Het is al een ruime week 2017, iedereen maakt goede voornemens, zo ook Mark Zuckerberg. In deze blog een samenvatting van wat hij met zijn nog steeds invloedrijke Facebook en Instagram aan wilt en wat je als travelprofessional hierover moet weten. Veel mensen neigen naar Facebook en Instagram om daar hun nieuwe goede voornemens te posten. Het internet barst inmiddels van de tips om het voornemen ‘meer reizen in 2017’ te beantwoorden met interessante bestemmingen en concepten.

De doelen van Mark Zuckerberg lopen uiteen van doelen die zeer haalbaar zijn tot vrij ingewikkelde doelstellingen zoals het bouwen van een AI voice assistent door Morgan Freeman.

Uiteraard zijn het persoonlijke voornemens, maar dit jaar hebben de voornemens van Mark Zuckerberg effect op hoe wij Instagram en Facebook zullen gaan zien veranderen.

Facebook Live 360

Een van die functies zal Live 360 gaan heten en het is de eerste keer dat livestream en 360 views gecombineerd worden. Dit jaar wil Facebook een Facebook live API uitrollen voor alle pagina’s en gebruikers, zodat iedereen live kan uitzenden in 360 graden. Het is nog niet direct mogelijk om Facebook Live 360-video’s met een VR-headset te bekijken. Bekijk je zo’n video later als upload, dan kan het wel. Daarnaast is er nog geen ondersteuning voor 4K-resolutie of 3D-audio, maar volgens Facebook wordt daaraan gewerkt.

Bron: techcrunch

Op de Facebookpagina van National Geographic was eind 2016 de eerste 360 graden livestream te zien. Een aantal mensen leefden onder het mom van een onderzoek, 80 dagen alsof zij op Mars waren en zonden dit live uit. In de stream zie je interviews maar ook beelden van het zogenaamde Mars landschap waar zij hun tijd doorbrachten.

Ook in de pijplijn: Instagram livestream

Ook wordt Instagram livestream dit jaar uitgerold. Live-filmpjes komen als Instagram-verhaal in de app te staan en ze verdwijnen direct als de opname wordt stopgezet. Op Facebook worden de filmpjes juist bewaard om terug te kijken. Naar verwachting wordt de live-functie van Instagram de komende weken wereldwijd uitgerold.

Experimenteren met 360 live

Ontwikkelaars experimenteren volop met 360 live. Op dit moment lijkt de content meer als een soort demo te voelen dan echt storytelling. Het is natuurlijk de vraag of Facebook en Instagram de platforms gaan zijn waarbij de beste real time opties geboden worden om uit te zenden.

Eerder bracht Twitter Periscope al op de markt. Facebook Live video in travel is nog steeds promising voor onze branche, aangezien de kijker gemiddeld drie keer langer naar een live video kijkt, zo blijkt uit dit blog. De hele ‘video age‘ brengt überhaupt waanzinnige kansen met zich mee, waarbij het steeds minder relevant wordt wie de content maakt. Ga zelf uitzenden, uitproberen, het hoeft niet veel te kosten maar de ervaring opdoen om zelf, op een eenvoudig niveau op te treden als medium-zender is een slimme zet. TUI deed dat al een tijd geleden en zond via Periscope de eerste landing van de Dreamliner op Sint Maarten uit.