• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Online personalisatie in travel: 3 snelle tips

2 september 2014 door Gastblogger

In de reisbranche is ‘personalisatie’ een buzzwoord, vaak in de voetsporen gevolgd door zijn broertjes ‘relevantie’ en ‘big data’. Het idee is namelijk: door big data te verzamelen, kunnen marketeers de online ervaring van hun bezoekers persoonlijk en relevant maken. Er wordt dan ook regelmatig benadrukt dát het belangrijk is consumenten online zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Maar hoe we dat vervolgens moeten doen, hebben we nog niet gehoord. Daarom staan in deze blog handige tips om direct aan de slag te gaan met online personalisatie!

Deze gastblog is geschreven door Jeroen Bouwmeester, senior business consultant bij GX Software en verscheen eerder bij Marketingfacts.

Personalisatie is populair …

Personalisatie is hot. Er wordt veel over geschreven (lees bijvoorbeeld de blogs van Kirsten Sikkema, Marenna van Reijsen en Cyril Westerhof), maar ook op events is personalisatie vaak onderwerp van gesprek. Zo werd op Emerce eTravel tijdens een paneldiscussie de rol van personalisatie in de travelbranche besproken.

… maar nog niet in de praktijk

Hoewel de meesten het belang van personalisatie inmiddels al lang onderkennen, is het nog steeds een ver-van-ons-bed-show. Danny Oosterveer van Marketingfacts beaamde dat onlangs nog in een interview op TravelNext: “De juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal aan de juiste persoon in de juiste tone of voice serveren, is voorlopig nog ver weg”.

Wat houdt ons tegen?

Waarom is personalisatie vooral in theorie populair, maar nog niet in de praktijk? In mijn omgeving hoor ik vaak dezelfde argumenten.

  • Een veelgenoemde reden is dat online marketeers het wel zien zitten, maar dat het organisatorische draagvlak nog dun is.
  • Ook is er vaak weerstand om personalisatiesoftware in huis te halen. Organisaties hebben meestal al rijke CRM-databases in huis en willen deze niet vervangen door (of combineren met) een nieuw systeem waarvan de klantprofielen helemaal opnieuw gevuld moeten worden.
  • Verder wordt er gezegd dat personalisatie in de reisbranche moeilijker is dan in andere branches. Want om bezoekers een gepersonaliseerd reis- of accommodatieaanbod doen, moet er al op heel veel niveau’s informatie zijn ingewonnen: budget (hoog- of laagseizoen), reisgezelschap (single of gezin), vervoer (auto, trein of vliegtuig), accommodatie (hotel, tent of appartement), beschikbaarheid (is de accommodatie vrij?), activiteiten (cultuur, sportief of luieren), enzovoort. Deze variabelen maken personalisatie in de reisbranche veel complexer dan bijvoorbeeld bij de online verkoop van een minder gelaagd product als boeken.

Het is jammer dat we ons door deze argumenten laten tegenhouden, want personalisatie isjuist voor de reisbranche heel waardevol. Precies om de reden die hierboven als laatste werd genoemd: een reis is nou eenmaal maatwerk. Dat persoonlijke advies werd in de offline dagen face to face op het reisbureau gegeven, maar online hebben we daar nog geen goede manier voor gevonden. Online personalisatie is dé manier om deze service ook online te kunnen bieden.

Wat moet dan anders?

Maar hoe ga je nou aan de slag met online personalisatie? Wat zijn belangrijke aandachtspunten?

1. Investeer in de juiste software

Er wordt steeds meer software gemaakt waarmee online kanalen te personaliseren zijn. Het rapport Branchevisie 2025 – Factoren die de toekomst van de reisbranche bepalen laat zien dat er steeds meer slimme technologie voorhanden is die realtime individuele voorkeuren van bezoekers identificeert en daar intuïtief op reageert.

