• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Nieuw verdienmodel Green Claim

21 oktober 2011 door Martin van Kranenburg

Green Claim, het online platform waarbij de consument bij vertraging van een vlucht kan kijken of hij recht heeft op een vergoeding, breidt uit naar het buitenland. Het initiatief gooide in juli het verdienmodel om: klanten mogen zelf bepalen wat ze betalen voor de dienst.

De startup, een van de genomineerden voor de Deloitte Rising Star Award, merkte de afgelopen maanden dat het nieuwe verdienmodel zijn vruchten afwerpt. In vergelijking met het oude verdienmodel, wordt er 2,3 procent minder betaald. Maar door de nieuwe manier van zakendoen, komen er wel meer claims binnen. “Ooit waren we blij met 70 claims per week. De afgelopen maanden hadden we er 50 per dag”, aldus medeoprichter Tom van Bokhoven.

“Ik ben zelf fan van de psycholoog Roberto Cialdini die zich veel bezighoudt met het principe van wederkerigheid.” Van Bokhoven is van mening dat mensen bereid zijn te betalen, wanneer er een basis van vertrouwen is. “Sinds een week rekenen we niks meer voor onze dienst. Als mensen geld terugkrijgen, mogen ze zelf bepalen of ze hiervoor willen betalen.” In Berlijn heb je een restaurant dat zo werkt.” Van Bokhoven doelt hier op Weinerei Frarosa, dat inderdaad al enkele jaren de klanten laat bepalen wat ze willen betalen. “Puur webbased-diensten zie je eigenlijk nog niet op deze manier werken.”

Green Claim is nu 8 maanden live. In de eerste 6 maanden vroeg het bedrijf 25 procent van de luchtvaartvergoeding die ze voor de consument regelden. De vergoeding is wettelijk vastgelegd en bedraagt tussen de 125 en 600 euro per passagier. Inmiddels zijn er 20 stagiaires in dienst, die tot januari de uitrol naar het buitenland onderzoeken.Van Bokhoven: “We gaan daar voor de vluchtvertragingen en -annuleringen in verschillende talen een zelf-claimservice opzetten. Op dit moment bereiden we dat voor voor Frankrijk, Duitsland, Engeland, Spanje en Italië.”

Dit artikel is gespot op Emerce.nl

Credits headerafbeelding: Raxon Rex (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Duurzaamheid is hot bij OTA's. Green Deal in toerisme

    Online schrijven veel OTA’s wel iets over duurzaam toerisme; de nodige duurzame reistips worden gedeeld…

  • Startup travel bloggers: welk verdienmodel is duurzaam?

    Het zal niemand zijn ontgaan: het internationale netwerk van communicatiebureaus IPREX heeft een onderzoek uitgevoerd…

  • Top 5 meest duurzame reisorganisaties en online promotie

    Duurzaamheid is helemaal in; ook in de reisbranche is deze trend razend populair. De ene…

Categorie: E-commerce Tags: Green Claim, Van Bokhoven, Vluchtvertraging

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen KLM onderzoek Expedia travel technologie Social Media mobiel instagram destinatiemarketing Google Facebook NHTV TripAdvisor Booking.com Airbnb Vakantiebeurs TUI hotels reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext