• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Onderzoek: berichten reviewsites extreem positief

29 oktober 2015 door Rens Dietz

Ik start deze blog met een bekentenis: ik kijk af en toe een aflevering South Park. Twee weken geleden stuitte ik op de South Park-aflevering “You’re not Yelping”. De aflevering schetst de bizarre werkelijkheid (natuurlijk ietwat vertekend) van reviewsites. Dit, gecombineerd met het opinieartikel “Ik beoordeel je helemaal kapot” (NRC) en het bericht dat Amazon nepreviews hard aanpakt, zorgt ervoor dat de reviewsites helemaal top-of-mind zijn bij mij. En omdat wij in Coosto ook verschillende reviewsites monitoren, vond ik het de hoogste tijd voor een reviewsite-onderzoek.

Happy campers op reviewsites

Eerder schreef ik al dat mensen op blogs en fora meer uitgesproken zijn dan op sociale netwerken, ongetwijfeld vanwege de anonimiteit. Op reviewsites zijn mensen nog veel meer uitgesproken. Als we in Coosto een reviewsite als aparte bron zouden aanmerken, zou dit de sentimentverdeling zijn:

reviewsites

Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat berichten op reviewsites extreem positief zijn. 83% van de Nederlandse reviews zijn uitgesproken positief en 8% uitgesproken negatief. Ruim 300.000 berichten van Iens en Zoover werden geanalyseerd. Internationaal is hetzelfde beeld te zien als ik kijk naar de buzz rondom Tripadvisor. Hiermee ontkracht ik meteen m’n eigen onderzoek dat op Instagram de meeste happiness wordt gedeeld.

tripadvisor sentiment

Albert Heijn actie

Het advies dat wij altijd aan Coosto-gebruikers meegeven tijdens het meten van social data (uitgebreid beschreven in dit whitepaper over het meten van pr-inspanningen): vergelijk de data! Dat je groeit qua Twittervolgers of Facebookfans is geen bijzondere prestatie, maar als je harder groeit dan je concurrenten is dat wél relevant. De social buzz en het sentiment rondom je merk is interessant, maar veel interessanter als je het vergelijkt met eerdere tijdsperioden of vergelijkbare organisaties.

In dat kader heb ik gezocht naar beoordelingen op Iens waar over de Albert Heijn restaurantactie (tweede driegangendiner gratis) wordt gesproken. 35% van de reviews over de actie is positief en 5% negatief. Op zich een mooie score en vergelijkbaar met de buzz van de actie op Twitter en Facebook. Als je echter kijkt naar de algemene buzz op Iens is 87% positief en dan is de 35% positieve buzz van Albert Heijn ineens niet meer zo indrukwekkend.

reviewsites2

Gekocht?

Ik hoor je denken: zoveel positieve reviews, deze moeten wel gekocht zijn. Ik vind dat te kort door de bocht. Er zijn drie andere redenen te bedenken waarom recensies op reviewsites zo positief zijn:

  • Mensen zijn meer uitgesproken op andere platformen dan sociale netwerken (ongetwijfeld vanwege de anonimiteit) en dus is dat voor reviewsites niet anders.
  • Consumenten worden gestuurd naar het plaatsen van positieve recensies: een restaurant zal aan een boze gast niet vragen een recensie te schrijven, maar een tevreden gast wél.
  • Het schrijven van een review kost meer werk dan bijvoorbeeld een tweet en ik kan me voorstellen dat je dit dan ook niet zomaar doet. Je ziet dat terug in het feit dat zeer weinig neutrale reacties op reviewsites zijn: als je gematigd tevreden bent ga je dat niet delen. Ik kan me voorstellen dat ook als je ontevreden bent, je niet de moeite neemt een account aan te maken om te mopperen terwijl blije mensen die moeite wel nemen.

Credits header afbeelding: Pic Basement (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Onderzoek: Dragen social media activiteiten bij aan de reputatie van toeristische bedrijven?

    Social media hebben de manier veranderd waarop mensen online met elkaar en met bedrijven omgaan.…

  • Reviews voor vluchten gelanceerd op TripAdvisor: dat belooft positief sentiment voor airlines

    Dachten airlines een hele tijd buiten schot te kunnen blijven qua reviews? Het is sinds…

  • Social media klachten en TripAdvisor

    TripAdvisor heeft sinds geruime tijd een optie voor bedrijven om te reageren op reviews en…

Categorie: Social media, Webanalytics Tags: coosto, reviews, sentiment, TripAdvisor

Over Rens Dietz

Rens is medeverantwoordelijk voor de Marketing & Communicatie bij Coosto. Coosto is een social media monitoring en webcare tool. Coosto indexeert sociale netwerksites, nieuwssites, blogs en fora. Coosto gebruikt daarvoor een speciaal ontwikkeld en uniek webarchief dat dagelijks wordt aangevuld met miljoenen berichten vanuit meer dan 390.000 bronnen. Hierdoor is het eenvoudig om online ontwikkelingen te volgen en onderzoeken.

Lees Interacties

Reacties

  1. Jeroen Vinkesteijn zegt

    7 november 2015 om 19:09

    Leuk Rens!
    Verrassend die sentimentsverdeling. Is wel in publieke posts natuurlijk. In mijn onderzoekje naar likes-kopen kwamen
    reviews wel vaak in beeld als ‘koopwaar’.
    Maar jullie vergelijken posts op div. media. Op Twitter en FB staan veel posts met andere doelen: ‘ik ben bij….’ Etc die sneller
    neutraal zijn. Dergelijke posts zijn er op reviewsites amper. Die zijn meer on topic, one topic. Dus schreeuwen om een mening. Dat is deel oorzaak wellicht. Maar ook dan nog erg positief. Maar zolang je bijv. op Zoover en Tripadvisor ‘zonder bewijs van reizen’ kunt posten, is dit ook een thema.

Trackbacks

  1. Reviews voor vluchten gelanceerd op TripAdvisor: dat belooft positief sentiment voor airlines | TravelNext schreef:
    29 januari 2016 om 16:37

    […] onderzoek van Coosto is gebleken dat reviews op reviewsites aanzienlijk positiever zijn. Op blogs en fora zijn mensen […]

  2. TripAdvisor; Wat is de waarde van reviews? | TravelNext schreef:
    10 mei 2016 om 12:19

    […] schreef Rens Dietz van Coosto op TravelNext een artikel over de positieve reacties op reviewsites. Hij ging daar dieper in op de totstandkoming van deze reviews en waarom reviews op […]

  3. De kracht van reviews in 2016: onderdeel van User Generated Content Strategie? | TravelNext schreef:
    23 juni 2016 om 16:39

    […] als onafhankelijk en betrouwbaar gezien (hoewel dit ook steeds vaker ter discussie staat, zoals in dit blog van Rens […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs Airbnb travel Social Media TUI reviews Google KLM technologie hotels Booking.com Expedia onderzoek destinatiemarketing instagram mobiel NHTV Facebook TripAdvisor reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext