“Vroeger was alles beter”, een uitspraak die steeds meer nageleefd lijkt te worden. Interesse in nostalgische producten zoals vintagekleding, meubels en servies is explosief gegroeid. Bij de groenteman vraagt men tegenwoordig naar ‘vergeten groenten’ en bij de slager naar scharrelvlees. Een nostalgische maaltijd met Hollandse glorie is het gevolg. Deze nostalgie-drang treft ook de travel industrie, maar op welke manier precies?

Terug naar vroeger met retrovakanties
In het toerisme is de drang naar vroeger dus net zo groot. Zo is er een groeiende belangstelling voor retrobestemmingen. De wens om ‘het echte‘ Cuba te zien is enorm en wordt flink aangemoedigd door reisorganisaties onder het mom van ‘nu het nog kan’.  De gemiddelde Nederlander droomt weer van een roadtripvakantie in een oude Eend naar Zuid-Frankrijk of op de motor naar de Noordkaap. Ook op eigen bodem lijkt Het Betere Boerenbed goed te boeren.

Waarom willen we terug in de tijd?
De razendsnelle digitalisering en gebeurtenissen als natuurrampen,  onrusten en economische crises zorgen voor een dynamische wereld.  Het is een tijd van duizend-en-één mogelijkheden. Niet verwonderlijk dat we af en toe even willen ontsnappen; de consument heeft behoefte aan escapisme. En wat is er dan verleidelijker dan vroeger? Terug naar de tijd van dat onbezorgde gevoel met sweet memories. Niet omdat het leven zoveel zoeter was, maar omdat we het verleden simpelweg romantiseren.

Nostalgie in travel – reistrends
Er zijn een aantal opvallende trends in de reisbranche die de nadruk leggen op de nostalgische behoeften van de reiziger.

  • Cruisen: Cruisevakanties zijn ‘trending’. Cruises bieden de mogelijkheid om op een comfortabele, efficiënte en voordelige manier meerdere exotische plekken te zien met in het achterhoofd romantische beelden van de historische trans-Atlantische Holland Amerika Lijn en een Titanic-ervaring, maar dan met goede afloop.
  • Vintage trips: Nostalgische treinreizen in de voetsporen van ontdekkingsreizigers, zoals de Oriënt-Express.  Of in een Volkswagenbusje door Europa, niet wetend wat er op je pad komt. Vintage Road Trips springt hier handig op in met (korte) vakanties met nostalgische voertuigen zoals een Fiat 500, Volkswagen camper, Eend maar ook Vespa’s.
  • Stay-cations: Stay-cations of ook wel thuisblijfvakanties komen van Amerikaanse bodem naar Nederland.  Deze zowel voordelige als comfortabele manier van vakantievieren is een tegentrend in een cultuur waarin zelfs op vakantie een ‘been there, done that-lijstje’ afgewerkt moeten worden. Geen stress met inpakken maar vakantievieren in eigen huis met familie en vrienden. Kokkerellen, klusjes opknappen,  hutten bouwen in de tuin of toerist in eigen stad of land met bezoekjes aan musea, dierentuinen en lokale restaurantjes.
  • Glamping: Kamperen staat voor velen voor onbezorgd samenzijn met familie, net als vroeger. De trend glamping (glamourous camping) voor wie op een comfortabele manier het buitenleven wil ervaren is inmiddels ingeburgerd. Wel: ontwaken met fluitende vogeltjes. Niet: blozend met WC-rol onder de arm struinend over de camping.
  • Huizenruil: Huizenruil is weer ‘trending’ voor elke leeftijdsgroep en vindt zowel international als nationaal op grote schaal plaats. Het is niet alleen voordelig omdat je kosten voor accommodatie uitspaart maar speelt ook in op de ‘do as the locals do-behoefte’ die Nederlanders voelen.

Dit gastblog is geschreven door Tessa aan de Stegge, zij is eigenaresse van toeristisch PR- en Trendbureau Cherry Picker. Als reistrenddeskundige onderzoekt ze waarom reisproducten aanslaan en zo een trend worden door de onderliggende consumentenbehoefte te verklaren. Cherry Picker verzorgt naast PR/marketing advies inspiratielezingen over reistrends en ontwikkelt presentaties op maat over reistrends en de commerciële mogelijkheden die ze bieden.