• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Nieuwe feature: Google Trip Planner brengt een eerlijke concurrentiestrijd voor hotels

28 januari 2016 door Lobke Elbers

Google is weer verder aan het optimaliseren geslagen voor reizigers op de mobiele markt en maakt het nu via Google Trip Planner makkelijk voor reizigers hun trip te plannen. Gebruikers kunnen in een paar klikken informatie verzamelen over de bestemming, vluchten, hotels, bezienswaardigheden, het lokale weer, hotels en algemene reisinformatie zoals beste periodes om te reizen.

In deze blog zie je hoe dat er precies uit gaat zien! Google had al een app voor transit planning (openbaar vervoer) via Google Maps, nu wordt reisinformatie voor de hele reis bij elkaar gebracht in 1 app. Daarmee weet de search engine nog beter in de behoeften van de reizigers te voorzien, door slim gebruik te maken van de schatten aan informatie die ze toch al hebben.

Hoe werkt een zoekopdracht in Google Trip Planner?

Vraag het aan Google

De zoekfunctie is uiteraard het startpunt van de zoekresultaten. Gebruikers zoeken hier naar een bestemming met een simpele vraag, zelfs vage termen werken prima; ”wat te doen in Rome?” of ”plaatsen in Italië”. Op basis daarvan worden de resultaten van die bestemming of plaats getoond, op een eigen bestemmingspagina.

Interesses

Op die bestemmingspagina krijgt de gebruiker een overzicht van verschillende hotel accommodaties te zien inclusief de prijs. Daarna kan de gebruiker verder filteren op drie items: data, prijs, maar ook: en dat is interessant; interesses.

filter op interesses Google Kiddo - TravelNext

Informatie en inspiratie naast elkaar

De features binnen de Google app doen me tevens denken aan de features binnen Instagram. Eerder vergeleek ik Instagram al met Google, en beweerde ik dat Instagram steeds meer ‘de User Generated Google’ wordt van de reisindustrie. Met deze innovatie in Trip Planner lijkt Google inspiratie nu ook zelf te gaan gebruiken, naast de reguliere informatie die ze natuurlijk bieden. Instagram laat nog geen recensies of prijzen zien van hotels en vluchten, maar Google natuurlijk wel.

De inhoud verder is over het algemeen hetzelfde

  • een kaart waarop de bestemming te zien is
  • de hoogtepunten (highest rated), of bezienswaardigheden
  • foto’s
Trip Planner Koddi - TravelNext
Trip Planner zoekresultaten (Koddi)
insta places
De app van Instagram

Rijke content: video, influencers en ads

Op een detailpagina van een bestemming wordt vervolgens ingespeeld op de wensen van de consument met rijke content. Een grove aanpak met hotel ads, advertenties voor vluchten (zoals hierboven) maar ook top sites met betrekking tot de destinatie (hier komen de influencers van een bepaalde regio en destinatie marketing organisaties dus voor in aanmerking).

Een eerlijke concurrentiestrijd voor hotels?

Het grote voordeel van de resultaten die na het intypen van een zoekopdracht zoals ”wat te doen in Rome”, of ”plaatsen in Italië” leveren kwalitatief betere resultaten op dan een ‘gewone’ zoekopdracht in Google. Waarom?

1. Geen organische zoekresultaten

In plaats van de standaard organische zoekresultaten waarin OTA’s, of sites als TripAdvisor en reisorganisaties bovenaan de gevonden resultaten staan, laat Google binnen de trip planner juist bovenaan al zien wat de zoekresultaten zijn die concreet bij deze bestemming horen en die overeenkomen met de zoekopdracht van de gebruiker.

2. Een eigen omgeving

Zodra een gebruiker een bepaalde stad, een land of regio kiest (zoekt), worden ze doorgestuurd naar een info-pagina (landingspagina) over de bestemming. Het is een automatisch gegenereerde pagina met zoekresultaten gemaakt via Google Trip Planner.

3. Andere voordelen

De voordelen van de verschillen tussen gewone search via de website en via Trip Planner zijn er vooral voor de accommodatie aanbieders zoals hotels. Dit blijkt onder andere uit het artikel van Hebsdigital, waar  de zoekresultaten via de ‘reguliere’ zoekmachine op desktop en mobiel (Google Trip Planner) met elkaar worden vergeleken. Dat levert de volgende voordelen en uitdagingen op voor hotels:

  • Gebruikers met simpele zoekopdrachten zoals ”wat te doen in Rome”, zullen via Google Trip planner niet meer worden blootgesteld aan reisgids-stijl pagina’s zoals TripAdvisor.
  • De zoekresultaten worden daardoor ineens hotel-specifiek weergeven, wat de kans vergroot dat gebruikers daadwerkelijk en direct naar de website van het hotel gaan om een kamer te boeken.
  • Hotels worden aan de andere kant door deze methode juist gestimuleerd om SEO geoptimaliseerde content aan te blijven bieden en hun (mobiele) website dus regelmatig met frisse content moet wordt onderhouden.
  • Ook een mobile-friendly website is door deze Trip Planner toepassing een grote vereiste. Houd je er geen rekening mee, dan doe je niet meer mee. De content die op de mobiele website getoond wordt, moet verder gaan dan enkel een kopie te zijn van de content op de reguliere website. Het moet de bezoeker verleiden met lokale informatie, als een baken van lokale know-how en kennis. Wat is er in de buurt te doen? Laat het zien met interactieve kaarten en Maps en haak daarvoor de juiste kennispartners aan.

Google’s Trip Planner faciliteert daarmee een nieuwe (of toch oude) uitdaging voor de hotellerie.

Gerelateerde Berichten

  • Google Maps Engine Lite: Een nieuwe feature om itineraries te maken

    Met Google Maps Engine Lite kun je nu maps customizen waarbij je gebruik maakt van…

  • Google resultaten worden persoonlijk

    Alles wordt onderworpen aan een review. Alles wordt op basis van je persoonlijke voorkeur. Dus…

  • Google start nieuwe zoekmachine voor vliegtickets

    Google is gisteren een nieuwe zoekmachine begonnen (http://www.google.com/flights/) waarmee gezocht kan worden naar de goedkoopste…

Categorie: Mobiel, Zoekmachine marketing Tags: Google Trip Planner

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia TripAdvisor hotels reviews mobiel instagram Facebook Vakantiebeurs KLM travel reizen NHTV destinatiemarketing Booking.com Google Social Media onderzoek TUI technologie Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext