Google komt weer met een onderzoek om van te smullen, dit keer onder welgestelde reizigers. Google kwam erachter dat reizigers zich vooral laten inspireren en leiden door internet, waarbij ze veelvuldig zoekmachines gebruiken, online video’s bekijken en hun (sociale) netwerken inzetten. Dit doen zij op veel verschillende schermen en daar dien je dus als reisorganisatie dan ook allemaal aanwezig te zijn!

Inspiratie, zoeken en plannen van de welgestelde reiziger gebeurt voornamelijk online

70% van de ondervraagden geeft aan dat ze online beginnen met research voordat ze beslissen waar en hoe ze willen reizen. 59% geeft aan dat zoekmachines hun beginpunt vormen voor een zoektocht naar een volgende vakantiebestemming. De inspiratiefase vindt dus voornamelijk online plaats bij de ondervraagden.

google travel af 1

Ook het plannen van de reis gebeurt voornamelijk online. 87% gebruikt het internet als bron om een reis te plannen, waarbij 48% zich tot vrienden en familie keert! Ook worden deze twee bronnen als meest waardevol beschouwt door de ondervraagden.

Google travel afb3

48% van de ondervraagden is op zoek naar minder traditionele alternatieven voor verplaatsingen en overnachtingen. Zij geven aan dat ze op zoek gaan naar en/of gebruik maken van de mogelijkheden van de nieuwe sharing economy en graag gebruik maken van de Airbnb’s en Zipcar’s in plaats van car rentals en hotels.

Online, maar wat doen ze daar dan?

Goed, het vinden van inspiratie en informatie voor het plannen van de reis gebeurt voornamelijk online. Handig is het om te weten wát ze dan precies in die tijd online doen. De meeste ondervraagden (80%) doen online onderzoek naar een volgende trip. Ook reviews worden veel gelezen (67%) en het onderzoeken van een destinatie, hotel of vakantie na het zien van een advertentie (56%).

Google Travel afb4

En waar ze dat doen? Voornamelijk op de sites van de merken zelf, via zoekmachines en reviewsites.

Google Travel afb5

Online videos worden ook veelvuldig bekeken. 55% van de ondervraagden geeft aan online een reisvideo te hebben bekeken.  Hierbij waren nieuwsvideo’s de meest bekeken video’s, op de voet gevolgd door trailers en korte clips.

Google travel afb8

Na het zien van een reisvideo onderneemt 90% een bepaalde actie. Van die 90% was 62% beïnvloedt bij het kiezen van een nieuwe bestemming, werd 46% geïnspireerd om na te denken over het plannen van een nieuwe vakantie en heeft 44% een bezoek gebracht aan de website van makers van de video.

Alle devices zijn belangrijk, bedien overal je klant!

Ondervraagden geven aan dat ze voor de verschillende activiteiten die zij online ondernemen als het gaat om inspiratie en plannen ook verschillende apparaten gebruiken. Zo wordt op de thuis computer het vaakst een volgende vakantie onderzocht (94%). Op een tablet is dit ook de meest gebruikte activiteit (77%).  Een smartphone wordt vooral gebruikt om kaarten en routes te bekijken (81%).

Google Travel afb6

Een smartphone om te boeken wordt dan ook vooral gebruikt omdat het handig is volgens de ondervraagden.

Google travel afb7

Maar als je in de tabel kijkt zie dat ook de andere activiteiten veel op verschillende apparaten worden ondernomen door de ondervraagden. Reden voor Google om duidelijk aan te geven dat het hebben van een strategie waarbij een organisatie de klant op meerdere devices bedient geen luxe meer is, maar een must!

Download hier het hele onderzoek van Google [PDF warning].

Credits afbeelding: Barbara