Bekijk het aanbod en kies een oplossing die zich gemakkelijk schikt in je IT-infrastructuur en compatible is met bestaande systemen, zoals een CRM-systeem of CMS. Zo worden namelijk de meest complete klantprofielen opgebouwd. En hoe rijker het profiel, hoe relevanter de online communicatie. Let er daarnaast op dat de software ook profielen kan opbouwen van anonieme bezoekers (zie tip 2).

2. Personaliseer voor álle bezoekers, op álle kanalen

Dit klinkt als een open deur, maar het is een feit dat we personalisatie nu vooral toepassen op ingelogde bezoekers in de Mijn-omgeving. Dat is jammer, want gemiddeld logt 95 procent van de bezoekers niet in. Zonde dus!

Richt je ook op deze anonieme bezoekers die zich nog oriënteren op een reis. Begin alvast met het verzamelen van zogeheten ‘zachte’ data: gegevens die impliciet af te leiden zijn uit iemands online gedrag. Waar klikt iemand (vaak) op? Welke artikelen leest of download een bezoeker? Welke vraag typt hij in het zoekveld? Deze data zegt namelijk iets over iemands voorkeuren en interesses. Op basis hiervan kunnen er al gepersonaliseerde content of deals worden aangeboden, zonder dat iemand zich daarvoor dus hoeft te identificeren.

Als een bezoeker tot inloggen overgaat, kan de reeds verzamelde zachte data worden samengevoegd met de ‘harde’ data die vrijkomt bij het aanmaken van een account. Juist deze combinatie van harde én zachte data maakt het beeld van de bezoeker compleet.

3. Weet in welke fase de reiziger zich bevindt

Iedere reiziger doorloopt 5 fases: het plannen van de reis, het boeken ervan, de voorbereiding voor de reis, de daadwerkelijke reis zelf en het dromen naderhand (waarbij aanvankelijk zal worden teruggeblikt op de voorbije reis, maar later zal worden vooruitgeblikt op een toekomstige reis). In elke fase heeft een reiziger andere voorkeuren en wensen. Stem je personalisatiestrategie daarop af. Bekijk de infographic hieronder om te zien wat per fase de belangrijkste aandachtspunten zijn.

final_infographic_travel

 

Gerelateerde Berichten

  • Manage je online reputatie: praktische tips en de C2C marketingmix

    Vorige week woonde ik een Masterclass bij die georganiseerd werd door ETOA in samenwerking met Think Digital Travel.…

  • Hotels
    Tips om visueel uit te blinken op TripAdvisor

    Visuele content is belangrijker dan ooit, mensen willen weten waar ze terecht komen en geïnspireerd…

  • Tips en trends om bezoekers op jouw website te houden #etravelsummit

    Vorige week was de e-Travel Summit en daar sprak Ruud Couwenhoven over succesvol ondernemen ondanks…

  • Manage je online reputatie: praktische tips en de C2C marketingmix

    Vorige week woonde ik een Masterclass bij die georganiseerd werd door ETOA in samenwerking met Think Digital Travel.…

  • Hotels
    Tips om visueel uit te blinken op TripAdvisor

    Visuele content is belangrijker dan ooit, mensen willen weten waar ze terecht komen en geïnspireerd…

  • Tips en trends om bezoekers op jouw website te houden #etravelsummit

    Vorige week was de e-Travel Summit en daar sprak Ruud Couwenhoven over succesvol ondernemen ondanks…

Categorie: Customer service, E-commerce Tags: personalisering

Over Gastblogger

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Content personalisatie, hoe moet je het testen? | TravelNext schreef:
    12 april 2016 om 12:18

    […] eerder geschreven blog over online personalisatie gaf al aan dat het ontzettend belangrijk is om te investeren in de juiste technologie en […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM NHTV Airbnb Booking.com Social Media mobiel technologie instagram travel destinatiemarketing hotels Google Expedia reviews Facebook TUI reizen Vakantiebeurs onderzoek TripAdvisor

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring