Google is weer verder aan het optimaliseren geslagen voor reizigers op de mobiele markt en maakt het nu via Google Trip Planner makkelijk voor reizigers hun trip te plannen. Gebruikers kunnen in een paar klikken informatie verzamelen over de bestemming, vluchten, hotels, bezienswaardigheden, het lokale weer, hotels en algemene reisinformatie zoals beste periodes om te reizen.

In deze blog zie je hoe dat er precies uit gaat zien! Google had al een app voor transit planning (openbaar vervoer) via Google Maps, nu wordt reisinformatie voor de hele reis bij elkaar gebracht in 1 app. Daarmee weet de search engine nog beter in de behoeften van de reizigers te voorzien, door slim gebruik te maken van de schatten aan informatie die ze toch al hebben.

Hoe werkt een zoekopdracht in Google Trip Planner?

Vraag het aan Google

De zoekfunctie is uiteraard het startpunt van de zoekresultaten. Gebruikers zoeken hier naar een bestemming met een simpele vraag, zelfs vage termen werken prima; ”wat te doen in Rome?” of ”plaatsen in Italië”. Op basis daarvan worden de resultaten van die bestemming of plaats getoond, op een eigen bestemmingspagina.

Interesses

Op die bestemmingspagina krijgt de gebruiker een overzicht van verschillende hotel accommodaties te zien inclusief de prijs. Daarna kan de gebruiker verder filteren op drie items: data, prijs, maar ook: en dat is interessant; interesses.

filter op interesses Google Kiddo - TravelNext

Informatie en inspiratie naast elkaar

De features binnen de Google app doen me tevens denken aan de features binnen Instagram. Eerder vergeleek ik Instagram al met Google, en beweerde ik dat Instagram steeds meer ‘de User Generated Google’ wordt van de reisindustrie. Met deze innovatie in Trip Planner lijkt Google inspiratie nu ook zelf te gaan gebruiken, naast de reguliere informatie die ze natuurlijk bieden. Instagram laat nog geen recensies of prijzen zien van hotels en vluchten, maar Google natuurlijk wel.

De inhoud verder is over het algemeen hetzelfde

  • een kaart waarop de bestemming te zien is
  • de hoogtepunten (highest rated), of bezienswaardigheden
  • foto’s
Trip Planner Koddi - TravelNext
Trip Planner zoekresultaten (Koddi)
insta places
De app van Instagram

Rijke content: video, influencers en ads

Op een detailpagina van een bestemming wordt vervolgens ingespeeld op de wensen van de consument met rijke content. Een grove aanpak met hotel ads, advertenties voor vluchten (zoals hierboven) maar ook top sites met betrekking tot de destinatie (hier komen de influencers van een bepaalde regio en destinatie marketing organisaties dus voor in aanmerking).

Een eerlijke concurrentiestrijd voor hotels?

Het grote voordeel van de resultaten die na het intypen van een zoekopdracht zoals ”wat te doen in Rome”, of ”plaatsen in Italië” leveren kwalitatief betere resultaten op dan een ‘gewone’ zoekopdracht in Google. Waarom?

1. Geen organische zoekresultaten

In plaats van de standaard organische zoekresultaten waarin OTA’s, of sites als TripAdvisor en reisorganisaties bovenaan de gevonden resultaten staan, laat Google binnen de trip planner juist bovenaan al zien wat de zoekresultaten zijn die concreet bij deze bestemming horen en die overeenkomen met de zoekopdracht van de gebruiker.

2. Een eigen omgeving

Zodra een gebruiker een bepaalde stad, een land of regio kiest (zoekt), worden ze doorgestuurd naar een info-pagina (landingspagina) over de bestemming. Het is een automatisch gegenereerde pagina met zoekresultaten gemaakt via Google Trip Planner.

3. Andere voordelen

De voordelen van de verschillen tussen gewone search via de website en via Trip Planner zijn er vooral voor de accommodatie aanbieders zoals hotels. Dit blijkt onder andere uit het artikel van Hebsdigital, waar  de zoekresultaten via de ‘reguliere’ zoekmachine op desktop en mobiel (Google Trip Planner) met elkaar worden vergeleken. Dat levert de volgende voordelen en uitdagingen op voor hotels:

  • Gebruikers met simpele zoekopdrachten zoals ”wat te doen in Rome”, zullen via Google Trip planner niet meer worden blootgesteld aan reisgids-stijl pagina’s zoals TripAdvisor.
  • De zoekresultaten worden daardoor ineens hotel-specifiek weergeven, wat de kans vergroot dat gebruikers daadwerkelijk en direct naar de website van het hotel gaan om een kamer te boeken.
  • Hotels worden aan de andere kant door deze methode juist gestimuleerd om SEO geoptimaliseerde content aan te blijven bieden en hun (mobiele) website dus regelmatig met frisse content moet wordt onderhouden.
  • Ook een mobile-friendly website is door deze Trip Planner toepassing een grote vereiste. Houd je er geen rekening mee, dan doe je niet meer mee. De content die op de mobiele website getoond wordt, moet verder gaan dan enkel een kopie te zijn van de content op de reguliere website. Het moet de bezoeker verleiden met lokale informatie, als een baken van lokale know-how en kennis. Wat is er in de buurt te doen? Laat het zien met interactieve kaarten en Maps en haak daarvoor de juiste kennispartners aan.

Google’s Trip Planner faciliteert daarmee een nieuwe (of toch oude) uitdaging voor de hotellerie.