• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

#MonthInReview: Consolidatie in de OTA wereld

4 september 2013 door Emile Breure

Het grote nieuws van de prachtige zomermaand augustus was de ‘strategische marketing overeenkomst’ tussen voormalige rivalen Travelocity en Expedia. Eind augustus maakten beide Online Travel Agencies bekend dat Expedia de volledige technologie zal gaan leveren voor Travelocity in de VS en Canada. Jarenlang waren beide OTA’s elkaars grootste concurrenten in Amerika, maar door deze overeenkomst is Travelocity niets meer dan een merknaam die op de Expedia technologie wordt geplakt.

Geen sprake van een overname

Hoewel het er alle schijn van heeft is er geen sprake van een overname van Travelocity, goed voor 16% van alle OTA boekingen in de VS, door Expedia zal het volledig eigendom blijven van Sabre Holdings. Hoewel het heel goed mogelijk is dat dit slechts het begin is van een verregaand huwelijk, eerder werd de afdeling corporate travel van Travelocity al verkocht aan het Nederlandse BCD Travel. Voor nu lijkt het er echter op dat Travelocity ervoor kiest de hevige concurrentiestrijd op het gebied van kostbare technologie te staken en kiest voor het puur vermarkten van het merk. Voor Expedia lijkt het vooralsnog een prima deal: Travelocity wordt een oninteressante prooi voor de concurrentie en zonder hevig te investeren boort het een nieuwe inkomstenbron aan en heeft het nog meer buying power als ze met hotels moet onderhandelen. Belangrijke gegevens nu Priceline ons eigen Booking.com hevig aan het promoten is aan de andere kant van de oceaan.

Booking.com heeft vergelijkbare deals

De oplettende mannen van Tnooz berichtten een aantal dagen na het bekendmaken van de Expedia-Travelocity samenwerking dat zij in het stilletjes vergelijkbare deals hebben gesloten. Maar liefst een drietal Europese OTA’s (Opodo, GoVoyages en Edreams) maken zichtbaar gebruik van Bookings technologie.

Booking.com Opodo GoVoyages Edreams

Ook hier is het identieke aanbod van Booking.com rechtstreeks doorgeplaatst op alledrie de portalen. Het is duidelijk dat de kleinere OTA’s niet meer mee lijken te kunnen in de strijd om de online gast. De marges van OTA’s staan steeds meer onder druk, de investeringen in technologie om in de top mee te kunnen draaien worden steeds groter en metasearch blijft nog steeds aan terrein winnen.

Wat betekent dit voor hoteliers?

Vorige maand meldde ik al dat voor vele hoteliers de maat vol is vanwege de hoge marges die de OTA’s vragen. Hoteliers moeten vrezen dat Priceline en Expedia nu nog meer macht hebben bij het inkopen van kamers. Zeker de kleinere hotels zullen leiden onder dit monopolie en zijn zelf niet bij machte een goed direct online kanaal op te zetten, zoals de grotere ketens dat doen. Het blijft daarom voor alle hotels zaak om op alle mogelijke kanalen actief te zijn en je creativiteit te gebruiken voor het binnenhalen van directe boekingen.

Afbeelding cc: C Slack

Gerelateerde Berichten

  • #MonthInReview: Metasearch booming in travel

    Eind vorig jaar schreef ik nèt te vroeg mijn jaaroverzicht van reviewsites en OTA's. De 'inkt' was…

  • Monthinreview OTA revolution
    #MonthInReview: het moeizame huwelijk tussen Hotels en OTA's

    Frankrijk heeft een naam hoog te houden op het gebied van revoluties. Ook in de…

  • De nieuwe wondere wereld van marketing, technologie en strategie in travel - Niki van Wijk

    Welkom in de wondere wereld van marketingstrategie. Technologie heeft marketing en toerisme getransformeerd naar een…

Categorie: Affiliate marketing, E-commerce

Over Emile Breure

Emile Breure is Online Marketeer bij Canal Company, de grootste rederij van de Amsterdamse grachten: 's lands grootste attractie na de Efteling. Emile behaalde een master Marketing aan de Radboud Universiteit en maakte via Olery kennis met de online travel wereld. Voor TravelNext blogt hij over de online ontwikkelingen rondom 'Tours & Activities' en het toerisme in Amsterdam.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb technologie travel Booking.com reizen TUI destinatiemarketing Google Expedia hotels onderzoek KLM instagram mobiel Vakantiebeurs NHTV Facebook Social Media TripAdvisor reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring