• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Nieuwe tech-matches in de reiswereld: Hugh Aitken over B2B bij Skyscanner

3 september 2015 door Lobke Elbers

Metasearch bedrijf Skyscanner is in de big data gedoken. Skyscanner for Business, de B2B diensten voor airlines, vliegvelden en andere toeristische organisaties lopen sinds twee jaar. Skyscanner werkt daarbij onder andere samen met Microsoft, maar ook met Nederlandse spelers: Nederlandse startups die met de data beter in kunnen spelen op de wensen van hun klanten.

Met nauwkeurige schattingen kunnen toeristische bedrijven Skyscanners gegevens gebruiken om prijzen en consumentenbehoeften beter te kunnen schatten. Maar ook voor andere bedrijven zijn de B2B oplossingen interessant; zo zie je dat steeds meer contentwebsites (reisblogs) een Skyscanner whitelabel integreren om direct een vlucht te boeken naar de bestemming. Zo voldoen steeds meer sites aan de steeds hogere consumenteneisen; booking anywhere. Kortom, op de vraagzijde van de reiziger kan flink worden ingespeeld.

In een TravelNext interview spraken we met Hugh Aitken, Director Business Development bij Skyscanner. Ongeveer twee jaar geleden is het bedrijf begonnen met het implementeren van Skyscanner for Business wereldwijd, met de focus op een ‘engineering approach’ voor bedrijven in de toeristische wereld. Daarin wordt continu ingespeeld op vraag & aanbod door middel van travel search- & boekingsmodules via API’s en Whitelabels.

”Op dit moment hebben we ruim 300 partners en bedrijven die met ons samenwerken verschillen sterk van elkaar: zo werken we bijvoorbeeld met GoEuro, Lonely Planet en consumentenwebsites. Maar ook met startups, waarvoor we in travelsearch een goede aanvulling zijn met flight search, hotel & cars, en daarnaast full range booking opties. ”

”Voor de Nederlandse startups Paperflies en GeniusTravel werken we voornamelijk samen op basis van data van bestemmingen en trips. Ons hoofddoel is om andere bedrijven op makkelijke wijze te laten interacteren met hun eigen klanten en gebruikers.”

Hugh Aitken

‘Powering’ Travel op het Internet

Het oplossen van eventuele knelpunten in ‘search traffic’ naar de website en het boeken en plannen van reizen makkelijker en laagdrempelig maken, is een van de onderliggende motivaties en doelstellingen bij elke samenwerking. Recent is Skyscanner ook een samenwerking aangegaan met Microsoft, een belangrijke deal met wereldwijde coverage: het Skyscanner White Label is voor MSN te gebruiken als customized flightsearch module, actief in 31 landen en in 17 talen.

De lancering van het Skyscanner White Label platform wat twee jaar geleden gelanceerd is, maakt het dus mogelijk om de module op andere merkwebsites te integreren. Dat is volgens Hugh het ‘pouring’ van travel op internet, zonder lokale reisproducten uit het oog te verliezen. Dit door bijvoorbeeld lokale airlines ook mee te nemen in de oplossingen.

De flexibiliteit van (Nederlandse Startups)

In een TravelNext interview met Jens Steenhuis van Paperflies, vertelt hij hoe het is om als Nederlandse startup met Skyscanner samen te werken als business partner en wat het hen oplevert.

”Als wereldwijde speler bieden zij een API die hun machtige data apparaat beschikbaar stelt. In ruil daarvoor hebben zij een extra inkomstenbron, draagt PaperFlies bij aan het totale verkeer van hun API en hebben ze bovendien goed zicht op de performance van opkomende bedrijven in de branche.”

”De API werkt op basis van een rev-share. Skyscanner heeft daardoor zicht op al het verkeer dat in aanraking komt met de API. De keerzijde is dus dat een gedeelte van je eigen data bekend wordt binnen Skyscanner. Vanuit hun oogpunt biedt het dus ook een handige kijk op de markt.”

”Het is wereldwijde data verzameld vanuit een groot aantal gebruikers. Het is voor ons simpelweg niet haalbaar om deze data zelf te verzamelen als startup. Om je echt te onderscheiden met deze data moet je website en techniek wel enigszins modern opgezet zijn. Of Nederlandse partijen er klaar voor zijn? Dat zal iedere startup partij voor zichzelf moeten beoordelen.”

De data wordt rauw aangeleverd, het is aan je eigen creativiteit

Om even bij Jens als voorbeeld startup te blijven, vroegen we hem of er ook gave bevindingen gedaan zijn tot op heden, met die data. Daarop kon hij een concreet voorbeeld geven:

”Wat ik zelf een leuke functie vind zijn onze prijskalenders. In de PaperFlies zoekresultaten kunnen we prijsvoorspellingen doen op basis van de data. Deze prijsgrafieken zijn direct zichtbaar wanneer je een zoekopdracht doet. Hierbij kan de consument de prijzen van omliggende data in één oogopslag bekijken. Je kunt zelfs de hele maand bekijken. Een handige functie voor de reiziger die flexibel is in zijn reisdata.”

 

flexibele data

”Wij verwerken deze data in een groter algoritme, waarbij we prijsvoorspellingen doen. Deze voorspellingen kun je als consument gebruiken om snel naar de beste prijs te navigeren. Onze focus ligt hierbij op een goede UX, dat uiteindelijk een positieve invloed heeft op de boekingen. De data van Skyscanner wordt rauw aangeleverd, het is afhankelijk van de creativiteit van je team wat je er uiteindelijk mee wilt doen.”

Andere grote partnerships

Hugh kon ons de scoop geven dat het bedrijf zeer recent ook een samenwerking is aangegaan met flybe.com; een oplossing voor een one-stop shop to the world, zoals de slogan van het bedrijf ook bevestigt.

In Japan zit een deel van de engineering voor Skyscanner, daar hebben ze een eigen travellab opgezet. Skyscanner blijft een technologisch bedrijf, dus het is belangrijk om overal in een vroeg stadium bij te zijn. We vroegen Hugh naar de verhouding van werknemers die technische kennis hebben: de helft van het personeel bij Skyscanner is actief in een engineering team.

Credits headerafbeelding: Karen Bryan (CC)

Gerelateerde Berichten

  • 40 Travel Startups om in de gaten te houden

    Het is druk in startupland. Al jaren, maar ook anno 2015 lijkt de stroom aan…

  • De toekomst volgens Skyscanner, Disney en AGConsult: USABILITY

    Olivier Dujardin organiseerde al enige jaren met succes het Travel congres voor onder andere Travel360…

  • Succesvolle business modellen en uitdagingen in travel #ITB 2014

    Op ITB Berlin, de grootste travel fair ter wereld, houdt PhoCusWright een eigen conferentie. CEO’s…

  • 40 Travel Startups om in de gaten te houden

    Het is druk in startupland. Al jaren, maar ook anno 2015 lijkt de stroom aan…

  • De toekomst volgens Skyscanner, Disney en AGConsult: USABILITY

    Olivier Dujardin organiseerde al enige jaren met succes het Travel congres voor onder andere Travel360…

  • Succesvolle business modellen en uitdagingen in travel #ITB 2014

    Op ITB Berlin, de grootste travel fair ter wereld, houdt PhoCusWright een eigen conferentie. CEO’s…

Categorie: Usability & design Tags: API, B2B, metasearch, Microsoft, paperflies, partnerships, skyscanner, White Label

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel reizen TripAdvisor Facebook reviews mobiel KLM Booking.com hotels Airbnb NHTV destinatiemarketing Social Media technologie onderzoek instagram Vakantiebeurs Expedia Google TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring