Het begint bijna een jaarlijkse traditie te worden: In 2013 en 2014 schreef ik op Travelnext al een blogposts met de online ontwikkelingen voor het aankomende jaar. Nu het einde van 2015 weer langzaam nadert, weer een nieuwe editie voor 2016!
Virtual Reality toepassingen
In 2016 wordt een miljoenenverkoop verwacht van Virtual Reality brillen. The New York Times heeft hun abonneebestand voorzien van een Google Cardboard bril. Hema heeft aangekondigd met een betaalbare bril te komen. Hiermee wordt Virtual Reality voor een groter publiek bereikbaar en dat biedt kansen voor de reisindustrie. In een eerder interview op Travelnext met VR pionier Avinash Changa werd al duidelijk dat er genoeg kansen zijn voor de reisindustrie en als je in 2016 met een gave toepassing komt, de PR waarde heel hoog is.
Nieuwe messenger diensten Facebook
Op de WTM kondigde Lee Mc Cabe, Global Head of Travel van Facebook, aan dat er in 2016 twee nieuwe messenger diensten komen. M, is een virtual assistant op Facebook en helpt je bij het zoeken naar antwoorden op je vragen. Messenger Business wordt het webcarekanaal op Facebook. Momenteel test Facebook samen met onder andere KLM deze toepassing. Naar verwachting is dit bij airlines en reisaanbieders enorm bruikbaar.
Merken worden een uitgeverij
‘We’re a Media Company Now’, een uitspraak van David Beebe, vice president Global Creative van hotelketen Mariott. Als ‘de groten’ van de travelwereld dit soort uitspraken doen betekent het dat er sprake is van een ontwikkeling. Door eigen content gericht te verspreiden zal ‘engagement’ met potentiële reizigers toenemen. Mariott spreekt daarom ook over de drie C’s: 1. Content, 2. Community en 3. Commerce. Deze strategie geven zij invulling met hun M LIVE team. Een multidisciplinair team van PR, communicatie designers, schrijvers, social media marketeers en community managers werken samen in één ruimte en ontwikkelen campagnes naar live trends. Een ontwikkeling die hopelijk ook verder gaat doorzetten in meer Nederlandse travelbedrijven.
Live streaming: Periscope, Snapchat & social reporters
Afgelopen jaar traden Periscope en Snapchat ineens toe tot onze social media mix. Pioniers gingen al met deze nieuwe media aan de slag, maar de initiatieven zijn nog op één hand te tellen.
- Jongerenreismerk GOGO zette Snapchat al in via hun reisleiders afgelopen zomer.
- GLOW Eindhoven zette Snapchat reporters in om de highlights van het lichtevent via een Snapchat story in kaart te brengen.
- TUI deed verslag van de landing van de Dreamliner op Sint Maarten via Periscope.
- OTA Skyscanner deed een 24 uur Periscope marathon.
- British Colombia (Canada) deed voor het FIFA vrouwenvoetbal verslag via Periscope.
Voor de verslaglegging bij events bieden social reporters zoals SAIL deze inzette veel kansen.
Pinterest conversie in keiharde euro’s
Pinterest is voor velen een underdog in hun social media strategie. Wat mij betreft biedt het kanaal juist als één van de weinige kanalen daadwerkelijk een potentiële ROI in keiharde euro’s. Het is niet alleen inspirerend zoeken, afgelopen week nog meer verbeterd door visueel zoeken, en het maken van moodboard meer. Je kunt ook daadwerkelijk een ‘zoeker’ ombuigen in een ‘boeker’. Zorg dat jouw producten de ‘Buy it’ knop hebben. Wie wordt de eerste Nederlandse reisretailer die hiermee gaat scoren?
En verder….
- Video blijft in 2016 groeien als tool voor storytelling. Sense of Place is een goed concept voor destinatievideo’s. De inzet van drones, om hier vervolgens video’s van te maken bieden nog steeds volop kansen voor de reisbranche.
- Hoe ga je inspelen op de Millenial reiziger? Kijk naar de case van Generator Hostels!
Credits headerafbeelding: Adam Tomas (CC)
2 reacties
Seeing David get his dick sucked was very hot… You should get him back for another bl#oboj&w8230; it’s so hot to watch him and his facial expressions, especially while standing up and getting sucked.