• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Onderzoek: pas je website aan voor de verschillende personas die je reissite bezoeken

17 februari 2012 door Martin van Kranenburg

Het gedag van websitebezoekers kun je vrij nauwkeurig inzichtelijk maken met bijvoorbeeld Google Analytics. Als je dieper duikt in deze websitestatistieken, dan kun je belangrijke verschillen zien tussen de verschillende persoonlijkheidstypen die jouw site bezoeken. Door websitebezoekers te segmenteren aan de hand van gedrag heeft PauwR Internetmarketing in samenwerking met de Universiteit van Tilburg een methode ontwikkeld die van elke website deze belangrijke segmenten kan creëren en die meteen duidelijk maakt waar de belangrijkste verbeterpunten zitten.

De theorie waar de segmentatie op gebaseerd is, zijn de persoonlijkheidstypen van Keirsey. Deze theorie wordt in de praktijk al regelmatig toegepast, maar is nu voor het eerst op basis van clickstream data wetenschappelijk bewezen. De persoonlijkheidstypen heeft Keirsey gebaseerd op een bestaande theorie, zijn jarenlange ervaring als psycholoog en door jaren van onderzoek. Mensen worden geboren als een bepaalde persoonlijkheidstype en blijven dit hun hele leven. De vier persoonlijkheidstypen zijn: spontaan, methodisch, humanistisch en competitief.

PauwR Internetmarketing heeft, op basis van clickstream data (daadwerkelijk bezoek aan de website), de persoonlijkheidstypen van Keirsey vertaald naar online segmenten. Dit gebeurt aan de hand van tientallen factoren. Bij een reiswebsite zou het aanklikken van het ANVR-logo bijvoorbeeld één van de factoren zijn waaruit blijkt dat de bezoeker ‘methodisch’ is. Een methodische bezoeker is namelijk op zoek naar veiligheid en heeft veel vertrouwen in autoriteiten.

Na het instellen van de segmenten zijn de statistieken per persoonlijkheidstype inzichtelijk gemaakt. En tot slot gebeurde dit ook met de conversiepercentages van de verschillende persoonlijkheidstypen op de onderzochte website. Met behulp van deze nieuwe methode kun je zien wat het conversiepercentage per persoonlijkheidstype is. Ook wordt zichtbaar hoe de verschillende typen bezoekers op de site terecht komen; via welke zoekmachine en zoekwoorden, via welk sociaal netwerk of andere verwijzende sites bijvoorbeeld. Na een dergelijke analyse kan aan de hand van de verkregen inzichten op twee manieren geprobeerd worden om het aantal conversies van de website te verhogen:

1. Genereer meer bezoekers met een hoog conversiepercentage
Aan de hand van de resultaten kan een bedrijf het persoonlijkheidstype benoemen dat het beste converteert op zijn website. Vervolgens kan gekeken worden of er verkeersbronnen zijn waar deze bezoekers in grote mate van afkomstig zijn. Om meer van zulke bezoekers te genereren kan het bedrijf overwegen om meer bezoekers via deze verkeersbron proberen aan te trekken.
Voorbeeld: Wanneer ‘spontane’ bezoekers goed converteren en vaak via Facebook op de website komen, dan kan het bedrijf proberen om meer te adverteren op Facebook, om daarmee meer van zulke goed converterende bezoekers te genereren.

2. Pas de website aan voor de verschillende typen bezoekers
Een andere mogelijkheid is om te analyseren waarom bepaalde persoonlijkheidstypen een relatief laag conversiepercentage hebben en of je deze bezoekers wellicht beter kunt bedienen.Een voorbeeld: Aangezien humanistische bezoekers niet graag met automatische systemen werken, zou het bedrijf een videoboodschap van de directeur kunnen plaatsen op de website. Hiermee worden de mensen achter het bedrijf zichtbaar voor de bezoeker en zou de humanistische bezoeker een beter gevoel bij de website kunnen krijgen en waarschijnlijk beter converteren.

Door deze aanpassingen kan een website het gemiddelde conversiepercentage aanzienlijk doen stijgen. Het onderzoek heeft uitgewezen dat het inderdaad mogelijk is om websitebezoekers onder te verdelen in segmenten aan de hand van de theorie van Keirsey. Het uitvoeren van een dergelijke analyse levert zeer interessante inzichten op voor bedrijven en biedt kansen om het rendement websites (fors) te verbeteren.

Dit onderzoek is uitgevoerd door Dennis van de Ven. Met dit onderzoek is hij afgestudeerd aan Tilburg University en behaalde hij zijn MSc in Marketing Management. Inmiddels is hij fulltime Internet Marketeer bij PauwR Internetmarketing.

Gerelateerde Berichten

  • Het online marketingplan: focus op traffic en conversie

    Het online marketingplan beschrijft in grote lijnen hoe je meer gerichte bezoekers naar je website…

  • CheapTickets.nl vernieuwt website om marktleiderschap te behouden

    Onlangs lanceerde CheapTickets.nl een vernieuwde website. Het redesign was een proces dat veel verder ging dan het…

  • In 1 dag meer rendement uit je website halen?

    Waarom heeft Amazon een conversieratio van meer dan 50 producten per 100 bezoekers, en moet…

Categorie: E-commerce, Usability & design Tags: conversie, Dennis van de Ven, Pauwr, Persona's, Reisbranche

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Velici zegt

    2 februari 2017 om 12:39

    goede tips hier in dit artikel en simpel beschreven
    dankjewel zal ik zeker toepassen voor mijn onderneming en delen deze link.
    Mvg Flex Airco Auto Service

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel Google mobiel hotels technologie Facebook TripAdvisor destinatiemarketing reviews Booking.com NHTV KLM Airbnb onderzoek TUI Social Media reizen Vakantiebeurs Expedia instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext