemaal zeker of jouw website nou mobielvriendelijk is of niet? Check het hier!

Credits headerafbeelding: Michael Coghlan (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Google resultaten worden persoonlijk

    Alles wordt onderworpen aan een review. Alles wordt op basis van je persoonlijke voorkeur. Dus…

  • Sundio Group lanceert nieuwe responsive websites

    Sundio Group heeft deze week nieuwe websites gelanceerd voor de reisorganisaties Sunweb en Eliza was…

  • Google Travel: gaat Google zich mengen in de reisbranche?

    (verslag door Bob van Beers, student NHTV en gastblogger op Reismanagers.nl) Voorafgaand aan de WTM…

  • Google resultaten worden persoonlijk

    Alles wordt onderworpen aan een review. Alles wordt op basis van je persoonlijke voorkeur. Dus…

  • Sundio Group lanceert nieuwe responsive websites

    Sundio Group heeft deze week nieuwe websites gelanceerd voor de reisorganisaties Sunweb en Eliza was…

  • Google Travel: gaat Google zich mengen in de reisbranche?

    (verslag door Bob van Beers, student NHTV en gastblogger op Reismanagers.nl) Voorafgaand aan de WTM…

Categorie: Mobiel, Usability & design Tags: Google, mobielvriendelijk, mobilegeddon, ranking

Over Sanne van der Laan

Sanne van der Laan is in augustus 2014 afgestudeerd aan de NHTV te Breda, in de richting functiegericht toerisme en recreatie. Sindsdien is zij werkzaam als zelfstandig ondernemer en heeft zij haar eigen social mediabureau: Socialicious. Sanne heeft in het verleden veel werkervaring opgedaan in de online en social mediamarketing bij bedrijven als Nova Vakantiereizen, Klik&Steen en Shinemark. Haar passie voor social media en online marketing deelt ze in haar gastcolleges, presentaties en cursussen. Bij TravelNext kan ze haar passie voor reizen én haar passie voor alles online combineren en delen met andere professionals.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Waarom online marketing in 2016 anders gaat zijn dan 2015 | TravelNext schreef:
    17 december 2015 om 09:48

    […] het eerst meer mobiele website bezoekers, dan bezoekers via tablet of desktop. Ook kwam Google met Mobilegeddon en het mobile-friendly logo in de […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM technologie Airbnb Social Media Expedia TripAdvisor NHTV reizen Booking.com instagram destinatiemarketing reviews Vakantiebeurs onderzoek travel Google mobiel hotels TUI Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext