Green Claim, het online platform waarbij de consument bij vertraging van een vlucht kan kijken of hij recht heeft op een vergoeding, breidt uit naar het buitenland. Het initiatief gooide in juli het verdienmodel om: klanten mogen zelf bepalen wat ze betalen voor de dienst.

De startup, een van de genomineerden voor de Deloitte Rising Star Award, merkte de afgelopen maanden dat het nieuwe verdienmodel zijn vruchten afwerpt. In vergelijking met het oude verdienmodel, wordt er 2,3 procent minder betaald. Maar door de nieuwe manier van zakendoen, komen er wel meer claims binnen. “Ooit waren we blij met 70 claims per week. De afgelopen maanden hadden we er 50 per dag”, aldus medeoprichter Tom van Bokhoven.

“Ik ben zelf fan van de psycholoog Roberto Cialdini die zich veel bezighoudt met het principe van wederkerigheid.” Van Bokhoven is van mening dat mensen bereid zijn te betalen, wanneer er een basis van vertrouwen is. “Sinds een week rekenen we niks meer voor onze dienst. Als mensen geld terugkrijgen, mogen ze zelf bepalen of ze hiervoor willen betalen.” In Berlijn heb je een restaurant dat zo werkt.” Van Bokhoven doelt hier op Weinerei Frarosa, dat inderdaad al enkele jaren de klanten laat bepalen wat ze willen betalen. “Puur webbased-diensten zie je eigenlijk nog niet op deze manier werken.”

Green Claim is nu 8 maanden live. In de eerste 6 maanden vroeg het bedrijf 25 procent van de luchtvaartvergoeding die ze voor de consument regelden. De vergoeding is wettelijk vastgelegd en bedraagt tussen de 125 en 600 euro per passagier. Inmiddels zijn er 20 stagiaires in dienst, die tot januari de uitrol naar het buitenland onderzoeken.Van Bokhoven: “We gaan daar voor de vluchtvertragingen en -annuleringen in verschillende talen een zelf-claimservice opzetten. Op dit moment bereiden we dat voor voor Frankrijk, Duitsland, Engeland, Spanje en Italië.”

Dit artikel is gespot op Emerce.nl

Credits headerafbeelding: Raxon Rex (CC)