Het grote nieuws van de prachtige zomermaand augustus was de ‘strategische marketing overeenkomst’ tussen voormalige rivalen Travelocity en Expedia. Eind augustus maakten beide Online Travel Agencies bekend dat Expedia de volledige technologie zal gaan leveren voor Travelocity in de VS en Canada. Jarenlang waren beide OTA’s elkaars grootste concurrenten in Amerika, maar door deze overeenkomst is Travelocity niets meer dan een merknaam die op de Expedia technologie wordt geplakt.
Geen sprake van een overname
Hoewel het er alle schijn van heeft is er geen sprake van een overname van Travelocity, goed voor 16% van alle OTA boekingen in de VS, door Expedia zal het volledig eigendom blijven van Sabre Holdings. Hoewel het heel goed mogelijk is dat dit slechts het begin is van een verregaand huwelijk, eerder werd de afdeling corporate travel van Travelocity al verkocht aan het Nederlandse BCD Travel. Voor nu lijkt het er echter op dat Travelocity ervoor kiest de hevige concurrentiestrijd op het gebied van kostbare technologie te staken en kiest voor het puur vermarkten van het merk. Voor Expedia lijkt het vooralsnog een prima deal: Travelocity wordt een oninteressante prooi voor de concurrentie en zonder hevig te investeren boort het een nieuwe inkomstenbron aan en heeft het nog meer buying power als ze met hotels moet onderhandelen. Belangrijke gegevens nu Priceline ons eigen Booking.com hevig aan het promoten is aan de andere kant van de oceaan.
Booking.com heeft vergelijkbare deals
De oplettende mannen van Tnooz berichtten een aantal dagen na het bekendmaken van de Expedia-Travelocity samenwerking dat zij in het stilletjes vergelijkbare deals hebben gesloten. Maar liefst een drietal Europese OTA’s (Opodo, GoVoyages en Edreams) maken zichtbaar gebruik van Bookings technologie.
Ook hier is het identieke aanbod van Booking.com rechtstreeks doorgeplaatst op alledrie de portalen. Het is duidelijk dat de kleinere OTA’s niet meer mee lijken te kunnen in de strijd om de online gast. De marges van OTA’s staan steeds meer onder druk, de investeringen in technologie om in de top mee te kunnen draaien worden steeds groter en metasearch blijft nog steeds aan terrein winnen.
Wat betekent dit voor hoteliers?
Vorige maand meldde ik al dat voor vele hoteliers de maat vol is vanwege de hoge marges die de OTA’s vragen. Hoteliers moeten vrezen dat Priceline en Expedia nu nog meer macht hebben bij het inkopen van kamers. Zeker de kleinere hotels zullen leiden onder dit monopolie en zijn zelf niet bij machte een goed direct online kanaal op te zetten, zoals de grotere ketens dat doen. Het blijft daarom voor alle hotels zaak om op alle mogelijke kanalen actief te zijn en je creativiteit te gebruiken voor het binnenhalen van directe boekingen.
Afbeelding cc: C Slack