Online reisbureau ZeB reizen zet met de lancering van haar nieuwe website de eerste stap richting Het Nieuwe Zoeken. Directeuren Joyce Akkersdijk en Sivard Donkers lichten alvast een tipje van de sluier op over wat ons in 2012 te wachten staat op het gebied van innovatief vakanties zoeken.

Innovatie in slim zoeken begint met make-over van de website.
Krap een jaar na oprichting van ZeB reizen krijgt de website zebreizen.nl een make-over. Mededirecteur Joyce Akkersdijk licht toe waarom: “De eerste helft van 2011 zijn we bezig geweest met het uitwerken van de ideeën voor ZeB reizen en het bouwen van ons eigen platform waarmee de reizen verkocht gaan worden. In juni zijn we live gegaan met zebreizen.nl met de ‘looks’ die pasten bij het idee dat we voor ogen hadden: een online reisbureau waar klanten slim kunnen Zoeken en eenvoudig kunnen Boeken. ZeB staat namelijk voor Zoeken en Boeken. In eerste instantie zit het slimme zoeken vooral aan de achterkant: onze ‘engine’ zoekt slim naar de beste prijs. Eenvoudig boeken zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar blijkt in onze branche nog steeds een onderscheidend kenmerk.”

“In de tweede helft van 2011 hebben we hard gewerkt aan ons idee om ook aan de voorkant, de ‘looks’, de klant te ondersteunen met ‘slim zoeken’. De nieuwe website past bij de innovaties die we op het gebied van slim zoeken aan het ontwikkelen zijn en is de eerste stap naar een totaal nieuwe beleving van het zoeken en boeken van reizen”, vervolgt Joyce. Dat maakt nieuwsgierig, ‘een totaal nieuwe beleving in het zoeken en boeken van reizen’. Kun je daar wat meer over vertellen? “Helaas kan ik die informatie op dit moment nog niet prijsgeven”, zegt Joyce Akkersdijk lachend, “maar je hoort hier binnenkort meer over! Ik kan wel zeggen dat ons eigen platform hier de key-enabler voor is.”

Het Nieuwe Zoeken
We vragen Sivard Donkers, als mededirecteur verantwoordelijk voor de realisatie van het technisch platform, om toch iets meer te vertellen over wat ‘de achterkant’ van zebreizen.nl zo bijzonder maakt. “Het CMS heb ik geheel afgestemd op het doel van zebreizen.nl: slim en eenvoudig in gebruik. Dat klinkt makkelijker dan het is. Al onze eisen en wensen hebben Joyce en ik naast elkaar gelegd en hiermee ben ik aan de slag gegaan. Het resultaat: verregaande mogelijkheden voor de contentbeheerders om de site geheel naar wens aan te passen zonder dat dit ten koste gaat van de stijl. En de database met reisproducten is uitermate flexibel: zonder problemen kunnen we er huisjes, cruises of losse hotels in opnemen. Een nieuwe partner is dan ook in no-time toegevoegd.” Sivard gaat verder: ” Omdat het platform met de nieuwste technieken is gebouwd, zijn we in staat om een groot aantal externe informatiebronnen te ontsluiten, waaronder social media websites. Dit biedt kansen om de informatie over accommodaties en bestemmingen enorm te verrijken. Dat is de basis waarmee we de zoekervaring van vakantieboekend Nederland gaan verbeteren. Wij noemen dit Het Nieuwe Zoeken.”