Eind vorig jaar schreef ik nèt te vroeg mijn jaaroverzicht van reviewsites en OTA’s. De ‘inkt’ was nog niet droog of prompt werd nog even een van de grootste deals van het jaar gesloten: in navolging van rivaal Priceline, die in november KAYAK overnam, zette Expedia ook een niet mis te verstane stap in de travel metasearch wereld door het Duitse Trivago in te lijven. Om er vervolgens nog een schepje bovenop te doen door begin deze maand een belang te nemen in Room77, eveneens een metasearch startup uit Mountain View. Laatstgenoemde is koud een jaar in de lucht maar haalde in totaal al $43.8 miljoen aan investeringen op. Vanwaar toch die interesse in metasearch?

De opkomst van metasearch

Een metasearch engine is een zoekmachine waar het aanbod van verschillende boekingssites kan worden vergeleken. De inkomsten komen voornamelijk van de fee die de site waarop de boeking uiteindelijk gedaan wordt afdraagt aan de metasearch engine. Blijkbaar is dit een hot subject in travel zoals Carroll Rheem van onderzoeksbureau PhoCusWright het verwoordde op Investors.com:

“Expedia’s acquisitie van Trivago laat duidelijk zien hoe belangrijk de travelindustrie metasearch als business model en propositie ziet. Metasearch is geen nieuw fenomeen in travel, maar het heeft een aantal jaren moeten rijpen om het geschikt te maken voor massaconsumptie.

De metazoektechniek lijkt nu dus volwassen en ook de consument raakt steeds vertrouwder met prijsvergelijkingssites als het op hotelboekingen aankomt. Een consument bezoekt gemiddeld zo’n 5 à 6 sites voor het boeken van een hotel. Met de overload aan het online aanbod van tegenwoordig, biedt een metasearch engine dus steeds beter uitkomst. Dit besef is nu dus ook bij de grote OTA’s ingedaald, zij slaan nu hun slag op deze markt. Zo wordt Zoover bijvoorbeeld ook omgetoverd tot OTA.

Shift van vliegtickets naar hotels

Het valt niet te verwachten dat Expedia, noch Priceline hun nieuwe meta-aanwinsten zo zullen tweaken dat ze hun eigen aanbod laten prevaleren. Dit tast immers de kern van de metasearcher aan: de best beschikbare opties tonen uit een zo groot mogelijk aanbod. Wat wel een duidelijk signaal is wat met name Expedia met hun recente aankopen afgeeft is hun groeiende focus op hotels ten opzichte van vliegtickets; Trivago is immers een puur op hotels gerichte prijsvergelijkingssite. De markt voor hotelkamers blijkt stabieler en winstgevender dan het verkopen van vliegtuigstoelen. Zeker in Europa, waar de markt veel meer gefragmenteerd is (veel kleinere ketens en individuele hotels), biedt een metasearch engine uitkomst.

Waar staat TripAdvisor in dit verhaal?

Volgens Tnooz bevestigde ook TripAdvisor deze maand dat zij aan het testen zijn met een metasearch zoekmachine voor hun onuitputtelijke bron aan hotels wereldwijd. Buiten het tonen van prijzen heeft TripAdvisor het voordeel deze informatie ook nog eens te koppelen aan de gigantische hoeveelheid reviewdata waarover zij beschikken. Dit maakt het mogelijk om de resultaten te filteren op bijvoorbeeld hotels ‘geschikt voor families’ of voor een ‘romantisch weekend’. Een duidelijk voordeel ten opzichte van de concurrentie. Bovendien zijn er niet veel sites die kunnen bogen op een maandelijks uniek bezoekersaantal van 60 miljoen! De grote namen in de online travel industrie schuiven in de metasearch wereld steeds dichter naar elkaar toe. Ook Google meldt zich steeds nadrukkelijker op dit front met hun hotel finder, voor een goede analyse van deze ontwikkelingen raad ik je aan dit artikel te lezen.

Over een maandje meld ik mij weer met een update over de ontwikkelingen in de wereld van OTA’s, reviewsites en social media.