Maandelijks worden er ruim 5,5 miljoen vakantie gerelateerde zoekopdrachten uitgevoerd in Google. Wat zijn nu eigenlijk de populairste bestemmingen? Gaat de Nederlander vaker kamperen of kiezen we voor een hotelovernachting? En vieren Nederlanders door de crisis vaker vakantie in eigen land? Op basis van de uitgevoerde zoekopdrachten hebben we in een infographic diverse online zoektrends op een rijtje gezet.

Dit artikel is geschreven door Lizette Huijzer, lead SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.

Januari en juli nog steeds de piekmaanden voor het oriënteren op vakanties

De vakantie zoekopdrachten in Google laten nog steeds een piek zien in januari en juli. Opvallend is ook een stijging in het aantal zoekopdrachten in december.

expand online

Frankrijk nog steeds de populairste vakantiebestemming

Net als in 2011 en 2012 is Frankrijk in 2013 weer de populairste Europese vakantiebestemming bij de Nederlandse internetters. Uit onderstaande tabel valt op te merken dat naast Frankrijk, “traditionele vakantielanden” zoals Italië en Spanje nog steeds gewilde vakantiebestemmingen zijn. Echter is het zoekvolume van deze “traditionele landen” het afgelopen jaar zichtbaar gedaald. In vergelijking met de 90.500 zoekopdrachten in 2011 werden er nu gemiddeld per maand “maar” 70.400 zoekopdrachten geregistreerd.

Vooral Kroatië, maar ook Oostenrijk en de Scandinavische landen Noorwegen en Denemarken zijn in online populariteit gestegen.Bulgarije, Hongarije en Zwitserland zijn verdwenen uit de top 15 van de populairste vakantiebestemmingen online.

Vakantie zoekopdrachten in eigen land afgenomen

Ook het zoekvolume op vakanties in eigen land is de afgelopen tijd afgenomen. Nadat het zoekvolume in 2009 en 2010 is toe genomen, is het zoekvolume vanaf 2011 zichtbaar achteruit gegaan. De consument oriënteert zich blijkbaar steeds meer op vakanties in het buitenland.

Stedentrips blijven in populariteit toenemen

Ook dit jaar is de populariteit van “stedentrips” verder gestegen. Met name het slechte weer doet veel Nederlanders besluiten nog snel een stedentrip te boeken. Daarnaast heeft ook de vroege uitschakeling van het Nederlands elftal voor een run op lastminute boekingen gezorgd in de periode eind juni/begin juli in 2012.

Gekeken naar welke Europese stedentrips er het meest in trek waren bij de Nederlandse internetter blijven Barcelona, Londen en Rome de populairste zoekopdrachten. De interesse in Rome is echter wel afgenomen ten opzichte van 2011. Daarnaast was op te merken dat met name de minder grote steden zoals Lissabon, Sevilla en Valencia in populariteit zijn toegenomen.

Populariteit online jongerenvakanties neemt af

Dit jaar is er voor het eerst gekeken naar de populariteit van gerenommeerde jongerenvakantiebestemmingen. In vergelijking met eerdere jaren blijft een vakantie in Renesse het populairst, al nemen de absolute zoekopdrachten af.

De online zoekopdrachten naar  “klassieke jongerenvakanties” zijn afgenomen. Met name de vraag naar vakanties naar Chersonissos en Salou is sterk gedaald. Beide bestemmingen hebben wellicht ook met imago-problemen te maken. Daarnaast zien we in de zoekopdrachten dat jongeren steeds vaker op touroperator zoals X-Travel & Beachmasters zoeken en wat minder op zoek gaan naar een bepaalde regio.

Kamperen versus hotelovernachtingen

Tevens is er ook gekeken naar het verschil in populariteit tussen kamperen en hotelovernachtingen per provincie in Nederland. Allereerst valt op dat met name in Drenthe, Friesland en Groningen kamperen populairder is dan in de andere provincies. Gelet op hotelovernachtingen ligt het zoekvolume in deze provincies juist lager dan het landelijke gemiddelde. Sterker nog, in deze provincies is de vraag naar hotelovernachtingen het laagst van heel Nederland.

Gebruikers uit Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht hebben de meeste online vraag naar hotelovernachtingen. Frappant is dat het zoekvolume afkomstig uit met name de grootstedelijke gebieden Zuid-Holland en Noord-Holland op ‘kamperen’ gerelateerde zoekwoorden juist het minst populair is ten opzichte van de andere provincies.

Zichtbaarheid online steeds belangrijker

Er is een duidelijke stijgende lijn te zien in het online zoekvolume op vakantiegerelateerde zoekwoorden. Het blijft met name in de maanden december/januari en juli cruciaal voor travel organisaties om online zichtbaar te zijn, om zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften van de online consument.

Wat ook opvalt is dat de online consument een steeds bredere oriëntatie online krijgt en vaker opzoek gaat naar de minder voorspelbare vakantiebestemmingen zoals vakanties in Scandinavië en stedentrips naar Sevilla en Valencia. Zelfs de vraag naar de bekendere jongerenvakantiebestemmingen begint een steeds bredere variatie te krijgen.

Voor de verschillende travel organisaties bieden dit nieuwe kansen om binnen een zeer competitieve markt er met hun dienstenpakket zo goed mogelijk in te spelen op de veranderende zoekopdrachten.

De infographic

EXPAND_INFOGRAPHIC_EWERVING_2