Reizen vergelijken is voor internetters echt frustrerend zegt Esther Nijdam van Reisa.nl. De huidige reisvergelijksites zoals travelta.nl en olezo.nl pretenderen alle reisaanbod te vergelijken maar vermelden slechts een beperkt aanbod met onmogelijke vanaf prijzen. Hier kwam zij achter tijdens haar studie Commerciële Economie en bedacht dat het anders moest.
Esther licht toe: “ik heb samen met een medestudent 5 maanden aan de website en de gebruiksvriendelijkheid gewerkt. We hebben 427 erkende aanbieders zo overzichtelijk mogelijk op een rij gezet zodat het urenlang rondsurfen naar je ideale reis niet meer nodig is. We sturen bezoekers bewust direct naar de website van de reisaanbieder om verlopen aanbiedingen en achterhaalde prijzen te voorkomen. Aan 70% van de vermelde aanbieders verdienen we geen cent. Wel is de website hierdoor zeer compleet zodat de vakantieconsument niet verder hoeft te zoeken. In een filmpje op de homepage leg ik uit hoe de site werkt.’’
Op de vergelijksite vindt men zowel reisorganisaties met lastminute zonvakanties, stedentrips en georganiseerde rondreizen als aanbieders van losse vliegtickets, hotels en diverse andere soort reizen. De website is voor Esther Nijdam inmiddels een bijbaan waarmee zo’n 500 euro per maand mee wordt verdient. De focus ligt komende maanden op meer bestemmingen en nieuw aanbod toe te voegen. Reisa.nl trekt inmiddels zo’n 500 bezoekers per dag. Ook via affiliatenetwerken als Cleafs en Daisycon wordt het reisaanbod gevuld.
Leuk en slim initiatief. Esther veel succes hiermee.
7 reacties
Het ziet er mooi uit, maar ik ben verder eerlijk gezegd niet zo onder de indruk. De website van de aanbieders worden in een frame geopend en er wordt niks vergeleken. Het is inderdaad prettig om alle aanbieders binnen handbereik te hebben, maar als je een bestemming kiest moet je alsnog eerst de site van de aanbieder doorstruinen om de aanbiedingen te vinden. Wil je die aanbieding vervolgens vergelijken dan moet je op een andere aanbieder (binnen reisa.nl) op zoek naar een aanbieding om te vergelijken. Ik zou persoonlijk liever de aanbiedingen van verschillende organisaties naast elkaar in één overzicht zien. De meeste organisaties bieden feeds aan en degene die dat niet doen zouden dat wel moeten doen.
Ik heb een beetje zitten proberen, maar ik krijg ook pagina’s voorgeschoteld waar gemeld wordt dat de pagina niet gevonden kan worden (bijvoorbeeld Dordogne aanbieder Happy Home).
Tenslotte is het tell-a-friend formulier in overtreding met de wet. Je stuurt iemand een bericht en krijgt geen preview van welke tekst je stuurt. Dit mag niet op deze manier.
Nogmaals: ziet er mooi uit, maar niet onder de indruk.
Maar mogelijk zijn veel mensen het niet met me eens en wordt het een succes.
Sorry, Martin, maar ik vind dit ook een beetje flauw. Een veteraan als jij kan niet zo’n blogpost schrijven/copypasten, zonder ook maar 1 kritische noot.
Reisa.nl is wat mij betreft een extreme “thin affiliate” site, een soort startpagina met dropdown menu’s en klikbare logo’s in plaats van tekstlinks in rubrieken. Prima dat dit een studentenproject is of zelfs een experiment in usability, maar hang er niet zo’n bullshit (pardon my French) verhaal omheen.
“Waar wil je heen?” > “Zonvakantie” > *Plop, Sunweb.nl in een iframe*
Wat wèl goed is, is het idee van een startpagina met 2 facetten: Wat & Waar. Nu nog 10 facetten toevoegen, en dan heb je echt een sjieke Startpagina. Met een hele mooie naam trouwens, die geef ik nog de meeste potentie van het hele project 🙂
@ Erik @ Ruben
Ik bewonder het feit dat een student dit initiatief toont. Ondernemend is. Ik vind het een leuk initiatief en, ok uiteraard kan ik bij elke post ook een aantal kritische punten geven maar dat hoeft wat mij betreft niet. Kunnen de lezers ook zelf beoordelen.
Bovendien, 1 blik op de autoverhuur sectie leert mij dat de site verre van compleet is en zeker niet *alle* aanbieders “vergelijkt”.
Stedentrips zijn ook incompleet, ik mis een fors aantal aanbieders.
Bovendien wordt bij iedere stedentrip meteen ‘stedentrips.nl’ getoond onder het zoekscherm. Heb daarbij een aantal verschillende steden getoont, maar het blijft steeds stedentrips.nl.
Persoonlijk vind ik dat er vele betere concepten zijn. Ook jammer dat effeweg.nl er niet tussen staat.
De beste aanbieder staat vooraan staat er toch op de voorpagina? Als dat stedentrips.nl staat ie altijd vooraan natuurlijk. De grote aanbieders staan er veelal wel op, vooral bij rondreizen houdt het niet op met aanbieders. Ik vind het een slim affiliateconcept en mijn zus van 30 gaat echt wel alle logo’s af op zoek naar een aanbieding! Handig gedaan.
Ik moet zeggen dat ik het erg karig vind en ik snap al helemaal niet waarom hier 5 maanden aan gebouwd is (!!)
Zoals iemand anders al zei: het is eigenlijk een startpagina, meer niet.
Bij mij rijst de grote vraag op: hoe bepalen ze welke aanbieder “het beste” is? Ik zie daar helemaal niks over? (volgens mij is de beste aanbieder degene waar ze de meeste commissie van ontvangen 😉 )
Ik vind dit eigenlijk bijna neigen naar “cookie-dropping”. Ze willen dat je op al die aanbieders klikt zodat er een cookie van iedere site op je pc gezet wordt. Ze hopen natuurlijk dat jij in de komende dagen dan een boeking doet. Dat noem ik geen vergelijken.
Ik zou als merchant wel twee keer nadenken of ik op een dergelijke site zou willen staan.
Verder mis ik nog wel wat belangrijke aanbieders zoals Kuoni bijvoorbeeld.