• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

#MonthInReview: Metasearch booming in travel

30 januari 2013 door Emile Breure

Eind vorig jaar schreef ik nèt te vroeg mijn jaaroverzicht van reviewsites en OTA’s. De ‘inkt’ was nog niet droog of prompt werd nog even een van de grootste deals van het jaar gesloten: in navolging van rivaal Priceline, die in november KAYAK overnam, zette Expedia ook een niet mis te verstane stap in de travel metasearch wereld door het Duitse Trivago in te lijven. Om er vervolgens nog een schepje bovenop te doen door begin deze maand een belang te nemen in Room77, eveneens een metasearch startup uit Mountain View. Laatstgenoemde is koud een jaar in de lucht maar haalde in totaal al $43.8 miljoen aan investeringen op. Vanwaar toch die interesse in metasearch?

De opkomst van metasearch

Een metasearch engine is een zoekmachine waar het aanbod van verschillende boekingssites kan worden vergeleken. De inkomsten komen voornamelijk van de fee die de site waarop de boeking uiteindelijk gedaan wordt afdraagt aan de metasearch engine. Blijkbaar is dit een hot subject in travel zoals Carroll Rheem van onderzoeksbureau PhoCusWright het verwoordde op Investors.com:

“Expedia’s acquisitie van Trivago laat duidelijk zien hoe belangrijk de travelindustrie metasearch als business model en propositie ziet. Metasearch is geen nieuw fenomeen in travel, maar het heeft een aantal jaren moeten rijpen om het geschikt te maken voor massaconsumptie.

De metazoektechniek lijkt nu dus volwassen en ook de consument raakt steeds vertrouwder met prijsvergelijkingssites als het op hotelboekingen aankomt. Een consument bezoekt gemiddeld zo’n 5 à 6 sites voor het boeken van een hotel. Met de overload aan het online aanbod van tegenwoordig, biedt een metasearch engine dus steeds beter uitkomst. Dit besef is nu dus ook bij de grote OTA’s ingedaald, zij slaan nu hun slag op deze markt. Zo wordt Zoover bijvoorbeeld ook omgetoverd tot OTA.

Shift van vliegtickets naar hotels

Het valt niet te verwachten dat Expedia, noch Priceline hun nieuwe meta-aanwinsten zo zullen tweaken dat ze hun eigen aanbod laten prevaleren. Dit tast immers de kern van de metasearcher aan: de best beschikbare opties tonen uit een zo groot mogelijk aanbod. Wat wel een duidelijk signaal is wat met name Expedia met hun recente aankopen afgeeft is hun groeiende focus op hotels ten opzichte van vliegtickets; Trivago is immers een puur op hotels gerichte prijsvergelijkingssite. De markt voor hotelkamers blijkt stabieler en winstgevender dan het verkopen van vliegtuigstoelen. Zeker in Europa, waar de markt veel meer gefragmenteerd is (veel kleinere ketens en individuele hotels), biedt een metasearch engine uitkomst.

Waar staat TripAdvisor in dit verhaal?

Volgens Tnooz bevestigde ook TripAdvisor deze maand dat zij aan het testen zijn met een metasearch zoekmachine voor hun onuitputtelijke bron aan hotels wereldwijd. Buiten het tonen van prijzen heeft TripAdvisor het voordeel deze informatie ook nog eens te koppelen aan de gigantische hoeveelheid reviewdata waarover zij beschikken. Dit maakt het mogelijk om de resultaten te filteren op bijvoorbeeld hotels ‘geschikt voor families’ of voor een ‘romantisch weekend’. Een duidelijk voordeel ten opzichte van de concurrentie. Bovendien zijn er niet veel sites die kunnen bogen op een maandelijks uniek bezoekersaantal van 60 miljoen! De grote namen in de online travel industrie schuiven in de metasearch wereld steeds dichter naar elkaar toe. Ook Google meldt zich steeds nadrukkelijker op dit front met hun hotel finder, voor een goede analyse van deze ontwikkelingen raad ik je aan dit artikel te lezen.

Over een maandje meld ik mij weer met een update over de ontwikkelingen in de wereld van OTA’s, reviewsites en social media.

Gerelateerde Berichten

  • shift in OTA landscape
    #MonthInReview: Consolidatie in de OTA wereld

    Het grote nieuws van de prachtige zomermaand augustus was de 'strategische marketing overeenkomst' tussen voormalige…

  • Famous on Google Maps
    #MonthInReview: Google's 'reisplan' wordt langzaam duidelijk

    In mijn vorige maandoverzicht stelde ik nog dat Google, tot grote verbazing van de grote…

  • Travel2011: Usability met Karl Gilis

    Karl Gilis van AGconsult hied niet als vorig jaar de de Belgische reiswereld weer een…

Categorie: Affiliate marketing, E-commerce, Usability & design

Over Emile Breure

Emile Breure is Online Marketeer bij Canal Company, de grootste rederij van de Amsterdamse grachten: 's lands grootste attractie na de Efteling. Emile behaalde een master Marketing aan de Radboud Universiteit en maakte via Olery kennis met de online travel wereld. Voor TravelNext blogt hij over de online ontwikkelingen rondom 'Tours & Activities' en het toerisme in Amsterdam.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. #MonthInReview: Dare to be different - TravelNext schreef:
    24 april 2013 om 09:08

    […] DrewPatterson, werd deze maand vervolgens weer de nieuwe CEO van Room 77, de metasearcher waar Expedia onlangs nog in investeerde. Room 77 biedt naast het vinden van de beste prijs op verschillende OTA websites ook een unieke […]

  2. #MonthInReview: Wie wordt de metasearch koning? - TravelNext schreef:
    29 mei 2013 om 12:08

    […] rondom fraude met reviews en de strijd daartegen viel het mij op dat het onderwerp van mijn eerste blog, de explosieve groei van metasearch, weer opvallend vaak voorbij kwam. TripAdvisor is daarin een […]

  3. #MonthInReview: Dare to be different - Triptease | TravelNext schreef:
    3 december 2015 om 13:24

    […] DrewPatterson, werd deze maand vervolgens weer de nieuwe CEO van Room 77, de metasearcher waar Expedia onlangs nog in investeerde. Room 77 biedt naast het vinden van de beste prijs op verschillende OTA websites ook een unieke […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com destinatiemarketing Vakantiebeurs Airbnb technologie Expedia TripAdvisor TUI reviews reizen mobiel hotels KLM instagram Social Media travel onderzoek Facebook Google NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring