Met het stijgende online zoekvolume is het een must voor travel-organisaties om permanent zichtbaar te zijn in zoekmachines en andere online media, om zo de concurrentie voor of bij te blijven. Dit geldt met name voor de meest gezochte vakantiebestemmingen en citytrips, om te voorkomen dat je potentiële vakantiegangers misloopt. Verder zal er in januari en juli extra aandacht naar de online kanalen moeten gaan vanuit de organisaties, aangezien internetters in deze maanden het meest actief op zoek gaan naar vakanties.
Nederlandse online zoektrends naar Europese vakanties
Maandelijks worden er ruim 5 miljoen zoekopdrachten uitgevoerd via Google gerelateerd aan vakantie. Met een marktaandeel van 93% is Google de meest gebruikte zoekmachine van Nederland (2011). Google biedt hiermee een zeer interessante informatie database om trends te ontdekken van de online vakantie zoekers.
Nederlanders vooral in januari en juli op zoek naar vakanties
De zoekopdrachten in Google met betrekking tot vakanties laten twee duidelijke pieken zien. Zo zoekt men voornamelijk in januari en juli actief naar vakantiebestemmingen. Het aantal zoekopdrachten begint vanaf mei te stijgen en stijgt door naar een absolute piek in juli. Na juli slaat dit zoekvolume ook ineens om en vanaf augustus zit er een sterke daling in het zoekvolume.
Frankrijk populairste vakantiebestemming
Ook valt ook te constateren welke Europese vakantiebestemmingen er het meest in trek zijn bij de Nederlandse internetters. Frankrijk, Italië en Spanje zijn momenteel de meest gewilde vakantiebestemmingen. Gemiddeld wordt er maandelijks 90.500 keer gezocht naar gerelateerde zoekwoorden aan “vakantie Frankrijk” via Google.
Italië maakt sterkste groei door, Turkije krabbelt terug uit dal
Er is een duidelijke trend zichtbaar met betrekking tot de zoektermen gerelateerd aan “vakantie turkije”. Zo is het zoekvolume op dit zoekwoord in 2008 gedaald met 31% ten opzichte van 2005. Na 2008 trekt het zoekvolume op het zoekwoord “vakantie turkije” echter weer aan.
In tegenstelling tot Turkije is Italië de afgelopen jaren wel populairder geworden. Het zoekvolume op het zoekwoord “vakantie italie” is de laatste jaren met maar liefst 56% gestegen. Ook Kroatië en Portugal zijn een stuk populairder geworden als vakantiebestemming, aangezien het zoekvolume hier vanaf 2005 tot en met 2012 gestegen is met 35% voor Portugal en voor Kroatië met 50% (vanaf 2006).
Verder zijn gerelateerde zoekopdrachten aan “vakantie Duitsland” met 26% gestegen en “vakantie Spanje” met 22%. Tot slot leek Zweden populairder te worden aangezien het zoekvolume in 2010 was gestegen met 30% ten op zichten van 2006, echter ligt het zoekvolume van 2011 weer redelijk gelijk aan dat van 2006.
Infographic
Onderstaande infographic geeft de Nederlandse zoektrends naar Europese vakanties weer.
Dit gastblog is geschreven door Joyce Reekers van Expand Online op Marketingfacts.
Joyce Reekers is verantwoordelijk voor het opzetten, beheren en optimaliseren van AdWords campagnes voor de klanten van Expand Online. Ze heeft de studie Marketing Management afgerond aan de Universiteit van Tilburg.