Halverwege oktober lanceerde TripAdvisor wederom een dienst die de verhoudingen in de wereld van online hotelboekingen flink zal gaan opschudden. Met TripConnect kunnen hoteleigenaren via een CPC systeem bieden op een plekje in het prijsvergelijk op TripAdvisor, zoals de collega’s van Twinkle reeds schreven op dit blog. Beweegt TripAdvisor zich hiermee niet steeds meer in de richting van een OTA?

Systeem met voldoende potentie

In plaats van voor elke boeking een commissie af te dragen aan een OTA kan een hotel met TripConnect rechtstreeks met hen concurreren in het prijsvergelijk op TripAdvisor. Voorwaarde voor het gebruik van TripConnect is wel dat je gebruik maakt van TripAdvisors Business Listing, een soort premium account, waarvan de prijs varieert van een paar honderd euro voor een B&B tot een enkele duizenden euro’s voor een groot hotel. Op dit moment hebben zo’n 50.000 hotels zo’n listing. De overige ruim 1 miljoen accommodaties uit hun bestand moet TripAdvisor eerst nog eens zien te overtuigen van dit abonnement. Wel een enórm potentieel als je het vergelijkt met ‘s werelds grootste OTA, Booking.com: zij bieden op dit moment 356.000 accommodaties wereldwijd aan. Dat vele hotels steeds meer moeite hebben met de verdienmodellen van de gevestigde OTA’s heb ik onlangs al uit de doeken gedaan. TripConnect stelt hen in staat te touwtjes weer iets meer in handen te nemen.

Waarom zou een hotel dit doen?

Een voordeel ten opzichte van andere CPC diensten zoals AdWords is dat TripConnect gekoppeld is aan het reserveringssysteem, wat er voor zorgt dat je niet onnodig adverteert voor periodes waarin je hotel reeds volgeboekt is. Bovendien adverteer je op een pagina waarbij je gast al veel dieper in het aankoopproces zit. Hij heeft je hotel immers al bekeken en wellicht reviews gelezen, in plaats van iets algemeens als ‘hotels Amsterdam‘ ingetypt in een zoekmachine. Hoewel Google druk bezig is, zijn zij op dit moment nog lang niet zover. Mijns inziens zullen de gemiddelde kosten voor TripConnect lager uitvallen dan de commissies die men bij een OTA betaalt. Tel daarbij op dat dit systeem voor kleine hotels en B&B’s een stuk eenvoudiger is dan via SEO/SEA te concurreren met OTA’s. Of het even succesvol is zal de tijd leren en ik ben dan ook zeer benieuwd naar het eerste ervaringen van hotels.

Is dit de toekomst van online hotelboekingen?

In een interview op Skift zei TripAdvisor CEO Steve Kaufer onlangs:

If you type in “dream vacation to the Caribbean” in our search box, God help you. I’m sure it is not a particularly pleasant experience.

In datzelfde interview gaf Kaufer aan dat het op hun roadmap ligt om ook in deze inpiratiefase te gaan voorzien. Tezamen met de reviewdata, het prijsvergelijk en mobiele apps voor tijdens je verblijf, voorziet TripAdvisor in steeds meer fases van de ‘5 stages of travel’ (Dromen, Plannen, Boeken, Ervaren, Reflecteren) die Facebook onderscheidt. Kortom, TripAdvisor wil je vriend zijn vóór, na en tijdens je reis. Precies dáárin verschillen ze in essentie met een pure OTA en kunnen we terugkomen op de vraag in de titel van dit artikel. Een vraag die Kaufer onomwonden beantwoordt in hun kwartaalverslag:

To be clear, we are not becoming an OTA. We greatly prefer the media model and are happy to facilitate the reservation while our partners fulfill the request, especially if it leads to a smoother, more enjoyable user experience on TripAdvisor.

TripAdvisor wil je zoveel mogelijk content bieden op het gebied van reizen en met deze content alle aanbieders (dus verwacht in de toekomst ook pretparken, individuele huizenbezitters etc.) een platform bieden om hun bezoekers relevante aanbiedingen te doen.