• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Onderzoek via vrienden, familie en reviewsites voor bezoek aan restaurant

7 oktober 2013 door Annelies Hulshof

In opdracht van de Persgroep Advertising heeft Newcom Research & Consultancy onderzoek gedaan naar de restaurantbeleving in Nederland. Uit het onderzoek is gebleken consumenten eerst ervaringen over hun beoogde restaurant opzoeken via vrienden en familie of vergelijkingswebsites. Ook blijkt dat consumenten vaak kiezen voor vertrouwde restaurants die al eerder zijn bezocht.

Research via vrienden, familie en reviewsites

Van de consumenten zoekt 54% voorafgaand aan een restaurantbezoek informatie over het restaurant. Voor het grootste gedeelte gaat het om informatie via familie en vrienden (dit zou prima kunnen gaan via sociale netwerken als Facebook en Twitter) (66%), maar ook vergelijkingssites (39%) en recensies in dagbladen (32%) spelen als informatiebron een belangrijke rol bij de keuze van een te bezoeken restaurant. Bovendien leest 71% van de consumenten met enige regelmaat reviews van andere restaurantbezoekers, ongeacht of men een restaurantbezoek heeft gepland.

Herhaalbezoek is hoog

Opvallend is dat 40% van de consumenten aangeeft dat ze het liefst uit eten gaan bij een eetgelegenheid waar ze al eerder zijn geweest. Als we echter kijken naar het daadwerkelijk gedrag dan blijkt dit aandeel aanzienlijk hoger: maar liefst 75% van het restaurantbezoek is herhaalbezoek. Vooral bij fastfood zaken is het herhaalbezoek hoog (89%). Bij brasseries is met 69 % het herhaalbezoek relatief gezien het minst frequent, maar nog steeds erg hoog.

Typeringen restaurantbezoekers

Het afgelopen jaar heeft 14% van de consumenten geen restaurant bezocht, 44%  heeft 1 tot 5 keer een restaurant bezocht (low users) en 20 %  deed dat 6 tot 10 keer (medium users). De heavy users (22%) hebben meer dan 10 keer een restaurant bezocht in het afgelopen jaar. Heavy users zijn jonger, geven per persoon meer geld uit, zoeken van te voren actief informatie over het restaurant, zijn welvarend en hebben veelal geen kinderen. Ook zijn dit opvallend vaak krantenlezers. Heavy users zijn vooral te vinden onder Trouw- en Paroollezers. Zij geven relatief veel geld uit wanneer zij uit eten gaan.

Over het onderzoek

De beschreven resultaten zijn afkomstig uit het Restaurantbelevingsonderzoek 2013, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy, in opdracht van de Persgroep Advertising. Het onderzoek is online uitgevoerd in mei en juni 2013 onder 2.346 personen, afkomstig uit het onderzoekspanel van Newcom en de lezerspanels van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.

Gerelateerde Berichten

  • Vrienden en familie hebben meeste invloed bij keuze hotel

    Ga bij jezelf eens na wat voor jou het kanaal is waar jij inspiratie vandaan…

  • Failliet en social media - de bijzondere aanpak van Spanair

    Wat doe je met je social media bij faillissement? Hopelijk is het iets waar je…

  • Hotels en sociale media anno 2012

    In een onderzoek van Tripadvisor: ‘Tripadvisor Industry Index’ werden 9000 hoteliers wereldwijd ondervraagd over hun…

Categorie: Reviews, Social media Tags: restaurant, reviews

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie Vakantiebeurs Social Media mobiel TripAdvisor hotels TUI Airbnb reviews Booking.com instagram NHTV reizen travel Google onderzoek destinatiemarketing Facebook Expedia KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext