Oktober Cruisemaand! Voor het vierde jaar op rij wordt de cruisemarkt in de spotlights gezet in de Oktober Cruisemaand. De branchevereniging van de cruisemarkt, de CLIA, heeft dit aangekondigd. De cruisemarkt is aan het stijgen, dus is het tijd om actie te ondernemen. In oktober start de nieuwe campagne ‘Love to cruise’, om cruises onder de aandacht te brengen bij de reizigers. De campagne wordt ingezet op verschillende online en offline kanalen, hoe dat eruit komt te zien? Dat lees je hier!

Groeiende markt

Even wat feitjes; de jaarcijfers van de CLIA laten zien dat er in 2014 bijna 110.000 Nederlanders op cruisevakantie zijn geweest. Een daling van 4,3% ten opzichte van 2013.

Uit ditzelfde onderzoek is gebleken dat dit enerzijds werd veroorzaakt door de economische crisis en anderzijds door de daling van de capaciteit in het Middellands Zeegebied. Ondanks deze daling is er toch goed nieuws, de cruisemarkt is in de afgelopen vijf jaar toch gegroeid met gemiddeld 12,5%.

Let the campaigning begin!

De aankondigingen zeggen genoeg; er zal flink promotie gemaakt worden voor de komende Oktober Cruisemaand. De CLIA zegt meerdere campagnes in te zetten, onder andere een radio-campagne op SkyRadio, een video-campagne op Uitzending Gemist en meerdere cruisespecials in verschillende kranten en andere (vak-)media. Met als doel? De cruisemarkt meer onder de aandacht brengen en mensen enthousiast maken voor een cruisevakantie!

Verschillende leden van de branchevereniging spelen in op de Oktober Cruisemaand. De Holland America Line maakt een tour door Nederland om mensen te inspireren en interesseren voor een cruisevakantie. Ze starten in oktober in Rotterdam tijdens de Wereldhavendagen en eindigen eind januari in Haarlem. Door middel van de tour willen ze mensen, die nog nooit een cruise hebben gedaan, kennis laten maken met het schip en de activiteiten daarop. Allerlei vragen van potentiële reizigers worden tijdens deze tour beantwoord!

Ook andere rederijen, zoals Silversea Cruises en Crystal Cruises bieden acties aan in deze cruisemaand!

Anno 2015?

Social media

Maar dan kijken we verder.. Social media of course! Wat doen ze daar? Grote acties en promoties? Daar hebben we naar gekeken met Coosto, en wat viel op? Maar 25 berichten in de afgelopen maand over de Oktober Cruisemaand. In mijn ogen zijn dat er niet veel, aangezien de brancheorganisatie 21 rederijen als leden heeft en zij allemaal de cruisemaand zouden kunnen promoten. In de onderstaande schermafbeelding zijn de laatste berichten over de Oktober Cruisemaand.

Blog Cruisemaand - Resultaten Coosto kanalen

Een paar nieuwsberichten en tweets over de aankondiging van de cruisemaand, maar geen verwijzingen naar een ‘massive’ actie op Facebook. Zijn dit goede strategieën om anno 2015 een succesvolle actie te starten? Daar twijfel ik aan..

YouTube

Een video-campagne sluit echter wel helemaal aan bij deze tijd, in een blog dat reeds eerder verscheen op TravelNext over YouTube, wordt verteld dat er grote kansen voor reisbranche zijn om YouTube als kanaal in te zetten. YouTube is, na Google, de grootste zoekmachine. In de reisbranche gebruiken meerdere bedrijven YouTube al, zoals TUI. Ook de cruisemarkt wordt goed vertegenwoordigd, AIDA Cruises is het meest actief op YouTube met 5.093 abonnees. De video’s van de laatste maand zijn gemiddeld 1.500 bekeken en de meest gekeken video op het kanaal van AIDA Cruises is bijna 600.000 keer bekeken.

Maar waarom werken YouTube en video nou zo goed? Jaap Hoogesteger schreef het al in zijn blog; “Online video is uitermate geschikt voor storytelling en de reisbranche is daar uitermate geschikt voor!” Video heeft als doel om de naamsbekendheid te vergroten van een organisatie, het informeren van de reiziger en voor branding. En is dat ook niet hetgeen waar de Oktober Cruisemaand voor is? De cruisemarkt moet weer even in het zonnetje gezet worden en reizigers moeten bewust gemaakt worden van deze markt!

Uitzending gemist?

Nu hoop ik alleen wel dat de CLIA met deze campagne gaat knallen op YouTube. Waarom nou Uitzending gemist? Na een beetje onderzoek ben ik terecht gekomen op een onderzoek naar online video. Na YouTube is Uitzending Gemist de meest bezochte gratis website voor video’s, daarna komt Facebook. Ik vroeg me van tevoren al erg af op welke doelgroep de CLIA zich wilde richten met deze actie. Wat blijkt uit hetzelfde onderzoek, Uitzending Gemist wordt ongeveer door iedereen even vaak bekeken, er zijn geen verschillen in geslacht of leeftijd.

Dus geen specifieke doelgroep; maar voor iedereen. Nu blijkt dat mijn eerdere verbazing over deze campagne toch een beetje misplaatst was, want een video-campagne op een combinatie van YouTube en Uitzending Gemist zou toch veel kijkers moeten opleveren. Als ze de video ook nog viraal op Facebook delen, moet de campagne toch succesvol worden?

Blog Cruisemaand - Kanalen voor online video

Where is the love?

Waar blijft het motto ‘Love to cruise’? Geen social media acties, oké, dat kan nog komen, maar ook geen bericht op Facebook of Twitter dat dit spetterende motto laat zien. Alleen een preview van de video-campagne. En een website van de CLIA met informatie en nieuwtjes over de Oktober Cruisemaand, over de cruisemaatschappijen en haar aanbiedingen tijdens de oktobermaand. Als je op zoek gaat naar de Oktober Cruisemaand via Google, komen er niet veel links naar de Oktober Cruisemaand 2015. Ook niet met simpele vragen als ‘wat is een cruise?’, ‘ik wil op een cruisevakantie’ of ‘waar kan ik het beste een cruise boeken?’. Wellicht hebben ze geen zoektermen verwerkt in de content.

Hoe wordt de cruisemarkt straks onder de aandacht gebracht bij reizigers? De video-campagne zie ik wel zitten, maar waar blijft de social media? Het kan natuurlijk zijn dat het feest op 1 oktober losbarst. Ik ben benieuwd, we zullen het zien…!

Credits headerafbeelding: Roger W (CC)