• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Onderzoek van Google: Ook de welgestelde reiziger zoekt voornamelijk online

29 januari 2014 door Annelies Hulshof

Google komt weer met een onderzoek om van te smullen, dit keer onder welgestelde reizigers. Google kwam erachter dat reizigers zich vooral laten inspireren en leiden door internet, waarbij ze veelvuldig zoekmachines gebruiken, online video’s bekijken en hun (sociale) netwerken inzetten. Dit doen zij op veel verschillende schermen en daar dien je dus als reisorganisatie dan ook allemaal aanwezig te zijn!

Inspiratie, zoeken en plannen van de welgestelde reiziger gebeurt voornamelijk online

70% van de ondervraagden geeft aan dat ze online beginnen met research voordat ze beslissen waar en hoe ze willen reizen. 59% geeft aan dat zoekmachines hun beginpunt vormen voor een zoektocht naar een volgende vakantiebestemming. De inspiratiefase vindt dus voornamelijk online plaats bij de ondervraagden.

google travel af 1

Ook het plannen van de reis gebeurt voornamelijk online. 87% gebruikt het internet als bron om een reis te plannen, waarbij 48% zich tot vrienden en familie keert! Ook worden deze twee bronnen als meest waardevol beschouwt door de ondervraagden.

Google travel afb3

48% van de ondervraagden is op zoek naar minder traditionele alternatieven voor verplaatsingen en overnachtingen. Zij geven aan dat ze op zoek gaan naar en/of gebruik maken van de mogelijkheden van de nieuwe sharing economy en graag gebruik maken van de Airbnb’s en Zipcar’s in plaats van car rentals en hotels.

Online, maar wat doen ze daar dan?

Goed, het vinden van inspiratie en informatie voor het plannen van de reis gebeurt voornamelijk online. Handig is het om te weten wát ze dan precies in die tijd online doen. De meeste ondervraagden (80%) doen online onderzoek naar een volgende trip. Ook reviews worden veel gelezen (67%) en het onderzoeken van een destinatie, hotel of vakantie na het zien van een advertentie (56%).

Google Travel afb4

En waar ze dat doen? Voornamelijk op de sites van de merken zelf, via zoekmachines en reviewsites.

Google Travel afb5

Online videos worden ook veelvuldig bekeken. 55% van de ondervraagden geeft aan online een reisvideo te hebben bekeken.  Hierbij waren nieuwsvideo’s de meest bekeken video’s, op de voet gevolgd door trailers en korte clips.

Google travel afb8

Na het zien van een reisvideo onderneemt 90% een bepaalde actie. Van die 90% was 62% beïnvloedt bij het kiezen van een nieuwe bestemming, werd 46% geïnspireerd om na te denken over het plannen van een nieuwe vakantie en heeft 44% een bezoek gebracht aan de website van makers van de video.

Alle devices zijn belangrijk, bedien overal je klant!

Ondervraagden geven aan dat ze voor de verschillende activiteiten die zij online ondernemen als het gaat om inspiratie en plannen ook verschillende apparaten gebruiken. Zo wordt op de thuis computer het vaakst een volgende vakantie onderzocht (94%). Op een tablet is dit ook de meest gebruikte activiteit (77%).  Een smartphone wordt vooral gebruikt om kaarten en routes te bekijken (81%).

Google Travel afb6

Een smartphone om te boeken wordt dan ook vooral gebruikt omdat het handig is volgens de ondervraagden.

Google travel afb7

Maar als je in de tabel kijkt zie dat ook de andere activiteiten veel op verschillende apparaten worden ondernomen door de ondervraagden. Reden voor Google om duidelijk aan te geven dat het hebben van een strategie waarbij een organisatie de klant op meerdere devices bedient geen luxe meer is, maar een must!

Download hier het hele onderzoek van Google [PDF warning].

Credits afbeelding: Barbara

Gerelateerde Berichten

  • Online video en de reisbranche, match made in heaven?

    Innovators, adopters, early majority, late majority, laggards. Het is een bekend rijtje en wordt in…

  • Online speler uit de reisbranche zoekt Social Media Expert

    Zie net op Newpeople een zeer interessante vacature. Social Media Expert bij "een grote on-liner…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

Categorie: Customer service, Destinatiemarketing, E-commerce, Online advertising, Online PR en branding, Social media

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel Facebook Social Media travel KLM Google instagram destinatiemarketing hotels reizen NHTV TripAdvisor Vakantiebeurs Expedia reviews Booking.com Airbnb onderzoek technologie TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring