Vorige week was ik bij Emerce Conversion en daar presenteerde Mechelien Odekerken van Transavia en Rudhra Adhin van YD World de nieuwe online strategie van Transavia. Afgelopen jaar zijn er bij Transavia een aantal veranderingen doorgevoerd. Transavia gaat voor een direct sales strategie. Online marketing valt nu onder het sales team niet meer onder marketing. De marketing communicatie afdeling is verantwoordelijk voor de branding.

Nieuwe strategie = nieuwe KPI’s
Ook de samenstelling van de KPI’s zijn anders dan voorheen. De oude KPI’s gingen over clicks, impressies, conversies en conversieratio’s. In de nieuwe online aanpak gelden andere KPI’s zoals boekingswaarde, gemiddelde revenu per boeking, retentie sales, revenu en yield management en brand engagement. De nieuwe KPI’s focussen veel meer ROI en sales gedreven.

Focus op clusters niet meer op landen
In de nieuwe aanpak ligt de focus niet meer op land maar wordt de segmentering en CPM afgestemd op clusters. De clusters zijn wintersport, zon, big 5, city en tour de force. In de oude situatie stond de funnel per land centraal nu staan de clusters centraal waarbij men op basis van real time bidding bepaalt wat men voor een bezoeker wil betalen. Bij het samenstellen van dat bod maakt men gebruik van zowel first party data als data van anderen. Zo wordt ook data van Skyscanner gebruikt om nog beter inzicht te krijgen in het zoek en boekgedrag van webb(ez)oekers.